Saturday, June 09, 2007

25 år och nyexaminerad, utan åldersnoja


Ja, det är väl ungfär så man börjar sin 25:e födelsedag: med att blåsa ballonger och koka gröt. Hela dagen var ett långt fejande, flyttande, dukande, lagande, ballongblåsande, sms-pipande och svettande.

Vilken fest sedan. Jag har aldrig i hela mitt liv haft en så stor fest, och särskilt inte på en sådan liten yta. Man kan nog räkna att alla fick ungerfär en kvadratmeter till sitt förfogande. Kanske. Eller, max rättare sagt. Dock verkade inte någon misstycka, utom möjligtvis hunden då som fick samtliga kvadratmeter i mitt sovrum till sitt förfogande och var inte riktigt nöjd med det. Utanför dörren fanns ju massa roliga allergiker att hoppa på.

Mor, bror, brors flickvän och Empo hade fejat hela eftermiddagen medan jag var på avslutningsfika på bibblo och under festen gick de runt och såg till att allt skedde som det skulle. Nåväl, i alla fall de tre förstnämnda. Tack vare dem kunde jag smita viktiga värdinneplikter och bara gå runt och ha det bra medan de såg till att gästerna försågs med mat, kaffe och sittplatser, även om det sista var en omöjlig ekvation med tanke på antalet gäster. Moster och man dök upp och gav gästerna anledningar att säga hur extremt lika hon och jag är. Jo, utom i politiska åsikter kanske. Även om jag och mams fick höra att vi talar väldigt lika och att jag verkade vara en dialektal utböling i familjen.

Festen innehöll det mesta: volleybollbrudar, textdesignsnördar, bibblobitches, familj och annat löst och trevligt folk som jag har äran att ha i min bekantskapskrets. Det innebar allsång, studenthörna på golvet, fotograferande i mängder och pillande i bokhyllan. Alla såg ut att ha väldigt trevligt. Ingen verkade gå hungrig (Jag har både kyckling, potatissallad och tårta kvar, medan bålskålen var barskrapad och rostbiffen ett minne blott) och jag gick runt och log fånigt resten av kvällen.

Vid klockan 12 tyckte jag verkligen det var dags för utgång såhär lagom till dygnsskiftet och körde brutalt ut alla från lägenheten. Förlåt för det alla gäster som förgyllt min tillvaro.

10-15 pers var uttåliga och följde med till Harrys där vi dansade som galningar i två timmar till stängning.

Vid hemkomst var det ljust och jag och Empo satte igång att städa för fullt. Ut med sopor, möblera tillbaka, diska och moppa. Vid fyra satt vi och berömde oss själva för vår effektivitet och åt kyckling och potatissallad. Lägenheten är nu som innan om än lite mer proppfull av helt underbara presenter. Jag förstår inte hur folk kan vara så väl genomtänkta när de skaffar presenter. På det stora följde presenterna tre teman: läsvärt, hålla värmen och Simpsons. Mina vänner känner mig med andra ord helt lysande.

Vid halv fem slocknade jag med ett rejält fjantigt leende på läpparna och är så glad för att festen blev så bra och jag känner så roliga människor, även om jag undrar vem som glömde en neongrön termos med alkoholhaltig dryck i inne på toaletten.


Volleybollbrudar

Allsång med Jonk i spetsen


Svalkande hörnan vid köksfönstret

10 Comments:

Blogger Moggelito said...

Kul fest verkar det varit i.a.f. Hade jag varit med hade det varit mindre potatissallad kvar i.a.f ;)

Hoppas du får en bra "dagen efter födelsedag/examen". Ut i solen och njut med sig nu..

M.

11:02 AM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Det var länge sedan jag hade så roligt som igår, tack för en riktig toppenkväll!
Och jag vet vems den jättegröna termosen är, den tillhör en utav volleybollbrudarna..den blonda med jeans och vitt linne.

2:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

STRORT GRATTIS i efterskott till den 25 åriga studenten! Du verkar fått en dag att sent glömma, det förtjänar du! KRAM! (även om jag vet att du avskyr kramar, men jag måste *ler*)

Sandra

4:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tack för jättekul fest med god mat och trevlig sällskap! Kram kram och grattis igen :)

5:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Japp, termosen tillhör Jenny :) Tack för en mycket trevlig kväll, hoppas ni hade lika kul ute sen! Vi körde tjejfest hos Daniel sen istället :) Puss på dig!

11:35 PM  
Blogger Malin Tångefjord Basse said...

Kul att se bilderna och läsa om att din fest blev så lyckad. Synd man inte kunde va med- men kanske när du fyller 30. Grattis igen vännen. Kram

11:50 PM  
Blogger Ica said...

Mogge: Mycket kul

Helene: Vad trevligt! Roligt att höra och tack själv.

Sandra: Tack :) Äh, jag kramades massor igår. Läskigt.

Nellan o Stoffe: Tack själva! Det var så kul att alla verkade trivas så bra.

Johanna: Aha, Jennys. Bra. Vi hade skitkul ute. Ni skulle vart med.

Malin: Ahhh! 30! Neeeej, inte nu!
Men du får dyka upp då verkligen. Det håller jag med om.

12:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Grattis grattis!

Du har just nu orsakat att jag suttit en stund och funderat på vad jag gjorde på min 25-års-dag! Jag minns inte.

Så ikväll måste jag hem och ta fram dagboken från det året och titta efter vad som hände. Och där kommer den kvällen att försvinna, för när jag väl börjar läsa i dom så kan jag inte sluta...

4:06 PM  
Blogger Unknown said...

Grattis igen gumsan. Hoppas du hade en superkul kväll! Håller med systra mi, nästa fest får vi se till att kunna komma på. Pusspuss

2:21 PM  
Blogger Ica said...

ewa: tack, hoppas du inte fastnade för länge i dina böcker.

Åsa: Ja, och jag håller med er båda :)

5:04 PM  

Post a Comment

<< Home