Saturday, May 16, 2009

Fönstertvätt och schlager en lördag. Börjar jag bli gammal?(Uppdaterad)

För första gången sedan jag flyttade in i min trevliga lägenhet (i september är det fem år sedan) har jag tvättat mina fönster. Utan fågeln med uppenbara magproblem under Guifs sista semifinal hade det inte skett nu heller. Dock är jag relativt säker på att bruden som bodde här innan inte heller tvättade fönstren särskilt ofta. När solen skiner in genom mitt vardagsrumsfönster kan man nämligen se konturerna och lite prickar och liknande från ett 10x10 cm stort klistermärke med Pongo och de 101 dalmatinerna. Jag har funderat på hur stenhårt insjunket det är. Svaret blev: inte alls. Det rann av hur lätt som helst. Mina fönster går nu att se genom och jag blev lite ledsen när jag märkte vilken solig dag som befann sig utanför fönstret. Undra hur många sådana jag har missat.

När jag ändå var igång fick jag nåt ryck att även damma, dammsuga och moppa resten av lägenheten. Efter att ha legat däck i en hel vecka efter den något påfrestande helgen vet jag inte om det var det bästa jag kunde kommit på, men jag är nog så gott som feberfri och den oväntade svettattacken till dammsugningen var säkert helt normal. Nu har min axel i vanlig ordning flyttat hemifrån efter allt putsande så kroppen är trött och svullnaden i halsen har fortfarande inte gått ner. Aja.

Under kvällen finns nu naturligtvis inget bättre nöje än Eurovision. Som får mig att skämmas för att vara europé. Just nu sitter jag och kollar på en tysk i silvriga tights. Han hade visst varit med i U96, och det var ju super. Han skulle hållt sig där, för den musiken var underbar. Den här var istället, ja, vad ska man säga... vidrig? Mitt upp i allt kommer dessutom Mansons ex Dita von Teese upp i rutan. Vad gör hon där?

Grekland måste vara en gammal aerobicsnubbe som snott tröjan från början av nittiotalet då korta piké var helt okej att bära, eller nåväl, mer okej än nu i alla fall. Hans höga knän under olika och inte alls regelbundna perioder av låten är helt oslagbara.

På detta verkar inte Turkiet kunna klockan. Frankrike vill jag inte ens veta vad de tänkte med, inte Ryssland heller. Azerbaijan med svenska Arash var dock bra. Finland måste mitt E-typeälskande hjärta heja lite på. Jag kommer att vilja hålla lite på Ukraina för sedan Rustlana tog världen med storm 2004 har de haft lite fart i sina bidrag. Sedan kommer jag minsann inte ihåg så mycket mer än Malena.

Malena är snygg som få. Hon har biceps att mörda för och hon är fasen en av de enda i hela tävlingen hittills som ser helt överlycklig ut över att få stå där och sjunga inför hela Europa. Det ger henne cred som heter duga. Dessutom är jag glad att hon slopat sminkningen och håruppsättningen från de svenska tävlingarna. Nu ser hon inte lika galen ut när hon ska ta i i sista höjningen. Innan var det så man blev lite mörkrädd. För en gångs skull vann ju rätt låt den svenska tävlingen, och i år tycker jag att det svenska bidraget borde ta hem hela skiten. Jag är nämligen skeptisk till att Finland gör en 2006 och vinner igen.

Nu har Albanien en söt kroppsstrumpebeklädd man på scen som ser ut som en levande bacill. Mycket suspekt. Jag hoppas verkligen att länderna har humor och inte är seriösa i sina scenshower. Norge är mer suspekt än nånsin och jag kan inte riktigt förstå varför det sägs att alla svenskar älskar det bidraget, men jag kanske inte hör till dem. Sedan lider jag med hans dansare som ska stå ut med att hoppande göra plankan genom halva låten. Det måste vara tufft.

Den här röstningen kommer att bli mycket intressant. Malena tappade en hel del toner, men ändå. Go Malena!

Citat Shirley: Ja, ni ska se här nedanför. Här fullständigt folkfestar de.
Hm, Folkfest som substantiv har jag hört, men som verb? Cool. Eller ännu ett bevis på att jag börjar bli gammal?

Uppdatering
Nu inför sista bidraget sitter våra kommentatorer och säger att det här är den bästa finalen på åratal. Åter igen undrar Ica om hon har befunnit sig på en annan planet de senaste åren. Scengolvet väger 80 ton och Spaniens brud försöker se ut som Pink. Orginalet är dock hundra gånger snyggare även om den här bruden har något som i alla fall upptill påminner mycket om Charlotte Nilsson (ja, det hette hon då) 1999 vann med Tusen och en natt.

Uppdatering II
Okej då, om man tar bort samtliga som var stora skämt var faktiskt resten rätt bra. Med andra ord kan man säga att det är stora kontraster. Så jag har ändrat mig.

Uppdatering III
Say what what??! Killen som höjs på den gigantiska plattången ligger inom topp 10! Hur kan Grekland få fler poäng än vi? Och Frankrike. Jag har visst redan sagt att jag inte förstår storfavoriten, och det verkar jag vara helt ensam om uppenbarligen. Tjurigt tycker jag fortfarande att Malena var bäst!

Uppdatering IV
Tycker det är väldigt roligt att Ryssland fortfarande inte släppt T.a.t.u. De har såvitt jag vitt släppt ett album och jag tror det var 2002. Men fortfarande är det med inom allt som Ryssland bidrar med. Jag misstycker inte. Jag var en av de som köpte det albumet och fortfarande lyssnar på det ibland. Grekland har fått en tolva och jag verkar helt enkelt lugnt kunna fortsätta lyssna på min suspekta musik, eftersom det här fattar jag helt och hållet noll av.

5 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Nämen du ska se på detta på ungefär samma sätt som ... curling. Tävling, fast på ett helt tokigt sätt.

12:40 AM  
Blogger Ica said...

Tokigt? Totalt vansinnigt sätt om du frågar mig. Jag gillar tävlingar, men det här var för suspekt.

9:22 AM  
Blogger Johanna said...

Haha, det är så man ska se det alltså. That makes perfect sense acctually!

Ja, det här är ju lite av en skandal! Malena var vackrast, bäst och sjöng bäst. Norges bidrag gillar jag ändå lite och jag ser hellre dem som vinnare än nån av de andra suspekta bidragen.

Finland kom sist va?

11:41 AM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Jag tycker att Malena såg läskig ut! Fast glad.

2:23 PM  
Blogger Ica said...

Fjant- Ja, men vi får väk hålla fast vid vårt SKANDAL!

Heléne- men du tycker ju att det mesta är läskigt så du räknas inte.

4:35 PM  

Post a Comment

<< Home