Tuesday, August 28, 2007

Sambafotboll i minusgrader

Att se herrfotboll är mestadels kul och något jag gärna tillbringar min tid med ihop med vänner och öl. Att se damfotboll en svinkall kväll utomhus är en helt annan sak. Då blir känslan snarare bitterljuv. Det är vid damfotbollsmatcher som saknaden efter att kuta runt där nere på planen verkligen känns. Särskilt när det är så här kallt ute. Man vet så väl att målisen står där nere och huttrar. Hon får enbart göra explosiva ingripanden vilket gör att hon då snabbt blir varm och snabbt avkyld vilket gör henne dubbelt så kall som tidigare. Vattnet som man blött ner handskarna med ger inte heller direkt något värmande skydd. Med andra ord håller man på att frysa arslet av sig.

Nu under kvällen har Brasiliens landslag gästat Tuna och jag slet med mig Lotten och åkte ner för att se deras match mot Eskilstuna United. Jag hade då hoppats få verka lika smart inom min idrott genom att svara på dumma frågor av grannen såsom Lotten fått göra med mina idiotiska basketfrågor. Dock lyckades detta föga då Lotten ställde så extremt underliga frågor som jag aldrig ens reflekterat över och därför inte kunde briljera med mina expertkunskaper.

Här dansade sambafotbollen igång. Det var tufft men inte elakt. Dock en smula mesigt ibland. Min teori var att United fått klara direktiv att inte glidtackla brassorna då de faktiskt hade en annan snabbhet. Glidtacklar du då så är du sedan ganska borttrollad och kan inte utföra särskilt mycket nytta. Men det var roligt att se. En och annan spelare låg dock och vred sig i svåra plågor på planen. Precis som det ska vara.

När jag såg brassornas målis slå en utspark (en av få då hon sällan fick röra bollen) och jag visste att jag kunde slå den längre ville jag vara med. Dock med lite mer mat i magen och gärna med dunjacka, men jag ville vara med. Tyvärr hade jag inte mycket att göra på planen då Eskilstunas målis agerade lysande. Hon såg cool ut och hon spelade som en cool människa ska. De bollar som gick över henne klonkade oftast i ribban och hon skrek "MÅLVAKT!" precis som en riktig målis ska. Dock blev hon inte vald till matchens lirare vilket var synd och skam.

En mycket cool Unitedmålis
I halvlek nummer två kom då Marta in. I mitt tycke syntes hon inte överdrivet mycket, men den speluppfattning hon har fick nästan min haka att hamna i knäregionerna. Hon har stenkoll på sina mot- och medspelare och är en bollfördelare av sällan skådat like. Det är så himla coolt att se henne helt och hållet vända på spelet för att hon funnit en öppning på andra kanten. Det är elitnivå på det.


En mycket cool Marta

Jo, Tunisarna fick stryk med 6-0 varav två mål av Marta, men de stod upp betydligt bättre än jag trodde.
Min största förundran över matchen var dock speakern som inte alls hörde ihop med sin kropp, och även hans underbara engelska, samt de små underbara pojkarna som hoppade massa studs på en trampett under halvtid utan att varken bryta nacken eller avlida. Själv håller man ju på att kvävas av en kullerbytta.

6 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

"Vattnet som man blött ner handskarna med ..."

VABAHA? Spelar målisen med badskrynkliga fingrar? "Blött ner handskarna"? Som klister då? Eller varför? Och varför talade du inte om det på matchen så att jag fick ställa en fråga som du kunde svara på?

10:08 PM  
Blogger Moggelito said...

Härligt Ica. Heja dig! Jag lovar att ge dig tillgång till mina spelare när nu basketen rullar igång sedan.. ;) Vissa e ju TM nu. Att du får betalt för att skriva är ju kalas. Du har talang för det. Kan dock inte kommentera dina eventuella fotbollsmålvaktstalanger (jobbigt ord), för jag har ju inte sett dig spela. =)

Ha det bra så länge.

Kram,
Mogge

10:08 PM  
Blogger Ica said...

Lotten- Man blöter ner sina handskar för att få ett bättre grepp. Det finns särskilt klister, men det är hopplöst. Handskarna ska i princip vara dränkta. Jag sa inte det för du frågade aldrig.

mogge- Om mina skrivartalanger vore lika stora som mina fotbollstalanger skulle jag ha fast jobb som journalist för länge sen... eller om det var tvärtom.

10:13 PM  
Blogger bästisgrannen said...

Kul läsning. Själv låg jag nedstoppad i soffan (!) och mös i värmen framför TV:n. Inga foppatofflor under fotbollsmatchen?

12:12 PM  
Blogger Ica said...

Inga foppatofflor i sikte över huvud taget. Tack och lov. Men brassor så det räckte. Värme framför tv:n när det finns fotboll i minusgrader?

1:10 PM  
Blogger Johanna said...

va kul att jag får massa respons bara av att skriva töntiga saker som "väl mött"!

Är så glad att du fått jobb som skribent! bättre kunde de inte få.

VAdå biblo? du jobbar väl inte där nu? ibland känner jag att mitt nya jobb påminner jättemycket om biblo. Jag surfar jättemycket.

kom till sthlm sen du med!

3:51 PM  

Post a Comment

<< Home