Monday, October 13, 2008

Glammigt journalistliv (uppdaterad)

Som frilansjournalist måste man vara flexibel. Så långt har jag kommit i min analys över yrket. Hittills har det ändå gått ganska soft fram. Jag har byggt soffor och inspekterat insidan av olika funktionsdugliga armstöd. Efter det har jag fått plocka spindlar ur fokus vid en pumpafotografering och inta glass ute på en mörk och kall parkering i vad jag ansåg vara minusgrader.

Om en liten timme ska jag iväg till kompisfamiljen och försöka omvandla deras gigantiska men ack så keliga knähund till en arg och dreglande vaktbest. Det kan bli en utmaning vill jag lova. Ja, under tiden ska jag ju intervjua familjen om deras huslarm. De kommer ju framstå som värsta säkerhetsgalningarna med både larm och vakthund.

Förmiddagen var dock nästan mest traumatisk gällande jobb. Jag har knallat runt nere på Claes Ohlson med en dragen kniv och gjort inbrott i väldigt många förpackningar innehållandes larm, energilampor och annat energismart. Det hela måste sett väldigt suspekt ut när jag plötsligt tröttnade på att knalla omkring utan helt sonika tog en korg, gick runt och plockade ihop alla varor jag behövde och satte mig sedan i skräddarställning på golvet och började skära upp alla förpackningar. Detta var ungefär vid lunchtid och inte direkt i en folktom butik. Det var många skumma blickar som vilade på mig under denna aktion vill jag lova.

Dock var detta helt lagligt på alla sätt och vis eftersom jag fick låna kniven av en trevlig butikskille och han gav mig tillåtelse att bryta förpackningarna. Vissa av dem gick faktiskt inte att komma in i utan kniv. Jag och min fotograf Jocke riggade upp en fin provisorisk studio och fotograferade allt som kunde tänkas behövas för att sedan försöka mecka ner allt i sina förpackningar igen. Det var om möjligt ännu svårare än att få ut skiten.

Nåväl. Snart ska jag skriva om presenter till far. Är det någon som är händig, har en far eller är allmänt kreativ gällande tips?

Uppdatering
Sedan när man kollar igenom dagens tidningar läser man det här i Folket. Fick han tipset från att jag uppenbarligen kunde befinna mig länge på Claes Ohlson och agera kriminellt utan att någon reagerade? Synd för honom att han inte tagit fasta på att man måste ha tillstånd om man ska bete sig så.

2 Comments:

Blogger Heléne Eriksson said...

Haha, stackars tjuv! Men ditt jobb låter så himla kul. Jag vill också bryta upp kartonger och kela med vakhundar! Slipper dock gärna glassätande i minusgrader...

8:57 PM  
Blogger Ica said...

Äach, glassätandet var också trevligt. Vakthunden dock trevligast av allt, särskilt när han ligger i knät på en när man sitter i kökssoffan.

12:40 PM  

Post a Comment

<< Home