Wednesday, January 28, 2009

Rutin- icke att förakta

Det här med rutiner är underligt. Ändå är det något de flesta av oss verkligen behöver.

För mina kottar på skolan är rutiner otroligt viktiga. Har vi sagt/lovat/skrivit något så får man se till att hålla det, annars riskerar man kaos och utbrott. De kan ju i och för sig komma ändå, men att bryta rutiner är att utmana ödet. Dessutom mår de små änglarna inte ett dugg bra av det.

Kan man säga att det är en rutin att använda högerarmen istället för vänsterarmen om man är högerhänt? Strunt samma om man kan, jag säger det nu. Numera försöker jag göra mer saker med min vänsterarm eftersom högerarmen är lite opålitlig (Idag har den exempelvis gjort att jag droppat ett stycke colakork rakt ner i colaglaset och ett stycke glasburk med inlagda vitlöksklyftor i olja hamnade i hundens vattenback med splitter lite här och där. Lukten ska vi inte tala om.). Vänsterhanden är katasrofal som rutinbrytare. Den kan inte slå en serve eller smasha för fem öre. Försöker jag mig ändå på det är jag nära att stå på huvudet varje gång. På detta är den dessutom värdelös på att veva gröt, skriva, borsta tänder, öppna saker, hålla hundkoppel samt mycket mer.

Vilka djur behöver sen inte rutiner? Eller, behöver kanske är att ta i, men blir betydligt mer harmoniska med det. Mat och utgång i rätt tid så blir det mesta frid och fröjd. För att dra saken till sin ytterlighet kan man ju ta min lilla fjant som exempel. Hon är så rutininrutad att om man möblerar om blir hon skvatt tokig. Står saker inte där de brukar skäller hon helt enkelt ut dem tills de lommar tillbaka där de hör hemma (läs: tills jag eller mamma flyttar på saken igen.) En gång stod hon och skällde på en bok som jag tappat under sängen halva natten. Jag orkade väl inte stiga upp och flytta den heller.

Folk som skippar rutiner känns en smula rebelliska. Jag har alltid velat se mig själv som en rebell. In my dreams får jag väl erkänna så här öppet i bloggen. Mina rutiner är närmare ritualer och extremt viktiga. Vakna-upp-laga gröt. Alla ingredienser måste ner i grytan i samma ordning varje dag annars glömmer jag något. Går jag och lägger mig utan min kvällschoklad blir jag förvirrad. Skulle jag någon dag klä på mig ett par ögonbryn utan att först ha målat fransarna kommer jag gå ut albinofransad. Ja, you get the point.

Nu har tv6 ställt hela min värld på sniskan. Så länge jag kan minnas har sexan visat The Simpsons klockan 20:00 varje vardagskväll. Enda tillfället det ställs in är när det är Champions leauge på onsdagar, men inte annars. Nu har sexan helt plötsligt kommit på att åtta på kvällen är en bra tv-tid och kanske inte enbart borde spenderas på Simpsons. De som följer den gula familjen är ju dessutom antagligen så pass besatta att de kollar oavsett tidpunkt. Nu är det med andra ord en varierad programtablå klockan 20:00 på sexan. Simpsons har istället fått flytta till klockan 19:00 (vilket gör att Cops flyttas till kl 18:00 och Simpsons krockar med Dr. Phil 19:05).

Det här har gjort min vardag helförvirrad. Nu är Simpsons plötsligt slut klockan 20:00 istället för 21:00. Jag har med andra ord fått en timme extra varje kväll. Det gör mig lite nervös. Lagom till avslutningen av Simpsons brukar jag nämligen bli lite småtrött (om jag inte sovit middag tre gånger under dagen) och kommer fram till att inom en timme är det rätt okej att gå och sova. Nu skulle det innebära att jag går och lägger mig klockan 21, och det fungerar ju inte. Så tidigt har jag inte sovit sen jag gick i sexan och fortfarande hade läggdags. Vad ska jag göra under denna extratimme varje kväll egentligen? Jag blir lite stressad och det rycker lite i fötterna. Dagen ska ju vara slut nu! Eller, ja, ganska i alla fall. Dessutom är det ju en hel timme kvar till alla 21-filmer som jag alltid somnar ifrån börjar. Nu kanske jag med andra ord borde göra något nyttigt som att skriva artiklar, städa lägenheten eller laga matlådor. Det orkar väl inte jag på kvällen oavsett hur många extratimmar jag tilldelas. Jag förstår inte hur det ska gå ihop. Finns det ingen lag mot att bara ändra på gamla hederliga programtablåer? Det är ju som att visa Kalle Anka på påskdagen.

Uppdatering
Då min kväll nu ju har en timme extra har jag roat mig att läsa gamla blogginlägg. Eller, jag har kollat var jag gjort under dagens datum tidigare år och det var såpass intressant att det kräver en uppdatering.

Hör och häpna: För ganska exakt ett år sedan (inte riktigt eftersom jag inte bloggade den 28:e utan fick välja närmsta datum) bloggade jag om tadaaa: rutiner! Dock inte hos mig, men hos grannarna. Hm, är januari en rutinmånad. Då försvann också snyggingen Heath Ledger.
Rutininlägget finns här.

2007 retade jag mig på mina grannar för det mesta, men tackade dem för att de väckt mig mitt i natten och jag då kunde uptäcka ett analkande munsår. Bloggen handlade dock om reklamer för munsårssalvor och finns här.

2006 hade jag inte insett vad rubriker är, men gick glad och nöjd runt i min gåsjacka. Den är fortfarande varm och inlägget finns här.

2005 startade jag bloggen och då inte i januari, utan i juni, och därför finns inte något inlägg från den tiden. Då skrevs bara dagbok på andra ställen på nätet, men inte för ögon här ;)

2 Comments:

Blogger Jessica said...

Hur går det med din axel och vårdapparaten?
Jag gillar rutiner.

8:57 PM  
Blogger Ica said...

jessika- ja, den som det visste. Än så länge så går det mest utför och jag väntar på ortopedtiden den 10:e feb då jag ska få träffa "den bääääästa axelortopeden i heeeeela staaaan." Så vi får väl se hur det går med det.

9:35 PM  

Post a Comment

<< Home