Tuesday, January 23, 2007

Sås? Ja... sås

Vad gör man med en avocado? Man äter den givetvis, men med vad? Och hur? Jag kan en rätt med avocado i. Och det brukar inte vara något problem med det eftersom jag väldigt sällan har avocado i lägenheten då de inte riktigt tilltalar min ekonomiska situation. Just idag fanns det dock en avocado i kylen som inhandlades till kampanjpris på Willys förra veckan. Då kunde jag unna mig det. Nåväl, den enda rätt jag kan laga med avocado är räk- och avocadopasta. Sagt och gjort tänkte jag idag att tillagar jag den så jag gör något med min avocado. Fram med räkorna, tina och skala dem. Hacka lite vitlök, ta fram buljong, mjöl och allt annat. Försök göra intrång i avocadon. Detta var en omöjlighet. Hade jag kastat fruktjäkeln i någons skalle hade den personen lätt kunnat avlida av hårt våld mot huvudet. Alltså hade jag förberett en rätt enbart på grund av avocadon för att sedan upptäcka att avocadon inte riktigt är ätmogen.

Eftersom jag är en så extremt positivt lagd människa ryckte jag glatt på axlarna, slängde in räkorna i kylen och började leta småpengar för att ha råd att köpa en avocado nere på Ica. Inga småpengar fanns att tillgå. Snabbt samlade jag ihop samtliga objekt som var pantbara och knallade iväg. Tänka sig: pengarna räckte till både avocado och en burk cayennepeppar så jag slapp ersätta den med mexikansk kryddblandning som är det enda som matchar någotsånär i färgväg. Jag hade nu allt till den ljuvligt goda avocado- och räksåsen och lyckades faktiskt få den att smaka helt okej.

Synd bara att pastan var slut.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Surfade runt och landade på din blogg. Såg att du hade problem med en avokado. Då har jag ett bra tips: lägg den i en plastpåse tillsammans med ett äpple så mognar den.

P.S. Avokado är en frukt, inte en grönsak. ;)

8:10 PM  
Blogger Sara Ödmark said...

Haha! Oj, vad jag känner igen det där! Är det inte det ena så är det det andra...

11:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vad du är duktig som lagar mat. Du kommer bli expert i köket, haha. Jadu, det är inte alltid det lättaste att skala avocados som inte är mogna, hehe.

Har nu begripit hur jag ska använda min blogg, så läst och njut, hrmm.

Saknar dig! Kram sandra

11:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Åh, jag hatar när det blir så, har också lagat mat och upptäckt att pastan är slut... det är sånt man tar för givet att man har hemma hela tiden liksom. Jag brukar äta avocado tillsammans med pasta, kokta morötter och pesto, tror det ska vara solrosfrön eller nåt sånt i originalreceptet, men det brukar jag hoppa över...

7:34 PM  

Post a Comment

<< Home