Friday, November 14, 2008

Uppmaning

Här sitter jag en fredagskväll, snortrött. Veckan har tagit rejält på krafterna, särskilt gårdagen som innehöll slagsmål på skolan som jag inte hade räknat med. Precis innan sänggående denna fredag upptäcker jag att datorn fortfarande är på och tänkte sådeles stänga av denna mackapär... ska baaaara kolla alla bloggar. Vips så slänger Lotten ur sig en utmaning (uppmaning). Och eftersom jag är så snäll och trevlig måste jag ju bara svara nu.

Första gången jag ...


1. ... åt tacos var en fredag hemma i Hultet med samtliga i familjen. Det måste vart nånstans i 10-årsåldern då Amigo inte längre fanns, men Bruno gjort inträde. Vi åt bara tortillias, eftersom de där hårda skalen hade ingen fattat då. Jag åt ost i min taco även om jag redan då inte gillade "rå" ost. Hela familjen var livrädd för den starka såsen, och ingen fattade hur man egentligen skulle vika ihop underverken. Har för mig att bror dessutom hade en gipsad arm då.

2. ... körde bil var mormors gamla gröna ford fiesta från 1977. Jag och mamma befann oss på Möcklanda (vårt lilla flygfält i byn). Jag minns att en vägkorsning (två skogsstigar som möttes) var helt livsfarlig att köra ut i och det hela slutade med att jag backade ner i ett dike som kamouflerades väl av en liten, men ack så vältäckande björk som antagligen satte livet till.

3. ... sov i tält var med Annapanna som allt annat. I alla fall då jag stannade en hel natt. Det var midsommarafton när vi gick i åttan och vi hade vart i Osnaköp på midsommarpartaj och tagit taxi hem. Pengarna räckte inte utan vi fick knalla sista biten. Av någon anledning gick vi hem till mig innan vi knallade till Annapanna där tältet befann sig. Antagligen för att lugna min något nervösa mor att vi var hemma. Jag plockade sju sorters blommor och råkade prata. Annapanna påminde mig så jag la ner dem på en mur och plockade upp dem igen. Så får man göra. Smarta som vi är hade vi bäddat i tältet redan på förmiddagen och då även fått in en bärfis (som inte luktade hallon vill jag lova). Våra täcken och kuddar var med andra ord svinkalla när vi kröp in i tältet och vi huttrade oss till sömns. Fyra timmar senare vaknade jag av att solen stekte på tältet och jag höll på att svettas ihjäl. Raskt slängde jag av mig nästan alla kläder och svalnade av tills jag vände på huvudet och såg Annapanna ligga där i full mundering och snarka. Det gick bara inte att somna igen innan jag slängt av hälften av hennes kläder också.

4. ... drack alkohol var vid för unga år helt enkelt. Då förstod jag icke min mors oro. Nu skulle jag gå i taket om det vore min kotte. (Låt mig inte äta upp det här nu mamma. Snälla.)

5. ... fick ett jobb skulle jag enbart åka och träffa chefen med ett gäng papper han skulle skriva på och så skulle saken vara biff. Jag cyklade de åtta kilometrarna och när chefen dök upp 40 minuter försenad frågade han om papperna som jag naturligtvis lämnat hemma på sängen. Dagen efter fick jag söka upp hans dotter i skolan och ge henne papperna istället. Det var mycket traumatiskt eftersom jag verkligen avskydde denna personen. Dock tjänade jag 2500:- på det sommarjobbet och åkte direkt efter sista dagen till Växjö med Annapanna och köpte ett par inlines för 2300:-.

6. ... stod på en scen var en av mina lyckostunder. I loved it. Egentligen kan jag inte säga exakt när det var för det beror på scenstorlek, men antagligen var det i tvåan då jag sjöng "God dag min fru" i Folkets hus (som även är byns bio. En allt-i-allobyggnad med andra ord). Det första bror berättade för mig när jag klev ner var hur falskt jag sjungit. Lyckligtvis visste jag inte då vad falskt var utan fortsatte att sjunga vid massa tillfällen tills jag började sjuan och kollade på vidoefilmen från den dagen och verkligen hörde själv hur illa det lät. Det fick mig att sluta sjunga bland folk ända tills jag flyttade till Tuna och folk med singstarmani. Nu är det nog mest jag som står för manin... och mottot Bättre högt än bra.

7. ... svimmade var när jag suttit sju varv i rejäl sken på ridskolepållen Mindy. Brorsan hade under denna skentur vart modig och försökt hoppa ut framför galenhästen för att stoppa henne men fick hoppa undan då han hotade att bli mosad. Tillslut svimmade jag av utmattning och dundrade med skallen före rakt in i ridhusväggen. Jag skyller alla mina hjärnbrister på det.

8. ... svarade på en fånig enkät skulle jag tippa på att jag, precis som Lotten, var jäkligt nöjd eftersom jag älskar sådana grejer (som om det inte märks med tanke på att jag nappar på varenda uppmaning som dyker upp i bloggar). Ämnet skulle jag tro antingen var mobbing eller något från A non smoking generation som kom på besök i femman.

Feel free att fortsätta!

6 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Det artar sig, vi måste grunda en ny klubb: Vi Som Gillar Enkäter.

7:40 AM  
Blogger Ica said...

Absolut!

4:37 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Jag vill vara med i klubben!

Det där med hästen lät fullkomligt livsfarligt.

7:17 PM  
Blogger GO said...

oh my god, att du kan komma ihåg allt.. jag minns första gången jag körde bil och fick jobb, that's it... börjar bli gammal... :)

9:39 PM  
Blogger Ica said...

heléne- ja, hästen var fullkomligt livsfarlig också.

gee- jag har väldigt underligt minne. Minns allt från förr, inget från igår.

7:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

Åhh vilka minnen...midsommar med musikkåren. Gud vad kul vi hade. Speciellt eftersom vi hade väldigt låga förhoppningar om detta. Glömmer aldrig när vi gjorde iordning tältet och vi verkligen trodde det skulle vara underbart att gå och lägga oss bland en massa sköna varma kuddar...undra hur smart man var egentligen som inte hade en tanke på att kuddar inte behåller värme när de ligger utomhus en hel natt. Tur att man bara blir klokare med åren.
Puss

8:58 AM  

Post a Comment

<< Home