Monday, April 05, 2010

Kinesisk bloggtorka att vänta?

Jomen, det här går ju alldeles lysande. Att uppdatera bloggen regelbundet alltså. Jag kunde ju bloggat hur jag låg med dropp i armen på sjukhuset förra torsdagen och försökte spela spel på mina nya iphone. Det gjorde jag inte. Jag kunde även bloggat om mitt lilla inhopp på posten som resulterade i att jag fastnade i en hal och moddig backe, fick sitta och titta ut genom fönstret en timme och sedan efter skottning och försök med granris fått bogseras upp. Det gjorde jag inte. Sista seriematchen som inte blev av, Tures kroniska kräkande varje gång han ser sin faster samt Bjästahistorien har också varit heta bloggämnen som faktiskt påbörjats men av olika skäl aldrig avslutats.

Om en och en halv timme hoppar jag på tåget. Med stor förhoppning innebär det slutstation Kastrup. Väl där inkluderas ett par timmar väntan då jag har en släkt med nervösa anlag som är orolig över om jag verkligen är tillräckligt vuxen för att hinna checka in bagage, hitta gaten och kanske till och med springa på toa på tre timmar. Personligen tror jag detta är möjligt, men det återstår ju att se. OM nu detta är möjligt kommer jag att klockan 21 befinna mig på ett flygplan med slutdestination Beijing, Kina. (Och alla dessa spridda meningar om huruvuda man ska säga Peking eller Beijing. För att göra alla nöjda varierar jag detta.)

Så, jag ska alltså befinna mig i Kina de kommande 3,5 veckorna. Där ska jag bo i ett stort hus där jag har eget rum, eget badrum och en chaufför till låns. På detta har och kommer jag inte betala ett nickel för någon del av resan. (Och sitter man på Facebook är det här man trycker på "gilla"-knappen.) I Kina börjar nu körsbärsträden blomma. Igår var det 24 grader och sol. Shoppingen är billig och maten sägs vara god. Det känns som jag inte har nåt att klaga på.Någon som vill byta? Glöm det!

Har tidigare hört av min kusin(som är personen jag ska bo hos, i kombination med hennes man och deras son) att min blogg ibland kan vara cencurerad i Kina. Ännu har jag inte riktigt förstått vad kinseserna har emot mig, men det är väl precis som med svenska polisen: de jagar mig för det är kul. MEN, med detta vill jag ha sagt att om jag nu inte uppfyller det löftet jag faktiskt gett ett par av mina läsare om att uppdatera bloggen regelbundet är det för att den kinesiska regeringen säger så, och ni vet; dem ska man inte bråka med i onödan. Då kanske jag får som straff att vandra på kinesiska muren i två år utan uppehåll.


中国,这里我来

6 Comments:

Anonymous Anne said...

Låter som du kommer ha det finemang!
Ska bli kul att få höra hur du haft det sen!

ha en riktigt trevlig resa!

kram

6:23 PM  
Blogger Ica said...

Tack =)

7:41 PM  
Blogger GO said...

Hmm försöker förstå de kinesiska tecknena... De första två är KINA, om jag inte minns fel.. Sen förstår jag inte de två kommande, sen är det tecknet för JAG och sen kan jag inte det sista heller. Så jag tippar på att du försöker säga "Kina, här kommer jag" typ.. :)

8:40 PM  
Anonymous Åsa said...

Om du ska gå där i två år så kommer jag och hämtar hem dig. Så det så.

9:19 PM  
Anonymous Johanna said...

Och nu har jag då fattat att du också har en blogg... ;) Snacka om att vara seg. Men härligt, då har jag mig lite lördagsläsning :)

10:30 AM  
Blogger Ica said...

gloria- Jepp, China, here I come, så du har greppet om kunskapen =)

åsa- det känns tryggt att veta =)

johanna- äh, man kan väl inte fatta allt på en gång heller? det vore ju tråkigt. Nu med kinacencur har den ju vart kasst uppdaterad med, men nuså =)

5:24 PM  

Post a Comment

<< Home