Sunday, August 26, 2007

Svart marknad i friidrotten? (Uppdaterad)

Jag har undrat länge vem Carro Klüft egentligen sålt sin själ till för att jämt jämt slå sina egna rekord och hela tiden bli bättre. Man förvånades av det 2004 när hon studsade två övertramp i längd innan hon satte dit ett kanonhopp och vann igen, och man förvånas av det idag.

I samtliga grenar har människan presterat årsbästa. Det är ju inte så konstigt om VM hade vart i januari, men nu är det i slutet av augusti och tre fjärdedelar av året snart passerat. Hur lyckas man toppa sin form så tidsenligt? Det har minsann jag aldrig lyckats med. En formtopp som målis hade jag när jag blev straffhjälte och räddade fyra straffar i ett finalavgörande. Det var en turnering i januari. 4 månader innan säsongen skulle börja och 3 månader efter att den tagit slut. Det är bra planerat.

Enda missen bruden lyckats frammana är nu i spjuttävlingen då hon kastar sig till smärta i sidan. Hon ställer därmed in sitt sista kast. När man inte ens blir orolig då och funderar på om hon verkligen kommer vinna det här är det illa. Man vet ju att hon kommer springa ändå. Troligtvis kommer hon tangera ett pers eller liknande. Man hade ju nästan krävt av henne att åtminstone fixa årsbästa om hon hade brutit foten eller slagit knät ur led. Troligtvis hade hon även gjort det.

Troliga köpare av ett stycke Klüftig själ:


Joakim Von Anka: Har köpt själen mot att Carro fått simma i hans pengar och då öva upp oslagbara benmuskler.



Djävulen: Sägs ju kunna utföra mirakel och är ju en hängiven samlare av själar.

Mr Burns: Har mot själen besprutat Klüft med radioaktivitet från sitt kärnkraftsverk och därför gjort henne till något liknande Stålmannen vad gäller krafter.


Ingvar Kamprad: Vill stärka varumärket Småland och har mot själen sett till att Carro fått skruva Billy sedan bebisben och utvecklat finmotoriken till hundraprocentig perfektion.

Om två timmar är allt klart

I första heatet i semin av 800 meter står det en tjej som ser ut att vara max 12 år. Hon är italienska och förkunnas nu att vara favorit. Cool, det hade jag med velat vara när jag var tolv. Måste googla på henne för att finna eventuell miniatyrålder.
Oj, jag ska vara tyst. Med mina italienska språkkunskaper kom jag fram till att hon är född 1981 och alltså ett år äldre än jag. Cool. Inte bara jag som ser ut som en minimänniska i fejan.
Uppdatering
Japp, och nu slår människan dessutom europarekord. Med 7032 poäng som resultat! Det är ju inte klokt någonstans. Armarna är täckta av ståpäls. Under första varvet av 800 metersloppet fick jag andnöd och orkade själv inte hoppa längre. Om inte annat hade grannarna inte blivit glada om jag hoppat längre. Och då orkar brudhalvan att kuta ett varv till och dessutom öka och spurta under de sista 100 meterna. Då ligger ju mjölksyran och pyr i hela kroppen. 800 meter är döden. Man kan inte springa fort för det orkar man inte, och man kan inte jogga för då kommer man lik fanken sist. Usch, alldeles för mycket tanke och taktik bakom.

4 Comments:

Blogger SkäggMike said...

Eehhm, fråga: Var det inte i VM i Paris, 2003, som hon gjorde de beryktade övertrampen?

Och det var ju faktiskt en kombination av att Blonska inte hotade Kluft i sista kastet, plus "skadan" som gjorde att hon stod över. Rätt ska vara rätt. ;)

8:13 AM  
Blogger Ica said...

Oj, ja, Paris kan jag hålla med om.

Men det blir ju inte samma übermänniska om man nämner Blonska i det. Sluta var en sån besserwisser.

Och förresten så stavas det Klüft. Rätt ska vara rätt.

8:34 AM  
Blogger SkäggMike said...

Besserwisser, jag? Aldrig!

Jag vet att det stavas Klüft, jag ville bara ge dig en öppning att få anmärka lite också. ;)

1:44 PM  
Blogger Ica said...

haha, jomenvisst. Sääääkert

1:53 PM  

Post a Comment

<< Home