Wednesday, March 12, 2008

Granar, norrmän, cribs, gonzo, öl och bräda

Ja, då har man faktiskt överlevt en vecka i Sälen, och i högar av snö. Jo, jag befann mig relativt ofta just i snön. Gärna med huvudet, eller varför inte svanskotan först? Tyvärr märktes det ganska ofta i alla fall under första dagen att jag inte åkt bräda på... hmm... fem år? Dock vurpade jag oftast i farten. Somliga andra vurpade mest när de stod stilla. Gustav vurpade när han skulle hoppa över ett staket. Jonas vurpade när brädan fastnade i några grenar och när han stod still. Lina vurpade när Gustav kom för nära och när jag var i vägen i längdskidspåret. Jon vurpade när han försökte böja sin bräda på mitten. Carin vurpade när jag tvingade in henne i skogen sista dagen, och jag, jag vurpade mest hela tiden.

Vi försökte oss även på hoppande. Grabbarna var ruskigt coola och bra. Jag skrek "hopp!" och landade i ett magplask dag nummer två. Sista dagen hoppade jag faktiskt på riktigt. Ett av hoppen fastnade på film, men ser där ut som att jag bara glider över ett gupp. Så är inte fallet.

Annars var hela resan en succé. En av dagarna befann vi oss i Norge och redan klockan tio på förmiddagen hade jag och Jonas blivit bjudna på sprit av två norrmän i backen. På flaskan stod det Absent, men vi fick inte läsa det egentligen, och innehållet smakade läskig lakrits. Uäk! Ungefär en halvtimme efter detta satt jag helt stilla i backen och skulle spänna fast ena foten på brädan. Plötsligt säger det pang i ryggslutet och det gör relativt ont vill jag lova. Bakom ligger en Jonas som kört rakt in i mig och inte kunnat stanna. Tro mig, min ryggrad stoppade honom. Vissa killar ska inte dricka absent.

Jag och Lina tog dagliga promenader och stötte där på Jens-Brittas väg. Vem har kommit på det? Har gatnamnet någon historia, eller vad beror detta på?

Enda dagen det inte promnerades var när vi samtliga beslutade att ta en tur på längdskidor på kvällen. Längdskidor var inte Icas melodi. Tyckte mest jag åkte bakåt än framåt. De andra utom jag och sympatiska Lina åkte två varv. Vi nöjde oss med ett. Dock hittade vi en fin backe att åka utför. Det var inte heller någon hit på längdskidor. Jag ramlade och Lina därefter.

Snabbt skaffades dock rutiner och trots att jag drömde att mina huskollegor väckte mig vid fyra på morgonen var vi uppe i relativt god tid. Åkte massa i backarna. Efter ett tag behövde jag och Lina paus och drack öl respektive glühwein. Sedan blev det att åka lite till. Tillslut när liftarna stängde begav vi oss hemåt mot bastu och öl. Middag vid åttasnåret på kvällen och sedan sällskapsspel. Många partier var parspel där stackars Jon fick stå ut med mig. Dock var vi inte för kassa. Jonas och Carin vann jämt, men jag och Jon var visst ett säkrare par än Lina och Gustaf.

Internskämt på resan handlade om gonzo och cribsinspelningar. Min lya blev första offret och där hittades saker som man ju kan fundera på hur de kom dit, men, utanför dörren fann vi i alla fall en pisting machine.

Sista dagen härjade grabsen, jag och Carin in i skogen för off pist (eller, ja, killarna hade ju vart där hela tiden, men jag och Carin blev rebelliska). Lina värmde värmestugan. Det var förvånande måste jag säga hur många granar skogen innehåller. Och hur i vägen de kunde stå. Ganska snart blev standardrepliken
"Iccaaaaa! Var äääär duuuu?"
"Jag sitter fast i en graaaaaaan!"

Många filmer och foton blev det, men då blogger kan vara lite långsamt och aningens opålitligt får man kolla på fejsan istället. Har man inte tillgång till det får man väl komma på kort- och filmvisning.

Alla delar är intakta. Dock hindrar svanskotan från sittande och gående för länge, knäna är blå, armbågen är blå, ryggslutet är blått och huvudet är en smula förvirrat av all frisk luft.

Ser jag inte extremt säker ut?

Ja, vem har vart framme här? Bror kanske som döpte sin docka till Klara-Daniel?

Cribsaktör och producent aka Jonas och Jon

"Nej men hej Jonas, jaså, du tyckte min rygg lämpade sig som bromskloss?"


Ja, såhär spenderade jag mycket tid.

Åka såhär i liften ger tillslut känningar på insidan av låret, men just här klarade jag mig hela vägen upp. Allt tack vare Jon. Åkte jag själv föll jag som en fura.

I backen gäller det både att vara snygg och att bära skydd.


Utsikten från vår terass.

11 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ja vissa har haft det bra! (Inte Johanna) Hur man kan tänka tanken att ta dagliga promenader när man är i backen hela dagarna är för mig en gåta men så är det ni också... *ack ack ack*

7:52 PM  
Blogger Ica said...

Vi har haft det bra, och du har hälsat på Jens-Britta när andra vart hemma... så...

9:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

det har verkligen varit en rolig vecka. repris näste år! ang. jens-britta så kanske man kan forska om det? du får en öl om du tar reda på ursprunget.
och johanna, promenaderna var ju tvång för att få tillbaka rörelseförmågan efter dagarna i backen.

11:39 AM  
Blogger Ica said...

jeeej! En öl! Jag ska genast börja med research.

11:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag var faktiskt på väg att passera dig med flera meter, men sen kom en sån där snövall som ändrade helt riktning på brädan. Mycket konstigt och då var farten för hög för att kunna göra något åt!! Jag skyller på absenten. Jag tog en för stor klunk.

Jag ramlade för övrigt också av att Gustaf skulle hålla på att putta på mig! Finns videobevis ggr 2 :D

Angående Cribs ICA´s rum så har du fortfarande inte förklarat de mystiska sakerna vi hittade där!

Bilden på Gustaf är klassisk = Klipp ut och spara!

11:52 AM  
Blogger Ica said...

Äsch Jonas, så säger alla. Men ja, du ska nog ta det lugnt med absenten. Klurigt att bara du och jag drack och det var vi som kolliderade. Hmm.

Förklaringen till cribs kanske kommer nästa år, men jag garanterar ingenting.

Skyll nu inte dina vurpor på stackars oskyldiga Gustaf.

11:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

gustaf är inte så oskyldig! han gjorde ju att jag ramlade. så vem vet... kanske knuffade han verkligen stackars jonas?

12:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

gustaf är inte så oskyldig! han gjorde ju att jag ramlade. så vem vet... kanske knuffade han verkligen stackars jonas?

12:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

Stackars var ordet!

Tur att det kommer ut en film från resan som rentvår alla mina fall... eller i alla fall 1% av dem :)

Vad Ica ska skylla på är dock oklart

Det enda som är tråkigt är att några av Carins fall inte fanns med på video. Borde filmat när hon ramlar av en snöboll som jag kastade :)

10:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

låter som ni haft ruskigt kul även om jag kan tänka mig att det känns lite i kroppen nu.....

kraaaaaam

11:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej du trevliga Sälenbesökare!
Jo det där med det vackra kvinnonamnet Jen-Britta har en mycket alvarligare historia än du kan ana,
du fårstår att långt innan alla skidnjutare kom sig för att åka till dessa trakter så gick här unga flickor i skogen på sommaren med sin familjs levebröd sina kor,
och en av dessa töser som med åldern blev äldre och fick sitt namn grundat som ett föredömme för kommande generationer vallflickor.. hon blev en kändis Jens-Britta hon har även en källa uppkallad efter sig... vägens namn förtjänar han mer en väl. God Jul önskar tjärstubbstomten på Spårstigen. ha ha ho ho. GB

7:24 PM  

Post a Comment

<< Home