Friday, January 05, 2007

Mentala sammanbrott vid midnatt

"Snälla kom hit! Skivan funkar inte och jag vill ha den idag."
Idag? Det är två timmar kvar av dygnet. Tror du jag är nån form av hacker eller?

Så kan man också inleda sina konversationer med musikpanik och två lika svettiga och äckliga brudar som sliter hår, jagar hund med vante, ringer och väcker familjemedlemmar och suckar högt.

"Okej, du cyklar hem med skivan och fixar detta, ringer mig så hämtar jag den. Under tiden mixar jag ihop det övriga."

Jomen visst. Svettig, och för lite pluggad med ett basketprogram liggandes i en av datorerna var det bara att börja bråka med båda datorerna och skivan. Mitt i konversationer.

Blipp blipp (Msn)
- Hej, roligt med laptop? Vad gör du?
Inte tid inte tid.
-Hjälp mig med datorn!
Ica hyperventilerar
- Hej dotra! Nu är jag här igen!
Nej mamma, det är inte jag. Skitskiva. Vad i hela friden är en Mvn-fil?

Slutligen får Ica lite hjälp. Via Msn. Men på vilken av datorerna vet hon inte.
"Klicka där, sen säger du till datorn det här. Kan du inte byta namn? Kör du i Nero?"
Inte vet jag! Jag vet ju inte ens vilken dator som skivan nu sitter i.
Vänta nu, den låter väldigt suspekt. Där måste den vara.
"Nej, sabba inte hela skivan nu!"
Nejhej, jag vet ju inte vart jag är.
"Drrrr! Drrrr!"
Ica far upp i taket och hittar attiraljen, trycker på en knapp och säger Hallå rakt in i tv-fjärrkontrollen som nu startar tv:n på högsta volym. Får tag på mobilen med andra handen.
"OCH I VÄSTRA SVERIGE ORKANVINDAR....hålla, det är Ica...MYCKET HÅRD BLÅST... vem sa du att du är?...HÅLL ER INNE...förlåt jag hör inte...NU TILLBAKA TILL BENGT...ska jag sänka? Jaha, vänta."
"Blaaa blaa blabla blaaa"
Hm, undra om jag kan lura datorn att kopiera över. Nämen vänta, nu snurrar och hackar allt.
"Blaaa blaa blaaa. Eller hur?"
Va? Vem? Jaha, mobilen. Javisst. Men här ska det ju inte surra. Skivan är väl i andra datorn. Var la jag min msn igen? Vart gick Mattias? Hade jag honom i luren? Nej, han ska vara på msn.
"Blaaa bla blaaa. Disträ..."
Vem? Pratar hon om mig? Bäst att svara.
"Ja, förlåt, vi hörs imån"
Ica stänger nu av tv:n istället för mobilen.
"Blipp! Har du tappat datorn i golvet eller?"
Visst ja, Msn. Jaha, den var på andra datorn. Inte konstigt att han försvann.
"Piiiip!"
Vad var det? Dörren? Sms, aha, okej, ska se. Nej, msn först. Eller skivan? Var är den? Nähä, felmeddelande "Vill döda din dator men inte kopiera skiva" Hm, låter farligt.
"RIIIING"
Ah, vad är det nu då? Telefonen. Var ligger den? Slutligen hittas telefonen under en soffkudde.

"Hej Ica. Vi skiter i det här. Det funkar ändå inte. Gå och lägg dig. Klockan är över midnatt och vi måste sova lite med. Släpp detta nu. Sussa sött och tack för hjälpen."

Glömma? Sova? Är hon inte klok? Jag sitter med två människor på msn, en i mobilen, en tv som lever sitt eget liv, en skiva som mordhotar en av mina datorer, vilken det är vet jag inte eftersom jag fortfarande har sjå att hålla isär dem, en riven brandvägg och i stort behov av åtminstone EN dusch efter träningen som slutade för snart tre timmar sedan.

Inte konstigt att människor blir utbrända i dagens teknikbaserade värld med kopieringsskydd.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home