Tuesday, February 26, 2008

Blondiner i pyjamas

Rabatter, reor och liknande får mina ögon att tindra. Böcker får mina ögon att tindra. Med andra ord tindrade jag likt Eifeltornet på natten under tolvslaget igår. Det hela började mycket bra. Vi (jag och Heléne) hittade en parkering precis utanför Akademibokhandeln. Heléne studsade ur bilen och jag kände plötsligt att arslet på bilen framför kom väldigt nära väldigt snabbt, eller, ja, för snabbt för att kännas tryggt med tanke på att ingen satt på förarplatsen i vår bil. Ica lägger av ett praktskri om att vi rullar och slänger sig på handbromsen. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det är en himla tur att jag är med ibland. Annars hade vi påbörjat rean med plåtskador.

Väldigt strukturerat kom vi fram till att det var bäst att inleda reashoppingen längst bort från bilen och sen avancera oss framåt. Vi började sådeles med Åhléns och kom fram till att vi skulle hamna först i kön. Tyvärr var det inte av särskilt mycket värde eftersom de inte hade nattöppet utan påbörjade sin rea först klockan 07:00 idag, tisdag.

Då kom Bokia härnäst på listan. Vi var där vid öppning och kom in som nummer fyra... och ja, där tappade jag min kompanjon. Lite ostrukturerat kändes det hela och jag förvirrade mig helt bland biografierna. Fynd nummer ett i denna butik blev klippet (bokstavligt talat) om fotbollsfrisyrer för nätta nittion riksdaler. Där får man skåda Glenn Strömberg som lätt skulle platsa som Odjuret i Skönheten och Odjuret med den manen, och en massa andra generösa och förskräckliga frillor från fotbollshistoriens början. Att Jesper Blomqvist kunde vara så wild and crazy hade jag aldrig anat. Där införskaffades även lite romaner, fler fotbollsböcker samt en del förklaringar om hundens psyke och hur man talar med sin hund. Nu ska jag hem och kommunicera med Fjanten om varför hon skäller på löv som går över gatan.

Väl färdigbetalda stannade vi till i en gränd på väg till Akademibokhandeln och drog på oss ett par pyjamasbrallor var. Tack Moster med familj som för cirka sju år sedan köpte en pyjamas att växa i till mig som jag ännu inte vuxit i. Den passade utmärkt att ha utanpå jeans. Nåväl. Akademibokhandeln var betydligt mer packad med folk och iförd dubbla brallor och vinterjacka blev man lite lätt dåsig av värmeslag. Tack och lov hade vi två smarta blondiner slagit våra kloka huvuden ihop och lämnat Bokiafynden i bilen innan vi gjorde entré.

Fynden som Akademi bjöd på var väl främst ett gäng biografier, men även om en om drömtydning (ja, jag vet, men med mina suspekta drömmar behövs det), en bok med hårdrockscitat och en pärla om hur man tecknar hundar och katter. Det ska jag lära mig nu när jag inte har något viktigt för mig. 20% rabatt för den snygga pyjamasen och tillräckligt med stämplar i kortet för att vid nästa besök få rejäl rabatt.

Då Åhléns inte behagade att ha öppet under natten fick jag trotsa regnet idag och cykla ner för att fynda vidare. Där var inte alls det utbud de haft tidigare år, men jag lyckades lägga vantarna på en Sjöwall & Wahlöös-box för en billig peng, samt givetvis en biografi. Vid kassan innebar detta ett köp på 382:- (det inkluderade en mascara). Då såg jag den trevliga Dassboken för 19:- och slängde med den. Summan ändrades då hastigt till 401:-. Det var en mycket bra summa för då man handlade för över 400:- fick man en värdecheck på 50:-. Då tjänade jag ju 30:- samt toaunderhållning.

Så glad man kan vara när man får gå på stan i pyjamas


Japp, bokrearedo

7 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Men var är museikopplingen? Och den inskannade bilden på Glenn?

10:49 PM  
Blogger Ica said...

Lotten- kopplingen är kläderna. Tänker jag museum tänker jag snark och därav tänker jag pyjamas.
Glenn skannas in när jag har skanner.

10:49 AM  
Blogger majsan said...

Åh va fint! Jag skäms, för jag hade typ inte ens koll på att det var bokrea... Ska skrota inredningstidningarna nu och läsa riktiga vuxna avancerade böcker istället. Eller du, kan jag låna den där dassboken av dig?

2:05 PM  
Blogger Malin Tångefjord Basse said...

Myspys att gå på bokrea, särskilt i pyjamas. Vilket bokköp är du mest nöjd med? Mina bokrea besök brukar sluta med många böcker som står i bokhyllan utan att aldrig bli lästa. Drömtydning är ett exempel på en sådan... ;-) Kram

2:45 PM  
Blogger Ica said...

majsan- ja, verkligen. Skäms på dig. tidningar? När man kan läsa böcker? Du kan få låna dassboken av mig, eller läsa den under toabesök här.

malin- ja, bokrea är underbart, dock brukar jag precis som du komma hem med böcker som förblir olästa. Men de är fina i bokhyllan. Mest nöjd? Hmm, nån av biografierna tror jag.

3:02 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Snygga var vi och roligt hade vi. Jag läser just nu alla bokreaböckerna på en gång -life is good.

10:59 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Sedan tänkte jag säga att ja, jag är en usel bilförare. Men vid rullögonblicken befann jag mig inte ens i bilen så jag är ursäktad. Sådeså.

4:44 PM  

Post a Comment

<< Home