Thursday, September 06, 2007

Vem tar vem?

Två dagar kvar till mötet. Det kaxiga, omtalade och extremt säkerhetspådragna Danmarksmötet. Danskarna är positiva och talar vitt och brett ut om hur mycket bättre de spelar och anledningen till att Sverige är högre rankade och har nått flest mästerskapsslutspel är att vi är duktiga på att skrapa ihop poäng. Jag kan villigt erkänna att jag med gnisslande tänder minns när Danmark tog EM-guld i början av nittiotalet då Sverige lätt kunde slagit ut dem.

Men nu befinner vi oss här och nu. Sverige vann som alla säkert minns förra mötet i Danmark och Parken med 3-0 efter att en galen svenskboende dansk stormat planen och attackerat domaren. Vid oavgjort och slutminut. Nu ska lagen istället mötas i Solna och svenska fotbollförbundet (Märk väl att de är en av få som uteslutit foge-s. Dagens språklektion) har lagt ut miljoner på riktiga vakter som ska se till att samma pinsamma situation inte upprepar sig.

Dock är vår startelva mest ett stående och lysande frågetecken. Tre positioner och sex spelare att välja mellan. Stackars Lagerbäck får nog svårt att sova natten till startelvedagen.

Fråga nummer 1, men den som i mitt tycke är absolut enklast är: Vem välja av Chippen och Kennedy. Av någon anledning har Kennedy inte presterat särskilt mycket i landslaget. Klubblaget är en helt annan sak (exakt som med Zlatan som helt klart passar i sitt klubblag, men inte passar i landslaget just nu, milt sagt). Chippen däremot har sprungit som ett nykläckt ägg (?? Springer de?), eller som en iller med svansen i brand. Han har visat kreativa sidor och vart fantasifull. På den positionen han befinner sig är det EXAKT vad vi behöver där. Då får vi ju dessutom tänka på att vi behöver nån som kan springa när Ljungberg inte finns på planen och kan manglas. Med andra ord: Chippen i elvan.

Fråga två kräver betydligt mer tanke och vånda. Ska Svensson eller Källström spela? Humpadump... Inte lika lätt. Två olika spelare. Svensson har haft sina riktigt bra stunder. Han utför dessutom ofta ett jämt och stabilt arbete och ja... det var väl det. Men det räcker ganska långt. Källström säger jag samma sak som om Chippen: Kreativ. Dessutom har han en förbaskat bra fossing. Den skjuter hårt. Han är mer teknisk, men betydligt mer ojämn.


Rumpnissen eller Nils Karlsson Pyssling? (Nej, inte elakt, jag ser bara någon likhet som bara är väl menad.)

Men efter mycket huvudbry säger jag nog ändå: Källström från start.

Sista frågetecknet är svårast att räta ut. Ett utropstecken kommer det helt klart inte bli för det är för svårt att sära på kandidaterna och ge ett riktigt svar. Möjligtvis en punkt. Vem ska vakta det svenska målet? Iiiiihhhh! Jag får magont. Vi har två riktigt bra målisar. Och två som vill spela, och två som faktiskt KAN spela. Shaaban eller Isaksson, vem ska spotta i handskarna?

Shaaban har vart riktigt duktig nu när han fått göra inhopp och spela från start när Isaksson vart skadad. Däremot är han ruskigt farlig ibland och lyckas ge en magsår när han fipplar bollen åt alla håll innan han får kontroll på den. Men han får ju det, tillslut. Så ingen skada skedd. Ur hälsosynpunkt ska med andra ord inte Shaaban stå. Isaksson är betydligt mer stabil. Han har inte gjort många misstag i landslaget utan snarare räddat oss under flertalet matcher. Han är lång, betydligt mer säker med fossingarna och mer självsäker än Shaaban. Däremot är Shaaban mer rörlig. Isaksson har vart skadedrabbad och är inte lika "inne" i landslaget som Shaaban är för tillfället. Och för en målvakt är det väldigt viktigt. Mest viktigt för dem av alla spelarna på planen om du frågar mig. Laget måste ha förtroende för sin målis, annars blir försvaret inte alls komplett och når sin topp i spelet.

Ja, ramla snyggt kan båda göra.
Herregud. Jag kommer ligga sömnlös, för jag vet inte vad jag ska tycka. Shaaban. Nej, Isaksson. Nej, Shaaban... Saasaksson eller Isban. Ahh. Jag tror faktiskt ändå att Shaaban får stå.
Upp till kamp. Attans att O'learys var helt fullbokat. Någon som har en plan B att erbjuda?

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag pratade igår med en vän som ska på matchen. Han ska sitta på VIP-läktaren och är bjuden av en av sina leverantörer (en konkurrent till mitt företag). Det bästa är att han sa att han skulle till Ullevi.

Jag blev rätt konfunderad. Ullevi? Men, var det inte Råsunda?

Hans svar blev: "Va? Ska jag inte till Göteborg? Tur att det inte är jag som beställt biljetter och hotell då..."

Men han visste iallafall att vilka lag som ska spela...

9:01 AM  
Blogger Ica said...

Haha, nej, han ska inte till Göteborg. Inte om han vill se landskampen. Attans, du skulle skickat honom till Göteborg så kunde vi gått dit under cover istället och snott hans vip-plats.

9:22 AM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Hjälp, nu är jag jätteförvirrad. Jag kommer bli schitzofren på lördag.

9:42 AM  
Blogger Ica said...

Nejdå. Jag ska hjälpa dig ur krisen. Nån plan B på G?

9:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

men hallå, alla vet ju att det är sagofiguren plupp (liten krabat med blått hår), som källström är lik!

10:08 AM  
Blogger Ica said...

Neje, jag tycker mer att han är lik en liten rumpnisse.

10:24 AM  
Blogger Malin Tångefjord Basse said...

Hej gumman- Kom till Niederdorfstrasse 61 imorgon för här kommer en hetsig kamp mellan Damnark och Sverige att utspela sig (både på TV & i lägenhetens verklighet) :) Kram

1:07 AM  
Blogger Ica said...

Malin- Cool. Skulle gärna göra det, men budget och allt säger ifrån. Dessutom har jag celebert hultetbesök här så det funkar inte riktigt :) Men jag kan ana hetsen hos er. Hihi

9:24 AM  
Blogger fika said...

Jag saknar o´learys!! Och har inte hittat någon här nere som vill dela öl med mig på någon sportpub.
=( Får bli en tvsoffa-kväll. Jag hoppas att det inte blir nå mer klant!

1:34 PM  

Post a Comment

<< Home