Wednesday, February 14, 2007

Vem känner Kjell i Sundsvall?

Att bli bibliotikarie är inte lätt. Det kräver högskoleutbildning redan innan du får komma in på själva programmet och efter det är det slit och hög bildning som gäller. Ibland undrar jag var detta tar vägen. Som igår. Nu kan jag ju inte räkna mig som bibliotikarie, men övriga i samtalet får stå för det. Jag, Linda och Helena levde verkligen upp till denna otroliga allmänbildning.

Linda: Du, du kan skicka de två böckerna till samma adress även om den ena är i Härnösand och den andra är i Sundsvall.
Ica: Men det är ju långt!
Linda: Jo, men det är så som vi är med Västerås. En skola i två orter.
Ica: Men det är ändå mycket längre emellan.
Helena: Var ligger Härnösand?
Ica: Jag tänker Halmstad.
Linda: Jag har vart i Sundsvall.
Ica: Men det ligger ju i Norrland.
Helena: Halmstad?
Ica: Ja, jag tänker att Gyllene Tider, som ju är från Halmstad, sjunger om Härnösand, så då borde det vara i närheten. De är ju säkert inte så beresta.
Linda: Men han kommer ju från Sundsvall. Han den allsångsnissen.
Ica: Lasse Berghagen?
Linda: Nejnej. Han... han som är gift med sin fru.
Ica och Helena: Jaså haaaan ja.
Linda: Men åh, ja, frun var i kören.
Ica: Kurt Olsson och Gudrun med triangeln?
Linda: Ja! Neeeej. Han Kjell....
Ica: Bergkvist?
Helena: Neeej, han är ju skådespelare.
Ica: Inte vet jag. Jag vet bara att det finns en Kjell Bergkvist eftersom alla verkar träffa honom här, vilket inte alls är logiskt eftersom han skulle bo i Sundsvall.
Berit, som kommer förbi: Roos?
Linda: Nej, du tänker på Lars Roos.
Berit: Det gör jag inte alls.
Ica: Jaha! Du menar han med rosa kostym, fjollig frilla och mustach?
Linda: Precis!!
Ica: Ja, jag vet, men jag har ingen aning om vad han heter, eller om han har en fru. Eller om han bor i Sundsvall. Berit! Var ligger Härnösand?
Berit: Ovanför Gävle.
Ica: Var ligger Gävle då?
Berit: Uppåt.
Helena: Ska jag skicka böckerna till samma ställe?
Ica: Jag går hem.

10 Comments:

Anonymous Anonymous said...

flickor flickor... tur att erat jobb har med böcker att göra och inte geografi. härnösand ligger en bit ovanför sundsvall, typ 5 mil kanske.

1:13 PM  
Blogger Ica said...

Aha. Bra att veta. Det ska jag genast gå in bakom disk och framföra.

1:19 PM  
Blogger Pytti said...

så schjukt dålig koll ni har, hmpf.

5:08 PM  
Blogger Ica said...

Pytti: inte alls. Bara inom geografin. Och mest jag uppenbarligen.

6:23 PM  
Blogger Unknown said...

haha, jag skrattade så jag nästan kissade på mig!

7:49 PM  
Blogger Malin Tångefjord Basse said...

Haha :)
För din info: Zürich ligger i Schweiz, inte riktning Afganistan. Så du inte tar fel ;)

7:50 PM  
Blogger Ica said...

Åsa: inte bra att kissa på sig. Men att skratta däremot är jättebra.

Malin: Bra att du sa det. Jag måste nog skriva upp det för att inte komma vilse.

8:44 PM  
Blogger Johanna said...

å fy fan vad underbart!! du förgyllde min ensamma morgon på biblo. Önskar bara att jag ahde fått delta...Så jävla kul!

9:12 AM  
Blogger CV said...

Härnösand och Halmstad borde egentligen ligga nära varandra. De låter ju verkligen lika.
RS
kulturbloggen.com
som kan alla Hallands fyra floder, godkänt i geografi va?

9:23 PM  
Blogger Ica said...

Ja!! precis! Tack. Jag håller med dig... men jag kom på idag på volleybollträningen att jag antagligen tänkte på Tylösand, och inte Härnösand.

11:04 PM  

Post a Comment

<< Home