Sunday, April 18, 2010

Det FINNS en himmel...

... och idag har jag varit där. När någon säger brunch till mig tänker jag en ciabatta på ett fik nånstans, möjligtvis en toast eller omelett. Därför var det väl inte riktigt så att jag hoppade och studsade av entusiasm när jag fick höra att kusinen bokat in oss på brunch på söndagen klockan 12. När jag fick höra att det fanns skaldjur började jag dock spetsa öronen aningens. Sedan blev jag rekommenderad att vara rejält hungrig och äta lätt frukost. Ingen gröt idag med andra ord. Hoodie var kanske inte heller det lämpligaste klädesplagget, så jag tackade Heléne i mitt stilla sinne för lånet av skjorta (eller blus eller vad man nu kallar plagget) med tillhörande skärp som var helt okej att bära.

Nu har jag suttit i 25 minuter och funderat på hur jag ska lyckas förklara det här. För det går nog inte. Det jag skriver får ni överdriva gånger hundra så KANSKE det blir en rättvis bild. Lillgrabben, jag, kusinen med tillhörande man knallade in och tog hissen en våning upp i en jättelik hotellbyggnad. Hela stället började med några bord med varmkorv och hamburgare. Sådär imponerande. Sen fick jag höra att det typ var "barnhörnan". Sen följde det ett glasstånd med massa olika sorter där en snubbe stod bakom redo att skopa upp. Bredvid honom fanns en låååååång disk med alkoholfria drycker, kaffe och milkshakes. Därefter kommer man in i en jättelik sal fullproppad med bord och där hela väggen är beklädd av en lång disk med mat. Då snackar vi inte skolmatsalslängd utan vi snackar en längd med "vanlig brunch": olika sorters yoggi, olika sorters müsli o flingor, mängder av bröd och pålägg, äggröror och allt det där. Nästa disk är fylld med kinesiska rätter med nudlar med olika tillbehör. Därefter en amerikansk disk med pizza och en italiensk del där man kunde peka på alla färska råvaror och få detta som en pastarätt. Samma sak gällde med sushin efter. Peka och få det monterat. Tja, sen var det ju givetvis en radda indiskt, en radda franskt med ratatoulie och liknande en radda med olika kötträtter. För att göra det enkelt: nämn en rätt och det fanns. Saken är väl den att jag inte riktigt brydde mig om alla de där grejerna när det framför mig tornade upp en superlång disk med småkrabbor, stora krabbor, ljus hummer, illröd hummer, jättelika räkor, ostron, olika klor från gigantiska skaldjur, ett annat skaldjur jag inte har en aning om vad det heter, rysk kaviar och löjrom, bara som exempel. Jag var i himlen milt uttryckt.

Vi fick ett supernice bord med tillhörande soffa där vi slog oss ner. Inom loppet av två sekunder hade vi tre fyllda champagneglas framför oss. Vi skålade och tog en klunk. Två sekunder efter att vi ställt ner glaset var det en liten kines där som fyllde på. Så fortsatte det hela brunchen ut (och man har väl druckit ett glas när det är slut? På så sätt hann man ju faktiskt bara dricka ett glas skumpa sammanlagt). (Sa jag förresten att i slutet av skaldjursdisken stod ett jättelikt isblock med olika shots passande för skaldjur, bara att plocka åt sig. Shrimp Cosmopolitan var riktigt god.)

Där satt vi, drack champagne, käkade, fyllde på, käkade. Till min andra påfyllning stannade jag till vid milkshakestället. Beställde en med färska jordgubbar, skogsbär och chokladkulor. Detta mixades ihop med grädde och mjölk, toppades med lite mer grädde samt några bär och choklad. Alternativen att välja på var exempelvis mint, kakor, marshmallows, brownies, annanas, persika, hallon och säkert lite smått och gott till.

När man trodde att magen inte klarade mer var det dags att hoppa på efterrätten. Där tappade jag hakan: ett helt rum, med hyllor, fyllda med efterrätter. Tänk er ett bord med en chokladfontän och frukt på tandpetare bredvid (gissa sen efter det var Ica fastnade med glansiga ögon i tio minuter), massa munkar och wienerbröd, tiramisu av olika former, frukt, praliner, kladdkakor och sen en massa sådanadär lyxiga små kreationer med suspekta namn i olika färger och former. Detta rum avslutades med en disk med lösgodis. Utanför rummet fanns det sockervadd för den som inte fått nog.

Detta spektakel avslutades sedan med att det lilla livebandet sjöng Happy Birthday för lillkillen som fyller ett imorgon och ställde ner en tårta med ett litet ljus på vårt bord. Kan säga att det tyvärr inte var någon som orkade äta av den. Men den var fin att titta på. Behöver jag tillägga att det var en Ica som var rund på betydligt fler ställen än under fötterna när vi reste oss? Klockan 15! En söndag! Jag älskar leka lyxlirare.

Och tyvärr, tyvärr JÄTTETYVÄRR kan jag inte lägga upp bilder nu i Kinaland, men tro mig: det kommer!

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

AAAAHH!! Du har varit i himlen ju! Jag vill lova att jag bara över att läsa detta dreglar som en hungrig labbe, det blir nog ännu värre när du sen får upp bilder... Mumma! Kram från en avis Åsa

3:08 PM  
Anonymous Anna said...

Fy fan säger jag bara!!!!!!!!! Blir så jädra avis men du är värd varenda liten chokladpralin min älskade vän.
Fortsätt och njut...
Puss

1:22 PM  
Blogger Ica said...

Puss på er båda två =)

5:13 PM  
Blogger 4-klöverns funderingar said...

Jag blir alldeles vindögd och darrig av din text! Det låter helt makalöst fantastiskt obeskrivligt!

love you

7:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ohhhh myyyyy....!!!! Ett lyxliv jag inte upplevt, helt klart! Det är du verkligen värd!

Bamsekram
Maggie

4:14 PM  

Post a Comment

<< Home