Sunday, July 04, 2010

Vad alla redan vet om fotbolls-vm

Vad gör isoleringsceller för nytta? Är tanken att det ska lugna ner människor genom att placera dem där? Eller är det bara så att det är ett straff. Min isoleringscell är inte fy skam: den har dator, tv, mobil, böcker och choklad, men när det är 30 grader utomhus blir det dock några grader till inomhus vilket inte alltid är helt underbart. Jag VET, jag älskar verkligen värme, men jag ogillar att friteras när jag är vaken. Plus att jag då självklart är bitter eftersom mitt hälsotillstånd fått mig att häcka inomhus.

Dock är fotbolls-VM en härlig del i ett sjukdomstillstånd som detta. Och VM måste vara det mest suspekta på länge. Folk spelar med händerna, spelare visas ut, mål döms bort och så vidare. Och folk lider när de åker ut. Jag lider med dem. Särskilt led jag med Ghana som mötte Uruguay. De hade haft ett solklart mål i slutminuterna om inte en Uruguayspelare fått för sig att leka målvakt och stoppa bolluschlingen på mållinjen. Jag förstår honom till fullo och tycker inte han skulle få någon syndabocksstämpel. Men självklart visades han ut och Ghana fick straff. De blev ju så gott som blåsta på ett mål. Straffläggaren stegar fram... och missar! Sådant som inte får hända. Minuterna senare ljuder pipan och matchen ska nu avgöras på just straffar. Genast var det solklart: Ghana skulle förlora. I straffläggning behövs främst mentalt överläge. Det lag som kvitterat är oftast det som vinner en straffläggning. Här hade Ghana gått från en solklar vinst till ett straffavgörande, sämre förutsättningar kan man inte ha.

Självklart loosade sen Ghana. Snubben som missade straffen satte tack och lov den sedan, men två andra la fullständigt värdelösa straffar och förlusten var ett faktum. Mest av allt led jag med stackarn som missade straffen i förlängningen. Fy för att vara han.

Däremot kan jag inte påstå att jag led särskilt med Maradonas Argentina som också fick respass. Dels för att jag inte är förtjust i Maradona och dels för att Argentina blev så utspelade. Tyskland spelade helt fantastisk fotboll och var solklara vinnare.

Led jag med Brasilien? Ja, lite, men mest förvånades jag. Personligen trodde jag inte Holland skulle slå dem, men spelmässigt så... jo. Det var helt klart välförtjänt.

Spaniens match slockande jag till, men har förstått av tidningsartiklar att den var dramatisk.

Så himla roligt har jag med andra ord här i min lilla lya. Livet är fotboll och suspekta program utan mening eller mål under tidiga mornar. Tack och lov har jag fått sånger och bilder skickade till min mobil vilka har gjort tillvaron betydligt mer ljus och framför allt skrattfylld. Jag har en leende prickig hund som håller mig sällskap och snorandet har gett med sig såpass att jag i alla fall känner smaker nu.

Tanken är att nästa vecka innehåller två dagars jobb. Veckan efter innebär också två dagar innan jag tar årets semester på två dagar. Känns en smula löjligt. Jag har inte jobbat sedan förra tisdagen ju. Stackars mina pensionärer på landet, och mina överarbetade kollegor.

Nu blir det sportuppehåll till förmån för den underbara filmen Terminator 2 som alltid fått mig att grina på slutet. Bättre soundtrack är med svårt att finna.

1 Comments:

Anonymous Hellie said...

SV; jo,tyvärr så har jag hört att den smittar fort andra personer. det är bara en tidfråga innan nästan hela Eskilstuna ligger sjuka. förmodligen kommer andra städer också bli smittade.
Jag hoppas att du snart blir frisk och dina vänner med! Men vad har denna lunginflammationen för symtomer? har den samma som den vanliga? Bara undrar eftersom att jag har hört att denna ska vara kraftigare och mkt farligare, så då måste den nästan ha andra symtomer.

1:28 PM  

Post a Comment

<< Home