Wednesday, November 21, 2007

Sista turen i resan mot EM

Det tog 34 sekunder. 34 ganska softa sekunder. Sedan klev Allbäck fram och satte ettan till Sveriges fördel. Det är vad vi experter alltid säger: "In med Allbäck, han gör alltid mål. " Och jo, visst är det så.

I lördags spelade Sverige katastrofalt. Jag och Johanna skämdes så för Sverige att vi gick iväg för att spela biljard och sjunga karaoke. Idag är det helt annorlunda. Ljungberg har hittills bara legat ner sju gånger. Och det är bra. Allbäck har gjort mål. Chippen har (åtta nu för Ljungberg) rundat tre backar. Men det är inte störst av allt. Det som fick mig att tappa hakan var att se Zlatan älga iväg med stora kliv. Han sprang! Att inte se honom stå still inne vid mål fick mig att undra vad som hänt i omklädningsrummet innan matchstart. Hittills har jag inget att gnälla på för hans del. Dock är det en smula roande när kommentatorerna snackar om målet:
- Ja, det var ju så härligt typiskt Allbäckmål.
- Och lite smart av Zlatan?
Ska vi nu börja fiska å hans vägnar?

På det stora hela spelar Sverige bestämt. Det är mycket trevligt att se. Edman har gjort några flumuppspel men Mellberg väger upp genom att vandra runt och se sexig ut. Det är han hemskt bra på. En av letterna är halvskallig. Måttligt snyggt.

Och där kvitterade Lettland. Det är lika bra att jag avslutar för tillfället.

Uppdatering
"Allbäck manglad"
Jag älskar de svenska kommentatorernas sätt att förklara vad som händer på planen.

Den lettiska målvakten har inte stått på fem landskamper. Svenska befolkningen vill ha Shaaban i mål. Ändå har vi Isaksson där. Allting är som det ska vara.
Zlatan har inte gjort mål på två år. Prica är fortfarande inte ordinarie, ändå har han gjort fler mål i landslaget på denna tid. Allting är som det ska vara.

"Han tvekar aldrig när det luktar inlägg"
Hur luktar dem? Surt?

(Ljungberg är uppe i 13 fall)

Uppdatering II
Enligt kommentatorerna som kallar sig experter borde Zlatan få mer boll och Källström är överenergisk. Jag vet inte om jag håller med. Varför hänger vi upp hela laget på en spelare? Det gör inte annat än straffar sig. Det är 10 spelare till på planen.

Jag känner viss samhörighet med Ljungan. Han spelar med dubbla tröjor där undertröjan har lite tendens till polokrage. Dessutom bär han vantar. Helt rätt. Det är vinter och kallt och man bör klä sig efter väder. Det jag dock saknar är en mössa på hans rakade lilla huvudknopp. Det är ju där det mesta av värmen försvinner, och har man dessutom inget hår måste det ju öka värmeförlusten.

- Det känns lite jobbigt... att vi är i den här situationen.
Går våra skattepengar åt terapi till våra stackars kommentatorer? Eller till hårgelé till Mjällby?

Uppdatering III
Den enda vi är lite besviken på från första halvlek är Chippen. Varför vet jag inte.

Zlatan fick precis årets målchans. Han lägger bollen tre meter över mål. Allbäck och Zlatan passar ganska fint ihop. Ungefär som ärtor och morötter som Forrest Gump sa. Chansen denna gången kom från Allbäck och Zlatan bröstade runt sin försvarare. Hade det blivit mål hade det vart riktigt snyggt.

Kort innan gjorde Ljungberg sitt 22 fall och fick i princip näsan mosad på köpet. Ljungberg med mosad näsa blir nog inte lika snygg som dagens Ljungberg. Det finns väl andra näsor på plan att gå lös på?

Uppdatering IV
-Allbäcks träff är däremot inte optimal.
Nej, det kan man väl hålla med om i och för sig. Men åter hade Zlatan och Allbäck snyggt samspel efter en cool brytning av Edman.

Spanien leder mot Nordirland. Nu är vi betydligt närmare EM. Däremot är det ju inte alls någon charm att ta sig vidare på grund av andra. Vi ska ju ta oss dit för egen maskin. Nåja, kan vi hålla oavgjort gör vi ju det. Men en vinst vore ju glädjande.

Mikael Nilsson verkar en smula vinglig. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad han gör. Kommentatorerna sågar försvaret rejält då de inte alls kan hantera de få spelvändningar som faktiskt händer. Det är ju sant. Men Mellberg har inte gjort några större fel. Han har på det stora hela vart ganska osynlig.

2-1!

Källström måttar skott, skjuter inte, utan passar vidare till Ljungberg som står felvänd. Underbara Ljungberg lägger direkt tillbaka den till Källström som klipper till med en vänsterdoja. Mycket fin boll som går precis vid stolroten och in i mål. Så här ska det vara.

"Det här har han legat och drömt om när han gick och la sig igår."
Drömde han redan när han la sig?

Uppdatering V
- Så kan svenskarna gå på nattklubb utan att hänga med skallarna.
Ja, det är ju DÄRFÖR vi ska vinna. Att jag inte tänkte på det.

30 minuter kvar av matchen och nu ligger Ljungberg på marken och slår ut med händerna. Ska jag vara helt ärlig har jag tappat räkningen på fallen när jag skrivit, men de är uppe i minst 28.

Chippen gör en språngnick på fel håll. Det såg underhållande ut vill jag lova. Lite Henkewannabe men ute på kanten och mot det svenska målet, men på andra planhalvan.

För övrigt står det titt som tätt ICA längs med hela långsidorna av planen och blinkar lite käckt. Me like.

Ljungberg gjorde nu två fall i ett i straffområdet. *Snubbel-upp igen-snubbel direkt*. Cool. Hörna.

Uppdatering VI
Chippen blev totalmanglad av en allt annat än lätt lett. Letten i sig menade på att Chippen slängde sig genom att göra smärre dykarrörelser.

Zlatan å sin sida drog på sig en frispark och fick en smäll i arslet som tack av letten på marken.
Källström blir krokad i halsen och far baklänges. Ljungberg är uppe i dryga 40 fall. Inga gula kort har delats ut.

Lettland kontrar nu och kommentatorn ger mig magsår genom att vråla "Offside! Offside!! Offside!!!" Tack och lov var det offside. Dock var Isaksson ute och gjorde en snygg räddning så det var ju lungan, om det inte vore för avgrundsvrålet.

Nominerade spelare till matchens lirare: Markus Allbäck, Zlatan Ibrahimovic, Anders Svensson. (Allihop i kör: Allbäck, Allbäck!)

Bara för det fick letterna nu en varning. Varför? För att de kapar stackars Ljungberg så han hamnar på marken.

Uppdatering VII
- Och nu tycker jag Zlatan är lite osjälvisk.
Vad i hela friden? Han hade större chans med att passa bollen snett inåt bakåt, men jag kan hålla med om att han i vanliga fall faktiskt hade lagt den bollen själv.

Sveriges anfallsspel i nuläget är riktigt bra. Ljungberg har snurrat upp både två och tre spelare (varav två har slutat i liggande läge, men ändå) på kanten och jobbat sig till två hörnor. Edman har lyft laget flertalet gånger. Backarna har slutat se ut som Bambi på hal is och Isaksson kan nog bygga sandslott i sitt straffområdet. (Det gjorde jag i en match mot Hallaryd när jag var 10 där vi vann med 16-0) 6 minuter kvar och Kennedy värmer upp. Jag tycker i och för sig vi ska köra startelvan ut om ingen skadar sig.

Jätteläge för Zlatan via ett direktskott och massa tjat att Chippen ska gå på djupet. Han får springa arslet av sig den lilla Chippen.

Isaksson får nu höra att han är dålig på fötterna och måste tränas extra i vinter. Då är de förvånade eftersom han hör till den yngre generationen målvakter som fått träna sig på spel med fötterna. Jo, det kan jag hålla med om att vår generation är bättre på än tidigare, och jag minns hur jag tränades i det. Minns någon min målvaktsanalys för längesedan. Där skrev jag om Isakssons kassa spel med fötterna och att det var hans minus.

Nu är det fyra minuter kvar. Puh.

Uppdatering VIII
Matchen är slut... i Spanien. Där vann Spanien. Det betyder att Sverige är i EM. Det är bara att köpa en tyrolehatt som de tjatat om hela matchen.

Och där är matchen slut. Sverige vann med 2-1 och nu är vi med i nästa stora mästerskap igen. Gosh så skönt. Nån som vill komma och fira med en öl?

JIPPIE! Vi tog oss själva till EM!!

29 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Du måste uppdatera om det händer något -- jag har kontakt med din blogg hela tiden, men sr.se var tredje minut ungefär medan de förbaskade målservicarna bara gör att findatorn *klappklapp* kraschar!

8:40 PM  
Blogger Ica said...

Okej. Enbart för dig nu då: Halvtid :) Ljungberg uppe i sexton fall.

8:49 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Hihi. Stackars lille Ljungan. Undrar om han har någon som lär honom fallteknik.

Coolt: Danmark leder mot Island.

8:51 PM  
Blogger Ica said...

Och 0-0 mellan Nordirland och Spanien. Nu börjar det snart igen. Rapport kommer så snart som möjligt.

8:58 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Wow, Norge leder med 3-0 mot Malta.

Förlorade inte Sverige en viktig match mot Malta i tidernas begynnelse? På en grusplan?

9:01 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Att jag vet vad det står i några matcher beror på målservicen som plötsligt fungerar igen.

9:02 PM  
Blogger Ica said...

Jo, det har jag bestämt för mig med. På en underbar grusplan.

9:10 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Oj, England ligger under med 0-1 mot Kroatien.

9:10 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Ja! Spanien ligger under mot Nordirland!

(Vet inte rikigt vem jag rapporterar för egentligen. Men kul är det.)

9:12 PM  
Blogger Ica said...

Haha, Spanien har jag ju redan rapporterat om. Och nu leder Sverige, och det är väl viktigast?

9:17 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Dina rapporter/uppdateringar är mycket bättre än den skakiga webbradion!

9:24 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Men! England ligger under med 2-0! Är Beckham med?

Händer det något? Nu har jag ingen kontakt med radion sedan ett par minuter!

9:30 PM  
Blogger Ica said...

Lysande! Nämner de inte Ljungbergs vantar?

9:31 PM  
Blogger Ica said...

Händer massa hela tiden. Jag skrev om England i din blogg.

9:37 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Nej, de sa bara när lagen kom in att letterna hade överdragsjackor och att svenskarna redan var avklädda.

Jag skulle ha haft långkallingar och fårskinnsmössa, så det så.

9:39 PM  
Blogger Ica said...

Jag skulle ha termobrallor, dunjacka och ett par extravantar under handskarna.

9:46 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Har du öl hemma?

9:51 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Nu sitter jag bakom stationen i E-tuna och väntar på min djefla man. Kan du ringa till hans mobil och påminna honom om att jag är här?

9:53 PM  
Blogger Ica said...

Klart jag har

9:53 PM  
Blogger Ica said...

Han är påmind

9:55 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Men Ica, varför talade du inte om för mig att fotboll inte bara är fotboll utan även män som vandrar runt och ser sexiga ut? Nästa gång är det du som övertalar mig att komma och se på fotboll, okej?

Jag försökte läsa igenom hela ditt blogginlägg men det gick inte, förlåt men jag förstår ingentingt! Och jag blir avundsjuk när du och Lotten kastar snygga termer omkring er här bland kommentarerna.

10:04 PM  
Blogger Ica said...

helene- det sa jag när vi var på Dannes och kollade på fotboll. Det hjälpte ju föga.

11:08 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Jag hade inga glasögon på mig och jag tänkte att du nog sa det för att få mig att titta på själva spelandet.

11:14 PM  
Blogger Ica said...

Men redan då minns jag att jag snackade en massa om snygga Ljungberg och snygga Mellberg. Det gör jag nämligen alltid när jag ser dem.

11:21 PM  
Blogger Jessica said...

Det borde finnas en facebookgrupp: vi som tycker zlatan är grymt dryg och att det finns bättre fotbollsspelare.

Och det här samtalet mellan ica och lotten är det intressantaste jag har läst på länge :).

8:18 AM  
Blogger Ica said...

jessika- Hmm, ja, det vore en het grupp.

Äh, då skulle du höra oss över öl och Buzz efteråt.

9:51 AM  
Blogger Lotten Bergman said...

Öl och Buzz efteråt?

- Ah men! sa Ica.
- Jag TÄNKTE trycka! sa Lotten
- Jahoo! sa Ica.
- Ah men! sa Lotten.
- Men va faen! sa Ica.
- Jag vill gå hem, sa Lotten.
- Ska vi tänka på refrängen? sa den djefla mannen.
- MEN HÅLL TYST! vrålade Lotten och Ica.

7:23 PM  
Blogger Ica said...

Hahaha! Jo, så kanske man med kan uttrycka det.
- Vänta vänta, du måste se vad du fått för pris.
- Åh, en racerbåt. Kolla Lotten, Ica är lika neurotisk som jag.
- Var det du som tänkte på vår ledsna son där hemma?
*Ljud från tv:n*: Ta det lugnt med buzzern spelare tre (Lotten)

8:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

Haha! Jadu ... det blir ngt att se fram emot. Kvalen orkar jag inte med men själva EM kan jag nog titta lite på ;)

9:51 PM  

Post a Comment

<< Home