Wednesday, January 31, 2007

Vem behöver Zlatan bland pyramider?

Zlatan nobbar landslaget mot Egypten nu. Nobbar eller nobbas? För min del kan han lika gärna få sparken för all framtid. Han gör sig bra i italiensk ligafotboll. Där är mentaliteten mer på hans nivå. Jo, jag har ganska starka åsikter både gällande Zlatan och italiensk fotboll, och de passar ihop som hand i handske. Varför Zlatan nobbar landslaget? Jo, av tre skäl:
1. Straffet (Japp, då han blev hemskickad då han vart ute och partajat för sent. Mellberg och Chippen skickades med hem. No hard feelings. De visste att de gjort fel, och fann sig i straffet)
2. Sveket (Ja, övriga truppen tog ju Lagerbäcks parti. Å nej, stackars Zlatan!)
3. Media (De tycker ju de har "rätt" att prata med Zlatan i landslagssammanhang. Sådant ska ju den stackars pojken inte behöva finna sig i.)
När jag själv läser igenom detta tycker jag det känns som de små kottarna jag hade på dagis under den karriären agerar mognare än Zlatan. Jag känner allvarliga sympatier för hans flickvän som nyligen blivit mamma. Till tvillingar uppenbarligen, för Zlatan kan väl inte räknas som pappa i den bilden? Här kan man läsa om fler som bloggar om Zlatan

Nu i Zlatans frånvaro snackas det om vår nying Rade Prica. Fostrad i Ljungby strax bredvid min lilla by. Nu vill jag egentligen inte uttala mig för mycket om denna snubbe eftersom jag dels är god vän med hans syster och då får en lite väl personlig touch i det hela. Men en kille som döper sina kottar till ett namn på L och sen Lejon, och ett namn på T och sen Tiger förtjänar heder. Det saknas bara en lite Patric Puma eller Göran Geopard. Likväl som Zlatan ska komma dit, grimasera lite över ljumsksmärtor och vara allmänt dryg, så sätt in Prica. Egentligen tycker jag inte att hans talang står sig i en a-landskamp, men i valet mellan honom och Zlatan så... ja.
Inte nog med detta så är ju Ljungberg skadad och därmed inte ens uttagen. Larsson är som vanligt tillfrågad, men håller fast vid sitt nej. Ja, det brukar ju gå så bra.
På det stora hela känner jag mig inte särskilt orolig utan vare sig Henke, Ljungberg eller Zlatan. De två förstnämnda kommer jag att sakna eftersom de är trevliga att titta på, men i övrigt har Sverige ändå ett bra lag. Efter att ha följt dem under turneringen i Sydamerika tänker jag dock inte slänga ut för stora förhoppningar.
Man kan i dagen även ta del av "expert"-bloggen Ekwall. Dock tycker vi inte riktigt lika varken här eller där, och snubben är en mästare på att hitta på lysande bortförklaringar.

En sak som många glömmer i debatten Lagerbäck vs. Zlatan är att Lagerbäck är förbundskapten. Han bestämmer. Det är han som har ansvaret för laget, spelarna och som sedan får stå med skägget i brevlådan och knäna sådeles vinklade inåt vid förlustmatcher fast han själv inte befunnit sig på planen. I mitt tycke är inte Lagerbäck det bästa vi haft, men han är fortfarande den som anses mest kunnig, och som har fått förtroende att ta ut det svenska laget. Spelarna ska med andra ord göra som de blir tillsagda om de blivit uttagna och tackat ja. Det är ungefär som att du dyker upp till jobbet i tid och sedan gör det du ska. Hur svårt kan det bli?

3 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Och här är det ännu mera Zlatan.

1:14 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Hihihiiii, vad jag länkade fel! Det blev ju riktigt dubbelbottnat och kul!

Zlatan.

Såja.

2:40 PM  
Blogger CV said...

Jag tror det är klokt av Zlatan att hålla sig till italienska ligafotbollen. Där passar hans typ in.
RS
kulturbloggen.com

8:48 AM  

Post a Comment

<< Home