Tuesday, April 03, 2007

Rejäl dam på 50 vårar som botar sängvätning och har tappat bort sin strövare söker troende lantbrukare

Längst ner i Småland, i hultet närmare bestämt finns det två lokaltidningar att välja mellan. Den ena, Smålandsposten, är dock väldigt fokuserad på storstaden Växjö, och därför inte så intressant för oss hultetbor att läsa. Därför läser man i vår lilla by tidningen Smålänningen. Den har funnits sedan 1921 och kan verkligen räknas som en lantsortstidning. Deras arkiv sedan dessa svunna dagar finns i Ljungby långt nere i ett rum med betongväggar i källaren. Där spenderade jag och mamsen hela eftermiddagen med damm i halsen och trycksvärta på fingrarna. Vi skulle ta reda på hur kontaktannonserna såg ut på 50-talet, och hur de förändrades fram till nu. Mycket intressant och väldigt roande, eller vad sägs om "Hallå flickor! Vi tre glada grabbar i Sunnerbo gå, och önskar varsin Eva få.", eller varför inte "Trevlig dam i medelåldern söker bekantskap med ensamstående, nykter, ordentlig herre (ej lantbrukare)". Så lät det på 50-talet här i Småland. 40 år senare var det mest dansanta 65-åringar som söker levnadsglad tjej på 60+ . Bort med rejäla damer och troende lantbrukarmän.

Eftermiddagen innehöll dessutom väldigt mycket fniss. Under tidigare 50-talet annonserade en Bernt att hjälp mot sängvätning finnes med botmedel. Runt 1955 verkade människor ovanligt slarviga och massa annonser om borttappade plånböcker fanns. Dessutom var folk underbart naiva och undrade om de som av misstag tagit fel cykel utanför byns café kunde tänka sig att ställa tillbaka den. Under 60-talet var det mer en trend att traktens alla strövare och drever-hundar sprang bort och efterlystes.

Nostalgi var det också gott om. I och för sig i större doser för mamasen än för mig, då hon ju av naturliga orsaker minns mer av händelserna i byn från förr. Själv hittade jag dock en annons där en Patrics lillasyster fötts. Det var jag det. Vi ramlade på en bild av faren då han spelade i byns korplag för IKEA under 70-talet. Under slutet av eftermiddagen såg jag även en bild av tjejen som nu ska stå brud i juli. Hon var sina 13 år till trots en rutinerad löpare och slutade på en fin åttonde plats i vuxenklassen i nåt lopp här i krokarna. Min gamla volleybolltränare var också med på bild. Han kändes ärligt talat inte lastgammal då han tränade oss 1996, men när han var tränare för byns herrlag i volleyboll 1973 kan man ju undra. Slutligen återfann en av de vikarierna man hade i skolan som alltid sa töntiga saker och cyklar runt i byn med cykelhjälm och brun läderväska lite respekt då jag från 1976 såg en bild av honom när han parerade en rejäl tackling under en derbymatch i fotboll.

Sammanlagt hade jag och mamsen 19 000 nummer att gå igenom i runda slängar. Tack och lov var tidningen på 50-talet på tio sidor istället för femtio, men det blev ändå övermäktigt. Resultatet av dagen blev ändå att vi knallade hem med 30 annonser från 1951 till 1995. Brosan förklarade hjälpsamt över telefon att en trend under 80-talet var att skriva att man var nåt på jordsnurr, eller vintrar/vårar/somrar/höstar istället för år när man berättade sin ålder. Jag förklarade sansat för honom att det var troligtvis eftersom han vid denna tidpunkt mest läste KP och kollade på Bullens brevfilmer. Troligtvis innehöll inte kontaktannonser inte förklaringar av detta slag, även om det nu är 80-tal med allt vad det innebar av puffluggar, axelvaddar och neonfärger. Ännu mer hjälpsam var bror då han tyckte att jag väl kunde höfta lite, gissa lite och sen skriva det. När jag berättade att det finns något som heter referenser menade han att det ändå inte var någon som kollade dem. Säger människan som aldrig befunnit sig närmare en högskola eller ett universitet än i nån tv-serie innehållande sådan handling. Jag tackade för hjälpen och la på luren.

Jag hade lätt kunnat spendera några dagar till i det där arkivet, bara för att sjunka ner i nostalgi från tider man minns, och skratta åt annonser från tider man inte minns (mest eftersom man inte ens var född, och ens föräldrar knappt heller var födda) och se vad som egentligen hände innan man levde. Kanske man skulle sätta in en kontaktannons nu för att ge ungdomar 2100 chansen att vrida sig av skratt åt uttryck som cool, humor om viktig egenskap och för att inte tala om hip hop och techno som lyssningsbar musik. Eller ja, det skrattar ju vissa åt redan.

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Haha! Jordsnurr! Ojoj, som 82:a känner jag mig väldigt gammal när jag kommer på att det var längesen sådana ord lästes...

10:46 PM  
Blogger Unknown said...

Oh, jag håller med anna! Jordsnurr, det var görcoolt att skriva när man var liten. När du sen refererar till KP och Bullen, så kommer jag oxå ihåg att det var där man läste dessa ord. Puss=)

12:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jordsnurr? Måste jag helt ha missat!

Eller så har jag glömt det så effektivt att det inte ens finns minsta igenkänningstendens kvar...

2:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej Ica!
Jag heter Kalle Lundstedt och jobbar på SvT i Växjö. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig! Skulle vara tacksam om du slängde iväg ett mail till mig, så kan jag berätta mer. Maila på kalle.lundstedt@svt.se . Ha det bra!

10:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

JASSÅ!

Är det SÅ du ska ordna date åt mig? Aaaagggghhh ...

En kontaktannons i lokalblaskan??!!

Herreguuuuud ....

10:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ica!! Maila Kalle bums! Så spännande ;)

10:51 AM  
Blogger Ica said...

Anna: Ja, men vi har lästd em :)

Åsa: Jordsnurr är coolt. Men sen kom nån besserwisserbrud t KP och skrev att jorden snurrar ett varv om dagen, så man fick minsann skriva snurr runt solen istället.

Ewa: Va?? Kan man det?

Kalle: Mail på väg

Christina: Lugn bara lugn. Vi kollar inte bara lokalblaskor. Vi kollar en hel massa. Men en härlig bonde på 50+ vore väl inte fel?

11:07 AM  

Post a Comment

<< Home