Wednesday, April 02, 2008

Kolla in min hylla liksom

Jag har kommit på att jag har ännu en ovana. En ovana som inte har begynnelsebokstaven C och sådeles inte är choklad eller cola light. Alla som läser min blogg och synnerligen det förrförra inlägget vet att jag är en boknörd. Det är väl främst ur detta ovanan har fötts. Jag är på tok för stor konsument av bokhyllor. Eftersom lägenheten inte är hur stor som helst börjar detta bli ett problem. De fyra senaste tripparna till IKEA som Etunabo har inneburit en bokhylla med i bagaget hem. Bara det i sig har varit en pärs med tanke på att ingen av bilarna jag och mitt kompani tagit oss till IKEA i har varit en kombi, men ändå.

Så blev även fallet denna gång. Men dock inte för mina böcker utan för mina dvd-filmer som av någon oförklarlig anledning förökat sig å det grövsta. Dock kan jag inte påstå att det grämer mig.

Vid hemkomst satte jag genast igång att montera min billywannabe. Det tog dryga 30 minuter och gjorde sådeles att jag missade dagens första Simpsonsavsnitt klockan 16:00. Därefter tog det ju en liten halvtimme att ställa upp och sortera alla filmer i bokstavsordning vilket gjorde att jag även missade andra avsnittet vid 16:30. När det var klart insåg jag att lägenheten var i stort behov av en dammsugning av alla trämolekyler som lossnat vid montering, samt allt damm som samlats under de tre år som filmerna stått där de stod. Då missade jag även tredje avsnittet vid 17:00. Nu är det Champions leauge på sexan och gjorde att ett av kvällens Simpsonsavsnitt utgick. Det stör mig dock föga då det nu är Arsenal som spelar och de precis gjorde 1-0 mot Liverpool.

Tillbaka till bokhyllan då så blev jag en smula fundersam när jag öppnade kartongen.

Är det inte meningen att båda kortsidorna ska ha samma färg (äsch, nu kvitterade Liverpool)? I mitt tycke är de här två sidorna mer lika bok och björk istället för bok och bok. Men det spelar väl ingen större roll. Man ser ju inte sidorna samtidigt.

Dock är jag väldigt nöjd med resultatet. Allt i bokstavsordning. Boxar från tv-serier får dock hamna själva och längst ner fick faktiskt mina playstationspel plats.


11 Comments:

Blogger Heléne Eriksson said...

Undrar vilken ovana som är mest kostsam i längden: bokhylle-, choklad- eller colainköp.

Det där med bokstavsordning: tvångstanketvångstanketvångstanke!
Om jag någon gång köper en dvd till dig så ska den börja på bokstaven A, så du måste flytta om alla filmer *moahaha*

1:54 PM  
Blogger Ica said...

hmm. chokladen tror jag. näe, colan. Äsch. det är nog ungefär samma.

Haha, ja, en smärre tvångstanke kanske. Men ack så mycket lättare att hitta det man letar efter.Du kan köpa en film med som börjar med en siffra, för de kommer allra först ;) typ 8 mile och 28 dagar.

1:58 PM  
Blogger Johanna said...

Fast dom filmerna har du ju redan. Eller? :) Var har denna bokhylla fåtts plats nu då?

5:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vad fiiint!!
Jag har också köpt en bokhylla till min lilla boksamling. Blev kalasbra. Har massa plats så nu börjar det snart bli dags för en tripp till Myrornas, eller??

Puss Anna-panna

6:43 PM  
Blogger Ica said...

Johanna- jo, det har jag ju. Men ändå. Bokhyllan fick plats bredvid tv:n.

Annapanna- Haha, det var väl inte så att du fick en bokhylla i födelsedagspresent?

6:57 PM  
Blogger Emma said...

Tack för inspirationen till ordning i bokhyllan... När jag bodde med bokhyllan på mitt förra ställe så hade jag bra struktur men den här gången är det bara kaos. Hoppas jag får till det när jag kommer hem. Jag har en i ek och jag tyckte även att mina kortsidor skiljde sig i nyansen.

9:28 AM  
Blogger Ica said...

emma- varse, nu är det bara att börja vara ordningsam... eller nåt. Man kan alltid inbilla folk att man är ordningsam om man åtminstone har koll på böcker och filmer.

9:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

Oj vad många playstationspel! Har du något tips på några roliga spel till en som endast lyckats att samla ihop 1 singstar, 1 bilspel & 1 skidskyttespel?

6:20 PM  
Blogger Ica said...

mas- oja! Fler singstar. Buzz är ett MÅSTE! Sen kan jag även rekommendera Guitar hero och verkligen att införskaffa en dansmatta med tillhörande spel. Skitskoj.

7:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

jadu, IKEA IKEA....sakerna som ska passa ihop men som sällan gör det... he he
en klar fördel om allt är av samma träslag men inte IKEA då....
Skönt att det blev bra i alla fall och att allt fick plats!

kram kram

9:23 PM  
Blogger Ica said...

Ey Anne, nu är du ute på farlig mark. Kritisera ALDRIG Ikea inför en hultetbo. Det har i princip bara vi rätt att göra. ;)

10:59 PM  

Post a Comment

<< Home