Friday, October 12, 2007

Effektiv städning

Det här med städning finner jag en smula ångestladdat. Jag skyller det hela på mamma, förlåt mamma, som inte heller är städgalen men måste dammsuga regelbundet eftersom hunden tappar sjuhundra kilo päls.

Just idag fanns det dock inte en enda ursäkt kvar. Då min lägenhet ska invarderas av människor under morgondagen kan jag inte låta damtussarna ha kvar sin föreningslokal i min hall eftersom båda parter inte kommer få plats och i ärlighetens namn är inte dammtussarna särskilt sällskapliga av sig.

Egentligen kan man ju tycka att en lägenhet på femtiofem kvadratmeter bör gå ganska fort att städa. Det är inte sant. Jag började under förmiddagen och var klar vid 16. Då hade jag tagit 20 minuter paus för lunch men inte mer. När man har svårt för att göra sig av med saker, som jag har, blir det lätt att man fastnar en smula i saker man hittar. Hela pärmen från förra årets "semester" var jag tvungen att läsa igenom när jag hittade den i en låda. Alla tidningsurklipp från fotbollskarriären var jag tvungen att skratta åt och bli nostalgisk med.

Roligast av allt hittade jag längst ner i en låda. Det var ett häfte från 2004. Då började ett gäng textdesigners i sin utbildning och fick av vår nu tyvärr avlidna bästa klassföreståndare en uppgift att skriva om "Mitt lilla språk och jag". Att läsa om de människor som man spenderat så mycket tid med de senaste åren från vårt första år var underbart, och dessutom lärorikt. Vi har lärt oss massor vad gäller skriftens konst. Vilken tur. Då har vi ju inte kastat iväg tre år i onödan.

Ja, då var det plötsligt eftermiddag då, men mina lådor var väldigt tomma även om mina grammatikhäften, tentor, kompendium och liknande givetvis inte fick flytta hemifrån. De kan ju komma till användning. Dock var lägenheten fortfarande invarderad av damm och saker överallt. Det är ju inte viktigast i mitt tycke och därför började jag sortera mina böcker både i färg- och förlagordning och ändra filmerna till en annan bokstavsordning. Det är att städa.

Nu är dock lägenheten skinande ren och städad förutom att jag inte hade ork att moppa golvet. Med största sannolikhet lär det ändå hamna något av kladdig konsistens på den ytan under morgonkvällen och därför känns det ju överflödigt. Det kan jag ju göra på söndag istället.

Morgondagen kan jag inte annat än att se fram mot: Chokladfestival i Stockholm, fotboll med öl som tillbehör under inledande kvällen, singstar och mer öl under senare kväll, dans och mer öl under småtimmarna. Och detta i sällskap med en drös vänner. Mmmmmm, choklad.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Skrivkonst...nu blir en lekman nyfiken...kan du inte ge mig några tips på detta?

11:19 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Att sortera böcker och filmer är inte att städa, det är ha en neuros.

När jag flyttar till Eskilstuna kan vi städsamabeta: Du sorterar båda lägenheterna och jag fejar dem. (Jag har inte så många filmer, det lär gå snabbt)

7:49 AM  
Blogger Ica said...

anonym- Massvis givetvis. Kanske ska hålla ett föredrag :)

heléne- äsch, ny tycker jag du är lite känslig. Men visst, feja på du, så sorterar jag.

9:58 AM  
Blogger Husflugan said...

Ha det så kul, du vet ju var jag spenderar en del av min lördag... Lugnt, lugnare, bibblan...

11:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

Självklart! Tid och plats? :)

8:34 PM  

Post a Comment

<< Home