Sunday, June 15, 2008

Fri från hjärtattacker... men det är knappt

Vilket öde. För att inte tala om vilken orättvisa. Gårdagskvällen blev inte vad man förväntade. Förlust på övertid suger verkligen stenhårt. Dock kändes det skönt att peta alla pessimister på näsan som påstod att vi skulle få storstryk. Jag skulle aldrig få för mig att säga att vi kommer förlora en match. Okej, jag kan vara skeptisk till vinst, men aldrig säker på förlust. Samma sak vad gäller att vinna en match. Jag minns fortfarande VM för två år sedan då jag satte igång pausmusik i skallen då alla bara räknade på HUR MÅNGA mål vi skulle vinna med mot Trinidad Tobago. Vi minns väl alla hur det gick? Deras enda poäng i turneringen blev mot oss.

Nu fick vi tugga gräs under gårdagen. Hade Spanien gjort mål i början av andra halvlek hade det vart mer okej. Hade de vart mycket bättre än vi hade det vart mer okej. Nu är det två jämställda lag, och även om Spanien hade övertaget i andra halvlek fungerade vårt försvar bättre än deras i mitt tycke. Samtidigt antar jag att jag får äta upp mitt snack om Zlatan, men näe, det tänker Ica icke göra. Jag tycker fortfarande han är överrepresenterad. Han är en del av ett lag, precis som alla andra. Det är inte han som gör att laget vinner enbart. Dock tycker jag verkligen han spelade upp sig igår. Det märktes extra tydligt vid en nickduell ungefär tio minuter in i första halvlek. Han spänstar upp och vinner den enkelt. Det är ju så det SKA vara. Det visar lite engagemang. Men fan heller att vi hade låtit bli att förlora om han hade spelat hela matchen. Tror det spelat noll roll fussboll om jag ska vara ärlig.

Som den pessimistiska realist jag är tänker jag dock optimistiskt. Vi är inte körda och vi har saken helt i egna händer. Eftersom Grekland inte kunde stå emot Ryssland under gårdagen fick vi i alla fall det näst bästa alternativet. Bäst hade givetvis vart oavgjort, men en rysk vinst är helt okej. Nu är det upp till oss om vi ska gå vidare. Jag hade vart himelskt nervös om Grekland vunnit under gårdagen och det då vart upp till Spanien att knocka dem och hindra dem från andra slutspelsplatsen. Nu ska vi bara spöa skiten ur ryssarna så trallar vi in i kvarten.

Dock var vårt öde under gårdagen inte värst. Vi har ju fortfarande chansen. Värst har de stackars tjeckerna, och jag förstår varför procentantalet hjärtattacker ökar under mästerskap i fotboll (dock enbart hos män hur fasen det nu kan komma sig). I matchen mot Turkiet gör de både 1-0 och 2-0 och man tror verkligen att allt är klart. Inte förrän efter 70 minuters spel börjar Turkiet näta. Då gör det så en gång... och sedan två gånger, och tro fasen om de rödklädda snubbarna inte gör ett tredje med, och detta dessutom på en målvaktsmiss. Stackars målvakt! Lite synd är det även om turkarnas målis. Han blev nämligen utvisad på övertid och får därmed inte spela i kvarten. Dock får han skylla sig själv då han när bollen var död sänkte en tjeck i straffområdet. Sånt får man icke göra, och det är pinsamt orutinerat i ett sådant sammanhang, men vad katten, vem skulle inte tända till i en så viktig match. Nu är hälften av lagen klara till kvarten: Portugal, Holland, Spanien och Kroatien.

Vinner vi nu mot Ryssland blir det kvartfinal mot Holland på midsommardagen. Det tycker jag låter väldigt trevligt.

Nu jäklar kör vi på onsdag!

3 Comments:

Blogger Heléne Eriksson said...

Spännande värre var det i andra halvlek när Turkiet-Tjeckien spelade. Och I cant believe I just said that! På onsdag, då djevlar!

12:22 PM  
Blogger Johanna said...

Jag kom på att jag inte alls pratade med spelarna i lördags. Det gjorde jag ju i tisdags, vilket gick klockrent. Mer på onsdag då, för (för atrt upprepa mig själv och alla andra:) Då jääävlar!!!

1:52 PM  
Blogger Ica said...

helene- näe, det kan inte jag heller tro.

fjant- eehhhh... vaddå?

6:35 PM  

Post a Comment

<< Home