Friday, December 31, 2010

Saker blir inte alltid som man tänkt sig

Nyårsaftnar är inte alltid den dag som går som jag vill. Det är snarare en dag som sällan går som jag vill. Jag vet inte om det har med att göra min allergi till lov, men nu när man inte har lov längre verkar det som vissa dagar blir mer utsatta än andra. Nyårsafton är en av dessa. I år planerade jag först in en fest som visst inte skulle vara en fest, och sen umgänge med en vän som jobbade till kl. 22 och slutligen med Annapanna där jag skulle vara femte hjulet med två par och två barn. Det lät kalas och ihop med Annapanna planerades det och vi skulle ta en fördrink innan vi skulle vidare till "huvudpartajet" och Ica hade till och med slagit på stort och handlat Bacardi Breezers till oss.

Efter ett besök på andra sidan stan igår började halsen gro igen lite under hemfärden. Sedan följde lederna och skallen med på det tåget. Vid tvåsnåret inatt slocknade jag dock med en förhoppning om en kalasmorgondag. Vid klockan fyra på morgonen vaknade jag, mer svullen i halsen och med tjocka ögon. Somna om verkade inte vara nåt som stod på schemat så jag låg och kollade på tv (helt världelöst vid den tiden) och vid sex började jag lyssna på mitt gamla jobbprogram, Morronskiftet, och ringde in för att nyårshälsa till gamla kollegor, Fjant och volleybollaget i Etuna. Framåt niosnåret var jag nästan knarkat trött och ringde Annapanna med den realistiska men tradiga nyheten att Ica fick nog ta och fira nyår i soffan idag.

Det fick bli en stilla promenad till Hemköp med tanken att "Nu ska jag unna mig nåt gott". Sagt och gjort kom jag hemtraskande med ett litet paket kräftor, en chipspåse, en flaska champis (närmast skumpa man kan komma antar jag), en pepparkaksdeg och två clementiner. Sen hämtade jag ut vinsten från en tianlott också ja: en ny lott... där jag vann en tia.

Visst har jag en förstaklassig nyårsmeny?


Så nu har jag legat däckad i soffan hela dagen, med halvkassa filmer på tv och grannar som började partaja vid 18. Nu ligger jag nedbäddad framför Sällskapsresan II med ett stort glas champis och sista bitarna i julklappsaladdinasken och tänt ljus. Målet är att försöka hålla sig vaken till tolvslaget, för annars lär jag vakna av alla smällarna och tro att det brutit ut ett tredje världskrig. Det hade vart väldigt trevligt att fira med nära och kära, men saker blir inte alltid som man tänkt sig. Kommade års löfte då? Tja, bättre immunförsvar vore ju inte fel.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home