Wednesday, November 21, 2007

Välkommen till vuxenlivet

För nästan exakt två år sedan (21 november 2005) skrev jag i min blogg om åldersgränser. Jag kunde acceptera att vid 23 års ålder få visa leg på Systemet, men däremot blev jag upprörd när jag blev tillfrågad om jag ville åka på barnbiljett på bussen. Det var på den tiden jag for ut till min lilla lånehäst ute på landet och red i smällkalla vintern.

Numera är jag van vid att inte ens tillfrågas vilken biljett jag vill ha utan jag får en tia i växel tillbaka på en tjuga när jag lämnar fram pengar på bussen. Jag åker alltså som om jag vore under 16 bast. Det kanske inte är så roligt att se tio år yngre ut än man är, men numera är jag såpass fattig att en tia på bussen spelar stor roll.

Igår skulle jag åka ut och iväg på en anställningsintervju. Jag var välvårdad och hade mina klackaskor (ja, det är smålänskt), och la fram två tior istället för en tjuga för att riktigt visa att jag ville ha en vuxenbiljett. Det fick jag också, och det var en herrans tur. Förr har jag skrivit om hur jag åkt fast både på tunnelbanan och av Radiotjänst och fått rejäla böter. För första gången i mitt liv såg jag igår en busskontrollant. Hon gick runt i sin securitasdress och bad om biljetter. En smula kallsvettig av att ha kommit undan med blotta förskräckelsen visade jag väldigt nöjt fram min vuxenbiljett och slapp böta bort samtliga julklappspengar som jag ännu inte tjänat.

Idag hände dock miraklet. I jakt på en sjal till bröllopet tog jag med mig Cissi och for iväg i hennes bil. Samtliga gånger jag får åka bil ser jag till att åka in vid närmsta stora mataffär och handla lite när jag ändå får skjuts till dörren istället för att vingligt balansera varor på cykeln. Då är även Systemet ett bra ställe att besöka. Sagt och gjort gjorde vi därför detta. I kön slog det mig att jag var osminkad. Då har jag tidigare blivit nekad att handla trots att jag vart 20+. Efter det sminkar jag mig alltid när jag ska inhandla alkohol.
- 79,90 tack.
Jag drog mitt kort, knappade koden och höll på att svimma när jag började packa ner mina varor.

För första gången i hela mitt 25åriga liv behövde jag inte visa leg på Systemet. Och detta inträffar också en av de väldigt få dagar när jag var osminkad.

3 Comments:

Blogger Jessica said...

Åh visst är det chockerande?! Första gången utan leg på systemet. Jag var 28 när de frågade senast, eller sist snarare. Jag stirrade på kvinnan i kassan och sa ser jag verkligen ut att vara under 20?
Du får ta det som en komplimang sa hon.
Sedan dess har jag inte behövt visa legitimation, jag kanske ska köpa antirynkkräm?

7:44 PM  
Blogger Ica said...

jessika- nästan traumatiskt måste jag säga.

8:17 PM  
Blogger Unknown said...

Yey! Det kan man kalla befriande känsla! Och busskontrollanten sen.. Jag trodde verkligen de var en myt! Nu gäller det att passa sig... :)

1:33 PM  

Post a Comment

<< Home