Thursday, October 18, 2007

Åtta saker som jag har försökt ge mig på, men som jag inte tänker ge en chans igen

Jag kunde inte låta bli den utmaningen hos Studiomannen när jag såg den. Jag har läst den både hos honom och Lotten och båda har grejer som jag bara vill sno rakt av, men det verkar ju så fantasilöst så jag avstår. Och jag följde Lottens omskrivning av utmaningen.

1. Kaffe
Ja, jag har försökt. Ett par gånger. Jag har tyckt det smakat avskyvärt. Alla gånger. Det luktar vidrigt, det smakar vidrigt, folk som precis druckit det luktar vidrigt, för att inte tala om kaffesumpen. Och jag har kommit fram till slutsatsen att jag vill inte lära mig heller. Det är inte bra för kroppen och jag får väl stå ut med att dricka saft och vatten hos kaffeälskande människor.

2. OC, Desperata hemmafruarna, Prisonbreak
Ja, ni fattar läget: följetongsserier. Jag klarar inte av det. Dels tappar jag koncentrationen hela tiden vad gäller tv-tittande och dels får jag gåshud av grejen att jag måste sitta bänkad samma tid varje gång. Dock har jag inga problem med att sitta bänkad varje dag klockan 19:00 för Cops, 20:00 för Simpsons eller 21:00 varje torsdag för Efterlyst. Om jag är hemma vill säga. Mina klassisar hade fikakvällar med dessa serier. Jag blev bjuden en gång och knallade dit för det utlovades hemmagjorda bakverk. Dock blev jag aldrig bjuden igen eftersom jag pratade sönder alla sentimentala och spännande scener. Eller ja, samtliga scener.

3. Gratänger
Folk lovordar dessa kreationer hela tiden och festmat är ju dessa potatisgratänger som tillbehör. Urk säger jag bara. Många gratängsorter har man tvingats äta under sin livstid. Jag minns med mitt saliga ex som satt där med fiskgratäng med potatismos med brända toppar spritsade runt om. Likadant reagerar bror. Ja, ingen salighet för fisken, men detta ungsbakade mos. Vad är charmen med att ha det i ugnen? Det enda jag gillar som man har i ugnen är vitlöksbröd, pommes och varma mackor. Resten får hemskt gärna stanna där inne.

4. Campingsemestrar
Varför tränga ihop en massa folk på en trång yta? Där man dessutom drabbas av blåskatarr, sömnproblem, insektsbett, förstoppning och kalla fötter. Ett tält är dessutom alltid för kallt eller alltid för varmt. Det innehar dessutom väldigt sällan en fungerande toalett utan man får istället besöka en offentlig sådan. Uuuuurk.

5. Vintern
Jag avskyr det faktum att jag är född i ett land där vinter, kyla, snålblåst och liknande utgör majoriteten av året. Jag tänker inte ge den usla årstiden en chans så länge fenomenet att frysa existerar. Bara tanken på snö får mig att önska mig ett björnliv som innebär att man sover non stop under de kyliga och mörka månaderna.

6. Mac
Förlåt alla macälskare. Men jag tycker inte om macfenomenet. Jag tycker inte om att inte kunna höger- och vänsterklicka. På gymnasiet hade vi de nya macdatorerna som kom då, ni vet, de genomskinliga i olika färger. Vi som gick media tvingades använda dem. Jag drömde mardrömmar. Under högskoletiden bodde klassen i macsalarna. Vid grupparbeten där jag inte fick bänka oss i en pc-sal satt jag helt enkelt bredvid och pratade istället för att röra vid datorerna.

7. Lars Winnerbäck
Även här blir jag illa omtyckt, men jag kan inte med denna grabb. Hans texter är helt geniala, det kan jag hålla med om, men musiken ger mig gåshud och uppkrullade tår. Jag tycker helt ärligt att det är lallande dynga. Vilket de flesta tycker att min musiksmak är. Antagligen fattar jag bara inte charmen, men tycker att snubben borde gett ut en poesisamling istället för att tralla ut det.

8. Kjol på byxor-modet
Om det återkommer, det där hemska modet med silkiga jazzpants och en hemsk knälång kjol, kommer jag att göra precis som sist och riskera bli utstött: ignorera det. Det finns saker jag aldrig aldrig kommer att ta på mig och där går gränsen, trots att jag burit både leggings och ballerinaskor. Något så fruktansvärt fult och oklädsamt kan jag inte tänka mig.

Hehe, det här var skitkul och jag funerar på att utöka det till "22 saker jag inte ger en chans- mer".

9 Comments:

Blogger Heléne Eriksson said...

Jag tyckte också det var skitkul. Så nu snor jag det. Tack.

5:02 PM  
Blogger Ica said...

Gör det. Du hade ju tråkigt :)

5:04 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Gratänger? Jag hade blivit lika förvånad om du hade sagt att du ogillade jordgubbar!

9:35 PM  
Blogger Ica said...

lotten- jag älskar jordgubbar.

10:27 PM  
Blogger Elisabeth said...

det är inte annat än att hålla med ;) allt bra med dig? /Bettan

11:35 AM  
Blogger Ica said...

betsy- Visst är det :) Jo, allt bara fint med mig. hur är det med dig? Hur går jobbet?

12:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Håller med dig om campimgsemestrar!
Men gratänger ... det finns ju goda såna! Hehe.

Hakade på denna lista jag med.

12:40 PM  
Blogger Jessica said...

Kaffe dricker jag nästan aldrig heller. Det finns ju te :)

9:25 AM  
Blogger Elisabeth said...

det är bara bra med mig :) jobbet går bra och jag trivs väldigt bra här. Du bor kvar i e-tuna eller? kram Betsy

11:28 AM  

Post a Comment

<< Home