Wednesday, June 11, 2008

EM och åldersnoja

Äntligen! EM är igång och jag är taggad till tusen. Min postbil har under veckan prytts av min svenska flagga trots stormvindar som gjorde den fransig efter fem minuter på 70-väg. Just på grund av denna postbil(eller snarare arbetstiderna med postbilen) kunde jag inte blogga efter gårdagens EM-premiär för Sverige. Det var nämligen bara att slänga sig i säng och sova.

Men nu är det ändå igång. Det är så himla roligt att det finns inte, men jag måste igen få någon form av förklaring om någon sitter inne med en sådan: Varför, varför, varför är det sånt snack om Zlatan? Jag kan bara inte förstå och det beror inte på den blonda hårfärgen. Visst kan jag verkligen hålla med om att han i klubblaget är en spelare av världsklass, men hans spelstil passar inte i landslaget. Vilken forward får stanna i startelvan när man inte gjort ett mål på tre år? Igår ville jag vara så neutral jag kunde, och studerade. Det hjälpte inte ett smack. Snubben jobbar inte hem och dominerar inte ens luftutrymmet trots alla centimeter(ja, sen var ju inte grekerna små heller). På något vis känns det som han spelar på halvfart, och oengagerat. Slutligen kan man ju bara kolla på minen vid målet. Mest förvånad själv var nog Zlatan.

Inom fem minuter görs mål nummer två för Sveriges del. Känslan är oslagbar fast det bara är en gruppspelsmatch. Petter Hansson kan i mitt tycke stoltsera med titeln att ha gjort seklets i särklass fulaste mål. Och mest komiska. Och så välförtjänt. Av någon anledning blir jag alltid lycklig när backar får göra mål. Hur i hela friden bollen ens hamnade i målet hör ju inte hit, men det var boll i luft, för att bli boll i rygg för att bli miss med vänster, snubbel med höger och tunnel på målisstackaren.

Just nu lirar Schweiz mot Turkiet och det hela kan snarare liknas med en vattenpolomatch. Det vräker ner (Hahaha, nu sa kommentatorerna "VATTENPOLO!" Kom med nåt eget va?) regn och bollen stannar och studsar. Schweiz tog precis ledningen. Med en boll som på grund av vattenpölarna stannar en meter framför mål och den som missar i det läget är inte född.

Nu väntar några veckor fotboll och jag är lyrisk. Om det nu inte framgår av bilden.

Galen men glad!

För att hoppa till nåt helt annat förstår jag inte vad som hänt. Under söndagen inträffade min 26:e födelsedag och jag har nu uppenbarligen blivit "mogen nog att prata pension". Veckan innan hann jag bli kallad både "lite för vuxen" och "moraltant". Båda gångerna tappade jag hakan, men nånstans får jag väl inse att åldern faktiskt ändrar en del saker. Eller, om jag ska vara ärlig får jag väl säga att jag har drabbats av en ålderskris. Lördagen innehöll två olika ombyten varav två var klänningar(!!)(eller, ja, den ena var faktiskt en kjol som jag fått av Lotta men som hissades upp en våning). Där tappade jag åter hakan. På dagen hade jag dessutom sidbena och bar runt på två kottar på armen, medan kvällen bjöd på rosa smycken och högklackade skor. Var ska det sluta?

Rosa smycken, klänning, leggings... what? (Observera min EM-relaxstol)




Wilma var säkert lika panikslagen som jag ser ut


Johannas replik när vi dök upp hos henne: Ey, vem är bruden i turkos klänning?

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Zlatan,Zlatan,Zlatan:)
Förstår ej varför du skall trycka ner honom hela tiden. Ljungberg missade ju (nästan) öppet läge och Larsson borde snart gå i pension men mest nervös blev man när grekerna närmade sig Isaksson som mest verkade yr i nattmössan.

Tjingeling

9:45 PM  
Blogger Ica said...

App app. Icke trycka ner nu om du frågar mig. Det som stör mig är just överskattningen av honom. Var är "Fenomenet"? Jag vill inte använda termen att "prestera vad som krävs av honom", men han presterar ju inte det som media framhåller. Ljungberg som spelar på mitten har bättre målstatistik i landslaget. Henke som vart pensionerad från landslaget har med bättre statistik. Så snurrig var väl inte Isaksson? Han hade inte massvis att göra, men det som gjordes tyckte jag var bra... men, smaken är ju som baken, både gällande Zlatan, Ljungberg, Larsson och Isaksson ;)

10:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Du var ju jättesnygg i den turkosa klänningen, veery nice!

Zlatan är väl ok men Ljungberg.. har aldrig förstått varför han ens får spela i landslaget?? Iofs var matchen mot Grekland helt ok från hans sida, eftersom han för ovanlighetens skull faktiskt stod upp mer än vad han låg ner, men kom igen, IN MED BISSEN!!!

4:49 PM  
Blogger Ica said...

gloria- inget ont om Ljungan. Han kan ju inte rå för att han är lite liten och att alla pucklar på honom hela tiden :)

6:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

kjol som du fått av mig??

/L8

7:26 PM  
Blogger Ica said...

L8. Jepp. Du hade den i åttan, och sen fick jag den när du inte ville ha tillbaka den efter att jag fick låna ett gäng svarta kjolar till begravningen.

8:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

jag är ju noll insatt i fotbollens värld men kan nog tillägga att det känns som Mr. Zlatan är väääldigt överskattad....
så jag håller med du!

vad gäller ålder så har jag oxå på senare år insett att det händer tydligen saker och ting som man inte är riktigt med på alltid,...plötsligt är man bara där.... he he

kramelikram

10:15 PM  

Post a Comment

<< Home