Thursday, December 13, 2007

Bristen på stämning

I min familj är jag den sanna traditionsnörden. Har alltid varit. Enligt min mening är traditioner till för att hållas. Detta gäller särskilt julen. Då får inget gå snett och den ska firas med så många personer som möjligt (När man har en släkt som är lika stor som en vattenpöl i Sahara blir det lätt lite knepigt). Men de senaste jularna har det helt enkelt inte vart som förr och jag har fått anpassa mig år efter år. Eftersom jag oavsett vilken del av släkten som är närvarande är hopplöst yngst kan jag trots mina 25 år helt sonika lämna de "vuxna" vid julbordet för att kolla på Karl-Bertil.

Däremot är jag inte särskilt mycket för julpynt. Jag slänger upp två ljusstakar vid första advent i fönstren och ser sedan till att granen är klädd den 23:e hemma hos mor. Det räcker. Kanske jag kan under övertalning gömma den där loja krubbwannaben där Jesus nu är fastlimmad efter att jag gömde honom på olika suspekta ställen som barn någonstans uppe på pianot.

Nu är jag dock helt fel i tiden. Mina ljusstakar åkte inte upp i fönstren förrän den 6:e december och än så länge har ingen som helst julstämning infunnit sig. För två månader sedan köpta jag ett par klappar som jag glömt vad det var och inte längre kan hitta. Alltså får jag köpa nya. Men det har jag inte råd med.

Idag gav jag mig dock fasen på att lite julstämning skulle införskaffas. Det är ju trots allt lucia. Jag vill inte påstå att jag steg upp tidigare än jag skulle för att se något luciatåg på tv, men jag hade i alla fall tv:n på när jag skulle äta frulle. Gav det någon julstämning? Nej, inte alls. De sjöng underliga visor från Dalarna (förlåt mamma och moster) som inte lät kloka och inte alls juliga. Killkören hade inte stjärngossestrutar utan några folkdansvästar. Det enda låten jag kände igen var O Helga natt, men den sjöngs av någon operasnubbe som inte passade in och uttågningslåten var på italienska. Ingen julstämning för min del där inte.

Jag och Mike kom under gårdagen fram till en annan faktor som hindrat julstämningens inträde. Det föll klockrent in i mitt sinne och lugnade den oro jag trots allt känt inför min bristande sympati för julen: Coca Cola har ändrat sin julreklam. Nu är det inte något mer "holiday is coming" och tomten som åker lastbil utan istället nån skridskofarande människa som åldras ihop med sin läsk. Det är ju inte alls samma sak som den härliga nittiotalsklassikern med en liten tjej i en tofsbollshatt i mintgrönt som vinkar till pojken i lastbilen. Jag är djupt besviken.

När jag cyklade ner till jobbet idag fick jag promenera en bit med cykeln eftersom jag saknar baklyse. Jag kände med andra ord inte för att olagligt cykla förbi de fem polisbilar med tillhörande poliser som stod och stoppade morgonpigga bilister. Inne i pikébussen satt nervösa människor och fick svara på kluriga frågor av farbror Blå. Ett helt gäng bilar stod på rad och väntade på blåsningar. Där kom julstämningen! Så ska det se ut en luciamorgon i jakt på gårdagens partyprissar. Vilken tur att jag själv cyklade.

14 Comments:

Blogger Husflugan said...

Klart att det är cola-reklamen som fattas! Och nu när man till och med kan få julmust på McD så börjar man undra lite vart världen är på väg...

9:35 AM  
Blogger Jessica said...

Du kan få ett set hela cykellysen i julklapp av mig! på fullt allvar!

10:06 AM  
Blogger Ica said...

flugan- urk julmust. det är ju inte gott ens.

jessika- mottages tacksamt :)

10:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

Håller med om att den nya Colareklamen är ett knivhugg i ryggen på oss som håller traditionen högt...ytterligare en grej som jag tänkt på är att inte Blossas glöggreklam infunnit sig i rutan i år (åtminstånde inte vad jag sett)...den om någon är en klassisk jultradition...

Och jo Ica, julmust ÄR jättegott!!

12:30 PM  
Blogger Unknown said...

Cocacolas nya reklam är verkligen katastrofal, det håller jag med om. Vem fan åker skridskor med en läsk i handen? va? va??! Galet. Huh. Fram för fortsatt glittrande lastbil.
Till anonym här ovanför: Blossas reklam har kommit!! Där är massa tomtar på rejält bootycamp och sjunger traditionsenligt "blossa-sången".

1:32 PM  
Blogger Ica said...

Anonym- Jag har inte heller sett den, men enligt Åsa här ovan så har den ju kommit, så nu gäller det bara att hålla ögonen öppna. Och jag får ta tillbaka det om julmust. Det är helt ok men bara typ ett par dagar, och INTE när man är törstig.

Åsa- Precis. Livsfarligt att skrilla med lärre.

2:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Inte ens julfreaket Johanna har fått nån vidare julkänsla, men idag åkte Celine Dions julskicka på och jag slog in två julklappar så det kansek tar sig. Du får hinna komma hem till oss innan du åker och efter att Daniel har varit ute och huggit en gran så kanske det blir bättre :)

5:20 PM  
Blogger Ica said...

Åh, en julskicka? cool. Haha, jag åker hellre med Daniel ut och ser på när han hugger och släpar in saken i bilen :D

6:23 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

På jobbet lyssnar vi uteslutande på julskivor och har så gjort i snart två veckor. Där finns också tre julgranar, massa lussebullar, julkransar, pepparkakor, adventsljusstakar, you name it. Inte har jag någon julstämning för det inte. Det är jag å andra sidan ganska tacksam för att slippa. Traditioner kan jag knappt stava till (så länge de inte innebär hämtpizza på annandagen!).

7:45 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Jag åkte taxi förbi alla polisbilarna i morse -- strax före Tunavallen, va? Alla bilar stod på kö och jag hade ett tåg att passa.

- Nä! Nä! Nä! flämtade jag och skulle precis börja bereda mig på att muta en snut.
- Määääh, sa taxichaffisen på sömländska och bara gled förbi hela alltet.

Ingen polis lyfte på ens ett ögonbryn.

9:16 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Men jag menade söRmländska.

Preview!

9:17 PM  
Blogger Ica said...

helene- men jag gillar traditioner. det är liksom då jag träffar familjen och alla gamla vänner. Bjöds dock på pepparkakor och glögg på ett ställe idag. men njea.

Lotten: Ja, precis där. Du hade väl fått hoppa ur taxin och springa om han hade åkt in. Jag led med de stackarna i pikébussen. Som smålänning.

10:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tycker faktiskt om den nya Coca cola reklamen..verkar vara ganska ensam om detta här.
Jag tror julkänslan har uteblivit för att det regnar hela tiden, iallafall i Gbg.

Puss

12:45 PM  
Blogger Pytti said...

julemust är mycket goare än coca cola. och mysigare!

4:46 PM  

Post a Comment

<< Home