Tuesday, May 18, 2010

Nattliga funderingar

Ibland ligger jag vaken om nätterna och funderar över livets stora frågor. Och tro mig, de är många.

För ett par nätter sedan låg jag och filosoferade över det här med färger, dess symboler och färgblindhet. Redan sedan man var liten har man ju fått lära sig att grönt är rätt och rött är fel, eller att de i alla fall är varandras motsatser i många fall. Ta exempelvis trafikljus: grönt betyder gå och rött betyder stanna. På proven fick man röda kryss eller gröna bockar, eller olikafärgade bockar helt enkelt. Hur många olika maskiner har inte en grön powerknapp och en röd avstängningsknapp?

Behövs det fler exempel för att förtydliga färgernas motsatser? Jag tror inte det. Om inte annat så hojta. Men nu till den stora frågan då i detta: 4% av Sveriges manliga och 1% av Sveriges kvinnliga invånare är färgblinda. Räknar man ihop detta blir de ett par stycken. Väljer man sedan att gå world wide blir det ännu fler. Den vanligaste formen av färgblindhet är att inte se skillnad mellan rött och grönt. Varför varför väljer man de färger som är svårast att se skillnad på för färgblinda när man ska symbolisera motsatser? "Tryck på grön om du vill fortsätta, röd om du vill avsluta". Vad tänker man då om man är färgblind? "Äsch, vi testar så får vi se hur det slutar." För att ta det ännu ett steg längre: Flygmaskin där röd knapp betyder "Skjut ut pilot" och grön "Skjut inte ut pilot" (Ja, sådana knappar är ofta väldigt välbehövliga, särskilt om man lider av smärre tvångstankar.)

Efter att jag funderat på de där färgblinda stackarna bytte jag härom natten till nästa: jag läste i en bok att det var 10 tysta läppar i en bil. Detta kan ju missförstås big time. Är det fem personer i bilen eller är det tio? Läppar lever ju i par: underläpp och överläpp. Tio stycken läppar kan då innebära fem överläppar och fem underläppar, vilket gör det till fem personer. MEN det kan ju även ha skrivits som par, alltså, tio stycken läpp-par. Och då betyder det ju tio par läppar vilket måste innebära tio personer. Nu vet jag ju dock att det satt fem personer i bilen, kanske främst för att annars krävs det ju minst en minibuss, och att en av personerna då ligger i bagaget, men ändå. Sådant måste man ju klargöra mycket tydligare när man skriver böcker. Folk blir ju liggandes sömnlösa.

Igår var det klippt igen. Ny bok som innebar ett stycke hur det skickades fredsbevarande strykor till ett krigshärjat Libanon. Varför skickar man ett gäng som ska bevara fred dit där det är krig? Då finns det ju ingen fred att bevara. Är det ett förnekelsebeteende eller bara ett suspekt namn på denna form av militärinsats? Kan man inte döpa dem till "krigsavslutande" styrkor istället? Men att bevara något som inte existerar känns i mina öron och ögon som en väldigt konstig grej att lägga resurser på. Borde inte det vara omöjligt liksom?

Hur har människor tid att jobba egentligen? Med tanke på alla saker som håller en vaken om natten. Den frågan kommer hålla mig vaken inatt.

4 Comments:

Anonymous johanna said...

Det finns alldeles för mycket att fundera på :) Du kanske ska bli filosof ;)

Appropå färgblindhet så var jag och spelade laserdoome med min lillebror för ett par år sedan. Vi var med i samma lag och när han för sjuttioandra gången sköt på mig så blev jag ilsk och frågade vad sjutton han sysslade med... då visade det sig att han inte såg skillnad på det gröna eller det röda laget, iom at han är färgblind. Så han sköt på allt som rörde sig :)

9:11 PM  
Blogger Ica said...

Ahahaha!! Du ser: ännu ett ställe där det blir för svårt för dem som inte ser skillnad på rött och grönt. Vad tänkte laserdomeskaparna på?

Hm, ja, undra om man får bra lön som filosof.

10:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ha, ha, säkert du inte är data-geek?! Exakt den typen av "allvarliga frågeställningar" flera av dessa ägnar sig åt, världen blir liksom lite obegriplig av alla dessa logiska felslut som de "upplysta" tvingas utstå ;)

Sedan lever vi inte i den bästa av världar. Varför är inte alla kofångare på samma höjd? Och varför inte runt om hela bilen och är jättemjuka på yttersidan, så man liksom kunde slå upp en dörr in i en annan bil utan att det gör något? Och behövde ju då ingen bogserlina, man använder sin igen bil att putta igång grannens bil istället :)

5:47 PM  
Anonymous Hellie said...

Hej.
Kul att att du hittade till min blogg!:)Vad har du för roligt att sälja?
kram

9:29 PM  

Post a Comment

<< Home