Tuesday, November 13, 2007

Psykologiska kickar i arslet

Varenda år så länge jag kan minnas har jag skrivit om den bedrövliga fotbollsgalan. Innan jag hade min blogg skrev jag i en dagbok på ett litterärt forum. Där skriver jag i och för sig fortfarande, men inte om fotbollsgalan.

Den här gången gav jag inte den min fulla uppmärksamhet. Främst eftersom det var måndag och strax därefter för att jag inte ville verka bitter. Därför blev jag bara halvupprörd istället för kokande som de tidigare åren. Eller har jag kanske bara blivit mer likgiltig. Eller kan det vara så att jag helt enkelt gett upp och tycker att mansdominansen är okej? Nej, givetvis inte. Däremot hjälper det inte att blogga om det varje gång. De som styr i svensk fotboll läser såvitt jag vet inte min blogg ändå. Men det hela var precis som vanligt: tjejerna fick en diamantboll och killarna en guldboll och regn av guldkonfetti över sig. Dock ska man inte sticka under stol med att det inte var många år sedan tjejerna ENBART fick diamantbollen som pris. Jag minns fortfarande underbara Tina Nordlunds tal när hon fick diamantbollen: "Ja, det här var ju roligt. Att vara i tv alltså. Det är ju inte så ofta vi som sysslar med damfotboll är det." Nu får vi ju faktiskt nästan lika många priser som killarna.

Vem som fick guldbollen vill jag inte ens skriva. Det räcker med att jag säger att jag tycker beslutet var fel fel fel. Så kan nog de flesta gissa.

Dock anar jag lite oråd. Har inte människor länge sagt att återhållen ilska uttrycker sig på annat sätt, och då ofta kroppsliga? Jahapp. Man kunde ju inte vänta sig annat än att vakna med påbörjan till både munsår och nässår när man bara ryckt på axlarna åt fotbollsgalan. Det gör vansinnigt ont och nästa år lovar jag mig själv att bli ilsk över fotbollssverige.

5 Comments:

Blogger Jessica said...

Jamen, det var ju så förbannat givet att man inte ens behövde knäppa på teven ju. Eller ens vara utrustad med telepatisk förmåga.

9:17 PM  
Blogger Ica said...

Nej, jag vet, men jag känner att jag måste. Och jag vill faktiskt, för man får se lite mål, och lite Dogge och Tomten och sånt.

10:20 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Aj, munsår. Använd inte Idomin (jag Har lärt mig!).

6:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej!
Sitter här ute i asien och har inte en möjlighet att se matchen som börjar om ett par timmar...hade så gärna velat se den men räknar med att du kommer att ge ett bra referat! Keep up the good work! För övrigt tycker jag verkligen att Zlatan är suverän, men det betyder ju inte att alla behöver dela den uppfattningen!

4:42 PM  
Blogger Ica said...

helene- bra att jag lärt dig nåt.

anonym- jag är ledsen att det inte blir nåt referat denna gången. Matchen var bedrövlig. Och jag kan tyvärr inte nämna fler lag som behåller en forward i startelvan som inte gjort mål på två år. Då vägrar vi inse fakta tycker jag.

7:09 PM  

Post a Comment

<< Home