Monday, February 26, 2007

Nedräkningen har börjat

Kataloger ligger över hela vardagsrumsgolvet. Samtliga är uppslagna. På golvet ligger även ett block uppslaget med pennor i olika färger omkring sig. Mitt golv ser med andra ord som ett kaos. Det är det också, men ett organiserat kaos. I blocket står det flera rader med konstiga meningar och samtliga följda av ett B och siffror skrivna med röd färg, ett Å och siffror skrivna med grön färg och slutligen ett A och siffror med med blå färg. I rummet ligger viss spänning. Väckarklockan är ställd och kläder framlagda. Under dagen har jag suttit och vässat armbågarna för att härda dem så mycket som möjligt. Jackan fick stanna kvar på under viss tid inomhus för att kroppen ska kunna vänja sig vid temperaturväxlingar och klara av hög värme utan att inkludera fysiska men. Hela garderoben har fått sig en rejäl genomgång i jakt på den stora ryggsäcken med plats för mycket. I samma rotningsveva letade jag även fram julklappspengarna som nu ska få veta att de lever. Jag har med kartor och systematiskt tänkande kommit fram till stans bästa och mest tomma gator med störst framkomlighet. Listorna på golvet har resulterat i ett stort papper med en prydligt staplad lista i de olika färgerna, men nu fallande och med egna rubriker. I slutet står även en summa och marginaler både uppåt och nedåt för plötsligt impulsiva handlingar.

Nu är jag redo. Nu kan bokrean börja.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

YOU GO GIRL!!!
Det här är ju årets viktigaste förutom bokmässan. Mika skickar arga mail till mig var femte minut och lipar för att han är trött. Ha! Det är ett litet pris att betala för upplevelsen, spänningen och framför allt, bildningen, i samband med denna extraordinära kulturupplevelse. Nu blev jag så exalterad att jag behöver en cigg... Must... find... one...

Kram

11:39 AM  
Blogger Ica said...

emla o alf: Mycket viktig dag. Viktigast av alla i princip. Ja, minus bokmässan då. Men det är ju tur att det är ett halvår emellan. Stackars lilla Mika, men han överlever.

1:49 PM  
Blogger Villa Viola said...

Hej! Har snubblat in på din blogg några gånger.

Bokrean är visserligen en av årets största händelser, men i år orkar jag inte slå mig fram med armbågarna. Särskilt med tanke på att Akademibokhandeln har tagit bort förhandsbeställningen. I år klickar jag därför in mig på Adlibris och beställer mina reaböcker där. Smidigt och dessutom mycket, mycket billigare!

3:05 PM  
Blogger Ica said...

Sofie- jag förstår dig. Jag började med fundera på vad jag gjorde där. Jag tycker det är charmen att gå och trängas, men det var inte ett dugg charmigt. Jag är helt enkelt bara en traditionsnörd.

3:23 PM  

Post a Comment

<< Home