Tuesday, September 11, 2007

I VM och fotboll är allt tillåtet

Hur kan webb-tv låta bli att visa Sveriges premiärmatch?

Situation: Ica står sitter på jobbet och försöker hjälpa studenter med sina dataproblem. Samtidigt springer hon fram och tillbaka mellan helpdeskdatorn och datorn bredvid för att försöka få in webb-tv och kunna kolla på det med ett snett öga under jobbtiden. Ingen webb-tv finns att finna.

Ica far fram och tillbaka som en skållad bäver, skriker till medmänniskor på msn om de möjligtvis vet något ställe där man kan se matchen. Ingen människa hittar det heller. Ica står och darrar med underläppen och beklagar sig till sina kollegor.

- Men, du kan väl se ett sammandrag ikväll?
- Sammandrag? Sammandrag! Är du inte klok? Det är en vm-match!

Då börjar Icas kollegor förstå allvaret och försöker förtvivlat finna alternativ som kan användas. Tillslut kommer chefen på att hon har ett par hörlurar (headset) till sin dator. Jag kan väl låna dem och lyssna på matchen?

Nu sitter jag med andra ord mitt i bibblo och ska vara uppmärksam på studenterna. Istället sitter jag med ett par jättehörlurar och låtsas jobba hårt men sitter och lyssnar koncentrerat på webb-radio från SR. Studenterna smyger fram och vågar inte riktigt fråga mig om saker då jag uppenbarligen är djupt upptagen med en pratsam kund i mina hörlurar. Dessutom framträder små skrik hela tiden från min sida som också får studenterna att backa.

- Ja, vi är tacksamma att du inte sjukskrev dig idag iaf. Det är ädelt av dig.
- Tro mig, hade jag vetat att matchen inte skulle sändas på webb-tv hade jag gjort det.

5 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Jag är helt på din linje. Sedan tycker jag att det är sekrutt av spelarna att påstå att oavgjort är helt ok eftersom det ju var en öppningsmatch "som vi alltid brukar förlora".

Pfah! Matcher är till för att vinnas. Basta.

7:09 PM  
Blogger Ica said...

Lotten- Verkligen! Det är inte okej med oavgjort. Inte mot det laget heller. Inte alls bra. Och damfotboll blir inte större av att tryckas in i glömska.

7:36 PM  
Blogger Unknown said...

Håller med båda ovanstående skrivare! Inte är det okej med oavgjort heller. Sjukskriv dig nästa match.
Jag såg dagens, kan du tänka dig??

9:14 PM  
Blogger masjävel said...

Har kikat in här många gånger nu utan att höra av mig :) Gillar det du skriver så jag länkar till din blogg!

9:43 PM  
Blogger Ica said...

åsa- duktigt. Har för mig du såg nåt sist med. Det tar sig.

masjävel- se där ja. Måste kila och kolla.

8:11 AM  

Post a Comment

<< Home