Sunday, March 02, 2014

Avslappnande spadag

Den här veckan och förra har varit lite hektisk och inte så skoj för de två grabbarna i hemmet. Agge har legat sjuk och jag har haft jour när jag inte jobbat. I fredags kväll var jag skeptisk till att jag ens skulle orka krubba kvällsmat. I vilket fall som helst har killarna blivit lite försummade så idag var det dags att ge dem lite tid igen. Med andra ord: perfect day for a spadag.

Killarnas spadag började med kloklippning. För människor låter ju spadag helt underbart, men jag vet inte om killarna helt och hållet är med på det. Kloklippning är nämligen inte något som ligger särskilt högt upp på listan av favoritaktiviteter. Smiley brukar kämpa för kung och fosterland och det brukar sluta med att hans matte sitter och flåsar och svettas av brottningsmatchen. Idag dock kom vi ett steg framåt. Smiley låg på rygg i mitt knä och gav faktiskt upp redan från början. Han låg avslappnad i min famn och krubbade godis medan Agge klippte och jag klappade och höll om honom. Helt klart framsteg av stora mått. Pasha är betydligt lättare, kanske främst eftersom han är mer väluppfostrad. Han ligger ner och knorrar lite missnöjt men låter i alla fall klorna ansas i tur och ordning.

Nästa punkt på schemat var att få komma ut, härja och tränas lite. Tyvärr är dessa killar ganska kassa på att träna när de är ihop, och väldigt ofta utomhus funkar det inte- Pasha är arrogant och vill hellre rusa runt och äta harpluttar medan Smiley tycker det mesta är läskigt och när vi befinner oss på en grusplan där det spelas match på planen intill med mansröster som skriker, hörnflaggor som slår och fotografer som går runt med stativ blir det helt enkelt överslag i det lilla Smileyhuvudet. Han travar runt med huvudet högt och ögonen som far åt alla håll utom just mot sin matte. Med andra ord blev träningspasset inte särskilt lyckat och istället satsade vi på lite pälsvård. Det är nämligen rätt bra att borsta hundar ute om det är mycket päls som flyger och far. Eftersom Pasha är korthårig går det rätt fort att pälsvårda honom. Smiley däremot har betydligt mer päls, och med en furminator som tar bort all underpäls så kan man sitta ganska många minuter och bara borsta och borsta. Eftersom sambon fortfarande är krasslig och Pasha var klar var det dock bättre att kalla hemåt och fortsätta där. Pasha fick vara först in i badet vilket var nummer fyra på listan. Under tiden satt jag och Smiley i hallen och borstade, och borstade och borstade. Efter ett tag blev jag rädd att han snart skulle bli skallig så då var det dags att sluta och istället slänga in honom i badkaret.


Som sagt: rond 1 med borsten

Smiley gillar inte att bada. Han avskyr det, och ser ut som en kränkt, dränkt katt när han står i badkaret och blir blöt. Han står still sålänge man blockerar alla eventuella utgångar av karet, vilket gör att man själv måste vara i rörelse i sidled hela tiden, samtidigt som man hanterar duschslang och schampoflaskor. I samma ögonblick som man stänger av vattnet skakar ju hundrackaren på sig också så man själv plötsligt är sju kilo blötare än han. Jag ger mig fan på att hundar kan vara skadeglada för den min Smiley har när jag står där och är plaskblöt skiner av just den varan. Det är dock då man själv får sista ordet genom att dra fram sitt ess ut rockärmen: tandborsten som är nummer fem på spalistan. Fortfarande ståendes i badkaret ska sedan varje liten vovvebissing borstas. Min vovve har ju dessutom väldigt skadade tänder efter misshandel och dålig skötsel i yngre år, så hans tänder bör verkligen tas om hand ordentligt. Tack och lov är han relativt enkel att borsta tänderna 


 Den dränkta, kränkta katten :)
Lite mysigt att ligga och torka invirad i en handduk dock.

Slutligen kom nummer sju på listan, vilket antagligen var den enda som killarna verkligen uppskattade: massage i soffan. Pasha ligger mest som vanligt och knorrar och myser och Smiley somnar nästan. Man får ju ha i åtanke att det är mentalt påfrestande att spendera några minuter i ett badkar. Efter massage och kvällspromenad fick dock Smiley en rond två med borsten eftersom han såg ut som en liten rugguggla. Nu ligger det två glansiga och goddoftande killar och snarkar högt. Något som är återkommande när jag ska blogga dock är att Pasha kommer och lägger sig med huvudet i mitt knä. Det är ganska ovanligt att han gör det, men ALLTID när jag ska blogga, vilket ger mig en högst oergonomisk skrivställning, särskilt för vänster handled som nu värker rätt bra medan Pashas tassar rycker fram och tillbaka i sömnspasmer. Det finns få saker som får mig så varm i hjärtat som att se killarna ligga helt avslappnade och sova som små grisar. Så som tillvaron är nu. Även om Pasha har lagt en dregelfläck på mina brallor av hans snarkningar.
Den trötta prutten innan han däckade med huvudet i mitt knä

Smiley gav sig på att försöka plugga in lite trick efter badet, det gick då sådär bra...




0 Comments:

Post a Comment

<< Home