Monday, March 26, 2007

Världens mest lyckade anställningsintervju

Anställningsintervju. Bara ordet för ju tankarna mot representativ klädsel, smakfull sminkning, vällagd frisyr, svalt men fast handslag, välformulerade svar, vara punktlig och gärna högklackade skor. På grund av min förseningsnoja kom jag visserligen i god tid, men där var det stopp. Våren hade verkligen beslutat att slå till under dagen, men Ica var för förvirrad för att upptäcka det och cyklade iväg i vinterjacka och fleecevantar. Hela luften var full av vårkåta flugor som jagade omkring varandra och envisades med att hamna på jackan, i mitt hår, mina ögon och min mun. Jag hade dagen i ära klätt på mig mina mest välsittande jeans. Dock var de inte nytvättade utan istället aningens uttänjda vilket gav dem ett måttligt smickrande häng. Jag har inget emot baggybrallor, men dessa är inte menade att vara baggy.

Jag gjorde alltså entre i säckiga brallor och vinterjacka, svettig som en sork, mascara under ögonen efter desperata försök att gnugga ur flugor och svarta prickar i håret. Mitt handslag var visserligen fast, men antagligen osmakligt klibbigt. Istället för en snubbe jag väntat mig bli intervjuad av hämtar han även sin chef som också ska intervjua. Där sprack Icas självsäkerhet och hon kände hur tungan förberedde en attack av stammningar.

- Jaha, och varför vill du jobba här?
Varför? Varför inte? För att jag tycker det låter mysigt att puttra runt i en bil och ni har inte världens längsta arbetsdagar, jag då kommer stanna i stan och det känns som jag kan klara av det här.
- Ehhhh, tja, jag tycker det verkar vara ett intressant och trevligt jobb och... och... ja.

- Vad har du jobbat med innan då?
Jo, jag har kört truck in i väggar, snutit ungar, agerat bibblobitch och lekt snygg AD-assistent... bara som exempel.
- Jag har vart truckchaufför på IKEAs centrallager, jobbat som förskollärare, är just nu studentvakt och sitter i help desk på högskolebiblioteket och är ibland assistent på ett företag här i stan... och en del till.

- Har du jobbat med pengahantering?
Japp, jag låser ju in kassan med pengar på bibblo varje kväll jag är där. Dessutom jobbar jag stenhårt på att göra av med pengar och jobbar på att få åtminstone några kronor över varje månad.
- Ehhhh... näe, inte egentligen. Jag har jobbat lite med bokföring och sånt, men inget med kontanter.

- Har du några frågor då?
Hur ofta får man fika? Tror verkligen gamlingarna ute på landet att Anne Frank har återfötts som spindel? Vad händer om jag delar ut pension till fel person? Blir jag av med körkortet om jag krockar? Får jag jobbet???! Ska jag fortsätta?
- Hm, nej, jag antar att det praktiska får man reda på under utbildningen om man nu får jobbet. Men på ett ungefär hur lång tid tar det innan ni kan ge besked?

- Jaaadu Leffe, jag tycker inte det är några hinder här. Min magkänsla säger mig att det inte ska vara några problem och att du nog kommer fixa det här galant.
Va? Har du hört något av det jag sagt?
- Näää, jag tycker inte heller att det finns något att anmärka på. Det här verkar bli jättebra. Jag kan inte se någon anledning till att det inte ska bli det.
- Så ja, välkommen i gänget då.

- Tack så mycket. Vill du ha mitt cv?
Jättebra Ica. Han sa precis att du fått jobbet och NU ska du pracka på honom cv.
- Jatack, det ska bli trevlig läsning.

Ica knallar ut, petar bort en mosad fluga från näsan, går vilse, tappar fem kvitton på golvet, snubblar på en k-brunn och cyklar iväg.

11 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Hurra! (Väl?)

3:45 PM  
Blogger Ica said...

Lotten: Japps!

3:49 PM  
Blogger SkäggMike said...

Woohoo!! (igen)

Särskrivning!! "help desk" Du ska väl inte hjälpa bänken/bordet? ;)

4:06 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Oj, Grattis!

En fråga bara:
Vad är det för jobb?

4:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Krattis krattis! Och på engelska särskriver dom väl det mesta så jag tycker nog att det står bra som det står (help desk) :D
Pöss på dä!

7:20 PM  
Blogger Pytti said...

mohaha, posten i ett nötskal (och ica) det kommer att bli finfint det där :) lycka till och grattis!

7:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

Grattis! Well done! Kram sandra

12:57 AM  
Blogger majsan said...

Grattis!! Tuta och kör!!

10:33 AM  
Blogger Lotten Bergman said...

Särskrivningsutredningen!

help desk
eller
helpdesk

Help desk är lite mindre vanligt på internet -- men det behöver inte betyda att det är fel. Alla skriver ju olika. Och på olika språk.

1) I Wikipedia heter det help desk i två ord.
2) I NE finns det inte alls.
3) I Britannican heter det help desk i två ord. Och den litar vi på!

1:41 PM  
Blogger Ica said...

Mike: Jadu, se inlägget längst ner och tänk till vårt samtal igår. Jag hjälper visst bordet.

helene: Jag ska köra post till sådana som du som bor på landet. :)

Johanna: Ja, precis!

Pytti: Tack... och ja, jag i ett nötskal iaf. Posten får vi se.

Sandra: Tack tack

Majsan: Det gör jag alltid :)

Lotten: Tack för den utrednnigen!

3:03 PM  
Blogger Heléne Eriksson said...

Åh, kan du inte köra ut post till mig då? Får du välja? I så fall skulle jag gärna vilja att du kommer med alla mina brev till dörren, knackar på och lämnar dem till mig personligen. Jag har nämligen fasligt stora besvär med att gå till brevlåda (det måste vara något utav det tråkigaste jag vet)
Neehj,orkar...inte...vill..inte...uuh..ääh..buhuuu.

Fast det är klart, du kanske bara kör i Eskilstuna ;)

4:22 PM  

Post a Comment

<< Home