Monday, October 25, 2010

Förödande fåfänga

Jag vet. Det finns några saker som jag drar mig för att göra. Rensa vasken är en av dem. Det är ju så überäckligt att det finns inte. Gå till tandläkaren är en annan. Främst för dess prislapp, men även för att jag gillar vara lyckligt ovetande om hur mina tänder mår. Dock är båda dessa två något man ändå måste göra då och då. Den ena tack och lov inte lika ofta som den andra. Ni får själva räkna ut vilken.

Idag har jag rensat vasken. Från räkskal. Jag har även varit hos tandläkaren. Sist jag gjorde en undersökning var på en hälsomässa 2004. Då hittade de ett litet hål så jag fick vackert gå till tandläkaren i Etuna och laga. Efter det har jag förvisso besökt tandläkaren, men det har enbart varit på grund av operation och utdragning. Tre gånger för att vara exakt för att avlägsna de där tänderna som sägs bringa visdom men som enligt mina erfarenheter och efterforskningar snarare enbart frambringar smärta... men det kanske är det som är visdom? När jag kom inflyttandes till Götet damp det dock ner en massa trevliga välkomserbjudande (idag kom det till exempel ett erbjudande om att åka kollektivt gratis i två veckor. En och en halv timme tidigare hade jag fyllt på mitt månadskort), och en av dem var en gratis tandundersökning. Då kan man ju faktiskt hänga på.

Väldigt lägligt till denna dag har dessutom hela högersidan av skallen börjat värka på tok för mycket för att det ska vara befogat. Mitt uppe på skallen finns dessutom en punkt som ger stjärnor i mångfald vid eventuellt tryck (jo, man kan ju inte låta bli att peta på saker som gör ont, och dessutom måste håret shamponeras då och då). Från början skyllde jag detta på axeln, för där brukar högersidan få smärre defekter då och då. När jag dock inte kunde vila högersidan av skallen mot en kudde utan att bli svimfärdig när jag reste mig insåg jag att jag kanske hade en tand som mådde lite dåligt. Dessutom hade en spricka i framtanden börjat framträda så det kanske helt enkelt var väldigt lägligt att gå till tanddoktorn.

Sagt och gjort knallade jag in till en mycket trevlig skånsk man och berättade mina farhågor. Det röntgades och petades och hummades och blåstes. Tillslut flög jag rakt upp vid ett väldigt träffande pet. Självklart visar det sig då att lagningen jag gjorde för cirkus sex år sedan lossnat! Nu satt den löst och hoppade fram och tillbaka och störde både det gamla hålet och en nerv.
- Jahapp, det är bara att borra upp allt och laga på nytt.
Jag gillar inte ordet borra när det kommer till min kropp. Självklart frågade jag om lagningar skulle hålla på och lossna sådär. Nej, det skulle de ju inte. De skulle sitta, men tandläkaren här hade antagligen gjort ett halvfärdigt jobb. Min fråga är då följande: kan jag skicka fakturan på de där 1600:- som det kostar att laga om skiten till snubben som gjorde det halvfärdigt?! Ibland blir jag lite trött.

Sprickan i framtanden sen då. Jo, det visar sig att Ica är en tandgnisslare av stora mått. Jag har redan gnisslat bort en bit av min framtand, och även lyckats åstakomma två sprickor i båda framtänderna.
- Eh, har du inte ont i huvudet när du vaknar?
- Jo, men det har jag kopplat ihop med andra saker.
Så nu blev det visst bäst för både min skalle och för mina framtänders framtid att jag får en bettskena. Hade det varit enbart för skallbanket hade det nog fått vara, men jag tror inte det är särskilt fördelaktigt för mitt utseende att bli av med mina framtänder på överkäken, eller för mitt matintag. Dessutom skulle ju flugor få väldigt fritt flygrum rakt ner i halsen på en. Thanks, but no thanks.

På bara 40 minuter lyckades jag dra på mig en kommande faktura på 4600:-, av en GRATIS undersökning. På detta har jag fortfarande en pulserande skalle. Undrar om jag har de där vampyrtänderna i plast kvar någonstans hemma i Småland. Det skulle ju lösa allt.

Dagens lärdom: Saker som är gratis frambringar ofta stora omkostnader i efterhand. Fortsätt istället vara lyckligt ovetande.

1 Comments:

Anonymous Lina said...

men du... Lyckligt ovetande men utan framtänder hade ju inte varit något hit. Så du gjorde nog alldeles rätt. Puss

5:52 PM  

Post a Comment

<< Home