Tuesday, August 14, 2007

Pank och tandlös

Hos tandläkaren:
- Jaha, varsågod och sitt.

Ica går in och sätter sig, får en kragliknande dregelsäker haklapp som genast halkar ner på axeln och sänks bakåt i stolen.

- Gapa.
In i munnen med spetsiga föremål och petpeta, humhuma och slutligen spegla lite. Fram med gigantiska plastbitar som trycker in hela kinden så käken närapå hoppar ut, trycker på en knapp, ut med platsbiten och sedan upprepa samma procedur.

- Jaha du. Det här går inte att dra ut. Du måste operera bort den. Troligtvis måste vi skära av en bit ben också för att få bort tanden och sedan lägga ett relativt djupt snitt som sedan får sig sina stygn.

(I detta skede är det enda jag tänker på huruvida man får behålla benbiten som minne i en ask eller inte.)

- Vi kan lägga lite smärtlindring som i och för sig smakar apa, men ont ska med ont behandlas.

Ner i stolen igen, in med en bit gasbinda och ihärdiga försök att klämma fast tyguschlingen över min tand.

- Hoppsan, det här funkar inte. Allt rinner bara ner i halsen på dig (No shit? Jag håller för bövelen på att kvävas av smaken och samtidigt tappa känseln i halsen.) och det är för trångt för att fästa. Istället för att ha den i ett par timmar håller jag nu ett par sekunder och hoppas att det hjälper. Sådärja. Nu kan du gå och betala i kassan.

Full av tankar på skärande benbitar, mordutredningar av kvävda patienter, sladdbeklädda plastbitar som missbildar hela käkpartiet och dessutom med en vidrig smak ända ner i tårna vinglar jag ut till kassan. Det hela har tagit 10 minuter.

- Jaha. Det blir 510 kronor.
Mållös sträcker jag fram kortet och försöker räkna ut tandläkarens timlön. Tanten bakom kassan drar en gång. Error. Drar en gång till. Error.

- Brukar kortet krabba?
- Eh, nej.

Men å andra sidan brukar jag inte begära av det att släppa ifrån sig större summor än jag över huvud taget äger för att någon hotar att avlägsna benbitar ur min mun.

6 Comments:

Blogger Moggelito said...

...å så undrar folk varför man inte vill...eller har råd att gå till tandläkaren. Mitt "rekord ligger på 700spänn..för en akutlagning, som man sedan fick göra om för ytterligare 400 spänn 2½vecka senare.. Nästan gratis..å "helt" smärtfritt..


Ha det bra...trots det. Min semester är f.ö slut nu.. =(

12:25 AM  
Blogger Heléne Eriksson said...

operation?! Huvaligen! Och priset, huvaligen igen! Du måste skaffa dig en tandvårdsförsäkring, då blir det oftast mycket billigare..

4:55 PM  
Blogger Ica said...

mogge: det var ju inte så farligt för att vara ett rekord.

heléne: I know! Vad kommer liksom inte det att kosta?! Och ont också

5:42 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Jag håller med Heléne, försäkra dig bums. Fast innan jag tandförsäkrade mig hade jag inga problem med tänder eller bett. Sedan jag skaffade försäkring har jag varit på bettutredning och röntgat hela skallen och gud vet allt.

7:24 PM  
Blogger Ica said...

Lotten: Men, hur ska man ha råd med det?

8:18 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Ica: Det enda som försäkringen inte täcker är väl typ tandblekning och sådant, har jag för mig. Jag får till om med springa på stödbehandlingar nu, där de bara putsar och polerar för att jag ska vara fin. (gratis!)

4:32 PM  

Post a Comment

<< Home