Saturday, April 21, 2007

Somliga går i trasiga skor- jag förstår dem

Jag har aldrig, aldrig förstått denna hysteri med kvinnor och skor. Det sägs ju att kvinnor inte kan förstå hur män kan sitta och titta en hel dag på olika fotbollsmatcher vid tv:n trots att det är strålande sol ute, och att män aldrig kan förstå hur många par skor en kvinna faktiskt behöver och inte har några problem med att ständigt köpa fler. Jag kan lätt förstå männens tv-tittande (Jag har ju precis kollat på första finalmatchen av womans cup mellan Umeå och Arsenal och tittar nu på HIF-DIF i allsvenskan), men jag kan icke förstå var det roliga i att handla tusen olika par skor som man inte behöver. Skoköp ger mig ångest. Och det har gjort det så länge jag kan minnas. Som en barnunge som tvingas inträda i en affär som bara säljer fiskleverolja går jag med tunga steg och hängande huvud motvilligt in i skoaffärerna. Det enda ställe där jag faktiskt frivilligt kan prova skor är i sportaffärer. Då är det träningsskor eller sneakers att välja mellan, och det är helt okej. Därför ser min skosamling i hallen ut ungefär så här:

Är det någon som ser ett mönster?
Nu är ju dock situationen sådan att jag om drygt tre månader ska befinna mig på bröllop, som tärna iklädd långklänning och gnistrande smycken. Jag har de bästa förutsättningarna för att faktiskt bli fin som tärna: min klänning blir skräddarsydd efter mig i en färg och modell som jag verkligen älskar. Bruden Annapanna och jag var ute och köpte smycken ihop så vi matchar och hon har då givetvis även godkänt mitt halsband och mina örhängen. Slutligen finns det även en frisör på plats som ska försöka utföra underverk med mina tunna stripor så de blir bröllopsdugliga. Med andra ord är det bara en sak kvar till klädseln: skor. Detta problem har trots tiden till godo gett mig sömnlösa nätter och mardrömmar att jag faktiskt måste in i det fasansfulla som kallas skoaffär. Häromdagen stod jag i kön till bakomaten och diskuterade detta skoproblem med en vän. Framför oss stod en dam på cirkus de femtio åren och uppenbarligen tjuvlyssnades. Med en blick på henne beklagar jag mig för vännen högt hur jag inte kan gå i finskor, finna fina finskor (alliteration för den stilmedvetna), och framför allt matcha finskor. Tillslut suckar jag dramatiskt att jag vill ju gå i de här skorna. Damen framför lyfter då mycket omständigt på sin arm och böjer huvudet snett nedåt, som att hon letar efter något i sin armbåla och krumnar med ryggen för att genomföra ett i hennes tycke diskret försök att se vad för skor jag verkligen ville gå på bröllop i. Hennes hastiga drag efter andan då hon sätter slutet av sin varmkorv i halsen vid åsynen av mina skor talar nog ett tydligt språk att hon inte tyckte dessa fotbeklädnader var värdiga ett bröllop. Dagens skor var för övrigt de gröna och gula i bilden ovan.

Tack och lov har jag vänner som tycker det här med skor är riktigt trevligt, hur konstigt det än må låta i mina öron. Majsan, som passande nog jobbar i skoaffär har kollat runt och lagt undan ett par skor som helt enkelt var mycket fina och som jag till och med skulle kunna gå i. Dock kändes det, student som jag är, att det var ett lite väl högt pris för att bara användas en gång och sedan slängas undan i ett mörkt hörn. Därför drog Cissi idag med mig till nästa stora skoaffär i stan. Det hela var för mig en djungel och jag smög mest efter Cissi och lät henne sköta tyckande om vad som var snyggt och inte. Tyvärr verkar det inte vara meningen att personer med små fötter ska gå och vara fina på bröllop. Alla skor vi hittade glappade på ett eller annat sätt, och då hade jag ändå dagen i ära mycket fina knallila strumpor på mig. Jag kände mig som en berusad säl där jag stapplade omkring i klackar och glappande skor. Vid första skoparet vinglade jag dessutom in i en hylla och rev ner några fint uppradade stövlar. Av någon underlig anledning ser inga skor särskilt eleganta ut när det sitter ett par lila ballonger i dem och ett par baggyjeans hänger över. Tillslut hittade vi ett par, som i och för sig är lite stora, men med svullna sommarfötter säkert sitter på plats. Förutseende som jag är tänkte jag nu gå in dem lite. Jag har vågat gå mellan sängen och soffan och inte mer än så.
Här sitter vi nu fast i soffan och kommer ingenvart, mina nya skor och jag.

21 Comments:

Anonymous Anonymous said...

skorna ser något mer bröllopslika ut nu :)
du får helt enkelt öva lite på att gå (och hoppas på svullna fötter)

5:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag känner verkligen igen mig...har ännu inte orkat ta mig till någon skobutik men får väl ta mig i kragen snart. Har faktiskt köpt en kjol idag vilket verkligen inte händer varje dag så det känns som jag är på rätt väg eller?!
Gött att du hittat skor. Du kommer vara mycket fin.
Puss Anna-Panna

9:05 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Perfekta skor -- alla kommer att berömma dig! De var riktigt, riktigt snygga!

VBK-Kicki ska gifta sig i de här absolut helt underbara skorna i sommar.

7:36 AM  
Blogger Lotten Bergman said...

Ov vad länken till de underbara skorna inte fungerade.

Såja.

7:39 AM  
Blogger Ica said...

Cissi- Ja, när jag knallade runt igår upptäckte jag att mina fötter helt klart får svullna. Har vi för små fötter för att gå på bröllop?

Annapanna- Hihi, det är ju du som ska gifta dig ju. Och det finns väl en anledning att vi vart bästisar i alla år: vi kan inte köpa skor, och inte handla kjolar.

Lotten- Mycket mycket snygga skor hos VB Kicki. Hennes verkar lättare att gå i.

10:49 AM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Oh, vilka fina skor! Efter bröloppet vill jag se hela outfiten här på bloggen!

Och jag är en sådan du inte förstår dig på, jag har en bit över 50 par skor varav ett par är sneakers... (Stallskor, flipflops och tofflor räknar jag inte in)

8:34 PM  
Blogger Ica said...

Heléne- ja, det kommer säkert komma upp bilder av detta spektakel. Om jag inte ramlar och bryter nåt viktigt vill säga.

Äh, det är inte enda saken jag inte förstår mig på hos dig, men vad i hela friden ska du med alla skor till?

8:44 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

De flesta skorna använder jag, faktiskt. Några brukar jag titta på ibland för att bli lite glad, andra brukar jag prova varje gång jag ska gå på fest...de brukar vara för för stora/små varje gång.

Jag är ett mysterium (ett synnerligen klantigt sådant).

9:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

känner igen problemet... jag köpte mina första klackskor för nagra veckor sedan. jättestolt var jag... malin papekade dock att klacken inte var mycket att skryta om, den var knappt 3 cm hög... ja ja. man maste ju ta det steg för steg som man säger...

9:30 PM  
Blogger Ica said...

Heléne- jag kan inte annat än instämma.

Malin- Men klack som klack... väl? Systerlikhet kanske?

10:02 PM  
Blogger majsan said...

Stolt maja finnes!!

10:03 AM  
Blogger Moggelito said...

...skor är en fråga som kan skapa huvudbry...och/eller skoskav.. ;) Hoppas helgen varit bra.. Min har varit basketfylld...

11:00 AM  
Blogger Unknown said...

Hjälp, klackskor, jag förstår dig. Du fixar säkert galant att gå i dem. Dock vill jag inte säga att jag avundas dig. Iofs blir du inte över 190 cm med klack, som vissa andra, men ändock; mer sneakers (och kängor) åt folket!

11:50 AM  
Blogger Ica said...

Majsan- Åh, vilken tur! Ditt godkännande gällande skor är ju the main thing.

Mogge- Ja, skoskav främst. Aha, anar att du vart involverad med Billy då :)

Åsa- Du sa det: mer sneakers åt folket! (jag kommer ta med ett par sneakers t bröllpoet om det blir outhärdigt.)

12:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

Haha, jag vet hur det är. Jag hatar att köpa skor, gillar bäst att gå i ett par riktigt ingådda gympaskor. Hatar klackar, även fast jag är kort. Dom gröna är snygga tycker jag, är själv på jakt efter att par vita/gröna sneakers till våren...

8:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Snygga skor. Både de i hallen o de på fötterna!
Idag har jag silvriga sneakers. Igår knatade jag omkring med ett par guldiga aerobicsskor av märket Reebok. Stämmer inte riktigt in på en it-konsult, men jag är enligt kollegorna "riktigt hipp". Nu är frågan om man kan komma med guldskor på en it-konferens i USA? Eller måste jag ha "riktiga" skor?

8:20 AM  
Blogger Ica said...

Frida: Som amen i kyrkan.

Ewa: Tycker det är mycket trevligt att höra om folk som går med sneakers till jobbet. Det ger mig hopp om framtiden. I USA kan du väl ha guldskor? Fast egentligen vet jag inte, för jag har aldrig vart där-

8:28 AM  
Blogger Översättarhelena said...

Jättesnygga! Ett tips för att inte få ont i fötterna, klackovan som du är: det finns ett slags små gelékuddar som man sätter under trampdynorna framtill. De gör även att man inte halkar fram i skorna. De hjälper dock bara mot halkning inuti skorna.

6:35 PM  
Blogger Ica said...

ö-helena: Tack för tipset! Det minskar ju En halkrisk, och en av två är ju inte dåligt.

7:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

JAMEN vare dom skorna jag skulle haft i Paris??????

3:56 PM  
Blogger Ica said...

christina- njaaaaa. inte direkt kanske.

10:31 PM  

Post a Comment

<< Home