Saturday, September 05, 2009

Snyggt eller fult?. Båda räknas.

Under hela veckan har jag ringt, ringt och ringt till Tele 2 eftersom min Tv 4 fakta inte har fungerat. I torsdags kom den tack och lov igång. Efter att ha spenderat både lördagen och söndagen ute på landet har inte tv:n använts särskilt mycket sedan torsdagen och jag hade inte lagt märke till några eventuella förändringar i mitt kanalutbud. Idag märkte jag dock katastrofen: när tv4 Fakta kom tillbaka dog viss tv 8 istället. Det är INTE något man som fotbollsnörd uppskattar då det ska spelas en viktig VM-kvalmatch under lördagen (Ja, jag vet, jag har inte alls levt upp till min image då jag totalignorerat Dam EM här på bloggen, men jag har kollat på, och analyserat samtliga matcher. Igår åkte vi ut efter en värdelös insats.) för Sveriges herrar. Efter att matchen pågått i 40 minuter och Ica under denna tiden letat livesädningar på nätet kläcker grannen äntligen ur sig en inbjudan att jag kan kolla på matchen hemma hos henne. Tre minuter innan första halvlek var slut kom jag ner. Då hade redan allas vår underbara Mellberg nickat en boll i mål och Sverige hade ledningen.

Matchen var faktiskt helt underbar stundtals. Elmander sprang som en skållad bäver hög på red bull. Eftersom jag inte sett laguppställningen frågade jag grannen min om de satt in Mellberg på mitten (Ja, vem vet, hjärnsläpp drabbar de flesta någon gång) eftersom han ständigt var delaktig i närkamperna vid motståndarmålet. Naturligtvis kunde inte grannen svara på detta. Dock var så icke fallet utan han var väl helt enkelt ovanligt pigg i fötterna. Den lilla Safari hade en jäkla koll på sina fossingar ute på kanten och Kimpan sprang, sköt som en tok och log för det mesta. Mycket vackert att se.

Efter 70 minuter förkunnar de trevliga kommentatorerna att nu börjar Zlatan piggna till i fötterna. Efter 70 minuter! Enligt mig ska man varit utbytt i 50 minuter då om fötterna inte piggnat till. Men jag ska inte klaga så mycket på honom, för jag såg honom inte särskilt mycket under matchen.

Allting såg relativt lugnt ut tills jag sa till grannen att jag ska nog gå hem för gör de mål när jag inte ser så kommer det gå att pipan när jag ser. Mycket riktigt. När 80 minuter precis passerat blir det ett litet roataionsfel i vårt straffområde och vips ligger en rödklädd karl på marken. Straff pekas ut och sätts väldigt säkert vid den vänstra stolpen. Oavgjort är ett resultat som inte är optimalt i dagsläget för att ha någon som helst chans att ta sig till VM.

Sedan kommer det som jag tycker är mest komiskt på hela matchen. Ja, givetvis är jag nu glad att Zlatan var med och gjorde ett mål när matchen precis skulle ta slut (blev inte ens avspark efter), men det absolut roligaste var att gå in på facebook och läsa "Faaan vad snyggt mål av Zlatan", och "Zatan Zlatan vad snyggt!". Det var ett skitviktigt mål och jag erkänner att jag stod på knä och brölade JAAAAA! så högt att om vi inte bodde i Ghettot där alla överröstar alla hade grannen riskerat vräkning. Men snyggt var det absolut roligaste på länge. Zlatan försöker göra en chipp över målvakten, målis ben är ivägen och smäller bollen rakt i bröstet på Zlatan. Där studsar bollen till och in i mål. Ödmjuk som jag är tror jag i och för sig att Zlatan hade hunnit upp bollen om den inte studsat mot mål, men nu studsade den rakt in i mål. Fruktansvärd tur och antagligen hade ingen annan fått fram den där tån som behövdes vid chippförsöket eftersom jag anar att Zlatan har längst både fötter och ben på planen (möjligtvis efter Isaksson i så fall).

Det var inte snyggt för fem öre, men det var jäkligt viktigt och hysteriskt roligt. Något som man däremot kan kalla snyggt var Mellbergs volt över en ungrare. Det såg nästan ut som att de övat och att ungraren bara missade att ta emot Mellberg på vägen ner. Annars var det klockren klättring på ryggen, överslag och graciöst fall med huvud och händer före på andra sidan. Hade det vart gymnastik hade det varit en klockren 10-poängare.

Matchen var som i vilket fall mycket underhållande under de 48 minuter plus tillägg som jag såg och även om jag är skeptisk till att Sverige tar sig vidare till VM så är våra odds i alla fall större nu.

En annan del av Mellbergs gymnastikprogram.

8 Comments:

Blogger Heléne Eriksson said...

Men jag visste ju inte att du var hemma. I sådana lägen får man liksom kläcka ur sig det eller helt enkelt våldgästa!

Så Mellberg var inte på mitten?

10:51 PM  
Blogger Ica said...

Absolut.

Nej, jag sa ju i ögonblicket efter, när Ungern kontrade att han var där längst ner som mittback. Lyssnar du inte på mig? ;)

1:16 AM  
Blogger Lotten Bergman said...

Åh. Han är snygg till och med i liggande lotusställning med drag.

1:54 AM  
Blogger Ica said...

Lotten- I know. Visst är det helt... förunderligt.

9:45 AM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Pah, jag lyssnar väl alltid på dig!

2:02 PM  
Blogger Ica said...

det var något väldigt nytt måste jag säga.

5:40 PM  
Anonymous anka så klart :) said...

Vad heter du på facebook? Jag hittar varken dej lr Anna :)

4:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Stentorp kommer att hålla ett öga på dig...och posten

;-)

6:06 PM  

Post a Comment

<< Home