Tuesday, July 17, 2007

Är mön verkligen hipp i gummistövlar?

Nu är den blivande bruden möhippad och nu kan man andas ut i en och en halv vecka innan det är dags att iförd högklackade dojor inte göra bort min bästa vän genom att snubbla i kyrkan.
Den mest minnesvärda läxan att lära av helgen är att nu när man är 25 orkar man inte hur mycket som helst längre. Man börjar med andra ord bli gammal.

Självklart började vår överraskning inte som någon överraskning alls då vi hukande gömde oss bland de parkerande bilarna då Anna och hennes blivande man, Peter, syntes borta vid horisonten i sin bil. Då ringer en mobil och Peter är på andra sidan och hittar inte.
- Men ni är ju här, skriker jag och plötsligt ser jag Anna i bilen som tittar rakt på mig. Nåväl. Tanken var god.

Vi började med att genast tvinga av bruden kläderna. Eftersom stället där vi skulle vara inte hade öppnat ännu lät vi inte henne byta om i någon omklädningsrum, utan det fick göras ute på parkeringsplatsen. Vi skylde henne jätteduktigt tills vi insåg att väggen hon vände rumpan mot inte alls var någon vägg utan ett välputsat och klart genomsebart fönster.

Inför femkampen gav jag blivande bruden en rundvandring bland alla grenar hon kunde välja i den femkamp hon nu skulle genomlida i kjol med remsor, gummistövlar, slöja och en linne det stod "Snäckan" på. Vår lag kändes redan från början vinnande med två smålänska, blonda wannabetvillingar (jag och Anna) och två skånska bönner (syster och kusin till Peter).

Femkampen inleddes med yxkastning där tack och lov de flesta verkade totalt talanglösa. Utom då våra skånska bönder som skaffade en promenadseger åt Lag Snäckan som vi kallade oss. Basket med tillhörande fastsättning av grovt gumminband var nästa gren. Ja, ni som följt min blogg vet ju mina uppenbara baskettalanger. Särskilt när man sitter fast i ett gummiband som är lika tjockt som ens överarmar. Annapanna var klart bäst med sina långa armar och satte nästan samtliga bollar. Även jag vann faktiskt min match och även i den grenen vann Lag Snäckan.

När nästa gren följde kan jag inte annat än hålla med min semsterlediga kollega: Man orkar inte bli tjock. Vi fick nämligen kliva i gigantiska sumobrottardräkter och brottas mot varandra. Eftersom jag vet att min muskelstyrka inte är nåt att skryta med tänkte jag åtminstone parera och kanske lura ur min motståndare ut ringen. Det var bara att glömma. Försöket att parera i den dräkten resulterade enbart i att jag själv ramlade ur ringen och Annas kusin Malin ramlade över mig. Därifrån kunde ingen ta sig loss och vi fick vackert ligga där och bli utskrattade tills någon rullade bort oss.

Svettig som en gris hoppades man på att kunna sitta kvar på den livsfarliga tjur som man sen skulle tävla med. Tjuruschlingen tyckte inte om mig och arslade av mig ganska snart och bjöd på ett ömmande arsle. Dock lyckades jag sitta kvar näst längst av alla. Annapanna var riktigt snygg som cowgirl i gummistövlar.

Vi avslutade allt med rockringsfångande iklädd bjällror och ögonbindel. Peters kusin var rysligt duktig. Jag fick ett rapp över armen som sved härligt men fångade iskallt in min motståndare. Anna däremot försökte med vara iskall och var snabbast av alla att fånga en av sidostängerna i tron att hennes motståndare plötsligt var gjord i gummi och väldigt uppblåst.

Dagen fortsatte med biltur till Hanna där vi åt brunch, hade frågesport och kalenderfotograferingen. Jag har aldrig sett Anna så chockad som när jag sa till henne att nu var det minsann bara att strippa av sig allt utom trosor och att jag dessutom menade allvar. Det krävdes en bild och sen agerade Pannan som värsta proffsiga pinup:an och hjälpte till att få 12 kreativa bilder som ska användas i bra syfte.

Vi slängde ut bruden på stan med sin remskjol för att erbjuda snygga karlar att klippa av och läsa. Första snubben tog sönder saxen. Andra pratade norska och vid tredje blev vi filmade av en konstig man hela tiden. Men Anna (och vi andra med) fick sin beskärda del av pussar, kramar, vitsar och sånger så killarna var ändå ganska duktiga.

Sedan följde ju mer bisarra saker som att bruden skulle fotograferas med en mans rumänska svåger, bygga sandslott mitt i stan och gå på en svensexakilles socialdemokratiska tvärtomlur och hoppas på gräddfil för rika.

Någonstans på vägen blev det lite mycket. Både brud och Ica satt med blixtrande huvudvärk och när vi sedan fick världens största grekiska middag var det mest längtansfyllda man kunde tänka sig en stor säng och sömn. Bruden tog dock sitt ansvar och ville leva ut kvällen till max. Som tärna och ansvarsfull bästis sa jag naturligtvis att vad hon än ville göra hängde jag med (även om jag i det läget ville höra orden "taxi hem" och "sova"). Hela gänget gick ut och med lite groggar blev de flesta relativt dansugna. Utom Ica. Hon satt i en soffa med en stor stark och sa till Pannan att gå och dansa så kunde hon ligga kvar i ett hål hon hittat mellan soffan och väggen. Då kläckte Annas kusin att en Red bull-vodka kunde ju vara en idé.

Sagt och gjort intogs en rejält stark red bull-vodka och sedan var kalaset igång även för mig. Vi dansade, sjöng och blev mingelfotograferade. Jag komponerade ihop en riktigt bra sång till tonerna av en sommarplåga för Pannan. Dock kan jag varken minnas orden eller vilken sång det var, så det får vara.

Tack och lov följde klassisen Liv med och dokumenterade allt, så när de bilderna når min dator kommer ett urval upp på bloggen. Så länge får man nöja sig med de extremt snygga bilder vi fann på festen.se och insåg att vi nog inte kommer få gå på Nivå iklädd en med sneakersballerinadojor och en med gummistövlar.


- Om två veckor gäller annan outfit. Bara så du vet.
- What???

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej gumman!
Tack för en kanondag...kunde inte ha blivit bättre!

Ses snart igen!
Puss från den blivande bruden.

6:33 PM  
Blogger Ica said...

Annapanna- Allt för dig. Det vet du.

6:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej min vän!
Jag har BYTT, helt om, ändrat rubbet … uppdatera ev länkar och rss … och kom tillbaka till mig och ”treflickor”
http://treflickor.squarespace.com
Hälsn tidigare ”solusfemina” :)

8:07 PM  

Post a Comment

<< Home