Sunday, January 20, 2008

Älskade böcker

Jag har några vänner som är lika boknördiga som jag. De som verkligen gillar att stå vid min bokhylla och kolla igenom vad som finns. Min bästis Annapanna är en sådan person. Eller, rättare sagt, hon har blivit. Förr försökte jag få henne att läsa, men det var ungefär lika svårt som att få bror att läsa=praktiskt taget omöjligt. Nu är tiderna dock förändrade och vi utbyter alltid dagens/veckans/månadens boktips beroende på hur ofta vi hörs och ses.

Denna helgen har jag haft äran att ha Anna på besök sedan i fredags. Lördagarna brukar vi då ägna på stan, och så även denna lördag. Vi blev riktigt hänförda över alla fynd vi gjorde när affärerna plötsligt hade halva på halva priset. Det är alldeles lagom för två smålänska brudar. Vi knallade runt och kollade på böcker också givetvis och föll för erbjudandet på Akademibokhandeln att köpa tre böcker för hundra spänn. Vi hade ju som mål att inte handla på fullpris denna dag(dock fanns inga reor på lunchstället vi var på, men det gick bra ändå.). Sist av allt knallade vi in på Myrorna eftersom jag berättat för Anna att där fanns böcker för typ 10:-. Detta är ju ljuv musik i boknördars öron så vi sparade det till sist.

Sagt och gjort knallade vi dit och såg till vår förtjusning att det var halva priset och att det hängde en lapp där det stod 5:-. Fem spänn för en bok är ju ingenting menade vi och gick lös på kartongerna som två vilda hyenor. Någon gång kom någon som hostade lite diskret bakom oss, men inte då att vi släppte fram någon. De fick vänta tills vi var klara.

Efter ungefär tio minuter kollade vi upp och tittade på varandra. Båda stod med en hel drös med böcker i famnen. Nio stycken var kom vi fram till. Eftersom Anna lagt ut för oss innan så tog jag på mig att betala böckerna. Mycket nöjda med våra fynd knallade vi fram till kassan och slängde upp arton böcker.
- Ja, 45 kronor då tack
- Va? Okej, varsågod.
- Vill ni ha varsin påse?
- Jatack, vad kostar de?
- Inget eftersom ni handlat så mycket.

Anna och jag gick med stora ögon ut ur affären. Skylten hade menat att det var halva priset på fem kronor. Vi betalade alltså 2,50 per bok. Med andra ord knallade vi hem med 18 böcker och två påsar för den trevliga summan av 45 kronor. Det är att göra en bra affär.

Dock var det inte lika roligt att gå hela vägen hem med alla böcker, men det var det värt. Väl hemkomna dunsade vi ner i soffan och med lyckliga ögon jämförde vi varandras böcker och bytte ett par med varandra innan vi helt enkelt la upp fötterna på bordet och andades ut. Inget kan väl som billiga böcker göra en hel helg för två boknördssmålänningar.

8 Comments:

Blogger Jessica said...

Ni köpte alltså 18 böcker... det är hårt jobbar :)

6:10 PM  
Blogger Ica said...

Egentligen köpte vi 21 böcker. Det var ju 3 för 100 på Akademibokhandeln också :D

7:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tack för en helt underbar helg.
Nu står samtliga böcker fint placerade i min bokhylla:) Har fortfarande inte fattat att det var så jädra billigt..undra när man kommer göra ett sådant fynd igen..

Pussar i massor..

7:27 PM  
Blogger Ica said...

pannan- sådana fynd gör man alltid i den här stan :) Då får man dessutom en shoppingpartner på köpet. Bra, då vet jag att du kommit hem ordentligt med tåget nu :D

8:41 PM  
Blogger Unknown said...

Inte utan att man blir lite avis på en sån fyndkorg! Läs och njut era lyllos ;)

10:43 AM  
Blogger Jessica said...

Cykellysen ordnat.
var skicka?

Mejla på encycliastuart (a) bredband (.) net

11:30 AM  
Blogger Ica said...

Åsa- Du får ju komma hit och fynda du med ju....

Jessika- Du är väl själv ute och cyklar och behöver lysen?

1:06 PM  
Blogger Jessica said...

Har redan. Det var en julklappsöverenskommelse, om än en månad försenad ;). Jag har bara varit för jävla lat att gå den extra kilometern till den lilla gulliga gammaldags cykelaffären/verkstad där folket är som jag förväntar mig att reparatörer ska vara, de säger inte ett ord för mycket.

3:43 PM  

Post a Comment

<< Home