Tuesday, January 16, 2007

Första... Andra... Tredje... Tagen!


I dagens materiella samhälle är det lätt hänt att man har garderoben full med grejer som aldrig används eller bärs. Eller finns det någon som kan skriva under på att de regelbundet använder samtliga av sina garderobsattiraljer? Då räknas inte människor som hade garderobsrensning senaste veckan. Det finns dock ett talesätt som går på ett sisådär "Det den ena ratar är den andres skatt", ja, eller något sådant. Då kanske alla de där konstiga sakerna garderoben verkligen skulle värdesättas av någon annan. Och hur får man bättre reda på det än att dra med sina små skatter och dela dem med sina vänner. Någon mycket kreativ person i min bekanskapskrets (ja, den delen som ännu inte blivit helt senil) kom med idéen att vi drar med oss alla våra grejer som vi inte vill ha, slänger på en hög och sedan utför attack mot högen med kläder, skor och smycken för att roffa åt sig det man vill ha. När det är runt tiotalet jämstora tjejer är detta en mycket bra idé, som dessutom kan spinnas vidare på och bli ännu större, men lite mer välsorterad. Dock kände jag bland alla rosa attiraljer, urringningar och spetsar att jag kanske då ska bege mig till herravdelningen för att finna min eventuella del av baggyjeans och hoodtröjor. Ändå blev det en hysterisk orgie där vi drog, slet, höll upp och provade kläder. Vilka fynd. Jag knallade nöjt hem med ett par nya, randiga gummistövlar, en hoodie som passade ypperligt och en massa topar av olika färg och form, samt ett gäng armband. Dock gick det inte lika bra för högen jag hade med mig. Tröjorna var för korta och jeansen för tajta. För att slippa släpa hem allt igen smög jag ner överflödet i kassen Luggen sedan skulle kånka iväg till Myrorna. Mina älskade dieseljeans hoppas nu på en ny och mer uppskattande ägare som inte växer ur dem på en kvart.

En varning bör ju dock utfärdas för människor som kanske tyckte detta var en lysande idé och vill genomföra den själva: Ta inte av er de kläder ni har på er i närheten av klädhögen, och bered dig på strid för vissa saker. Jag upplyste Luggen om att hon var här för att bli av med saker inför flytten och inte samla på sig när hon gjorde anspråk på samma stövlar som jag. Jag fick dem med lite mutter från hennes sida. När alla skulle gå hem undrade stackars Pytti var hennes kofta tagit vägen. Ja, den hade ju landat i Åsas påse, som var mäkta nöjd med sitt fynd. Samma Pytti var dock inte helt oskyldig när hon sedan knallade hem med en tröja som stackars Luggen inte alls ville bli av med.
Kanske finns det fler än man själv som värderar vissa saker som skatter med andra ord.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tack tack! Nja, det är ju lägsta klassen jag tävlar i, så det är inte så himla svårt att komma på pallen... men helt urusel kan jag ju inte vara i alla fall :)

6:58 PM  
Blogger Pytti said...

men jag är ju självklart oskyldig!, det var ju inte alls meningen ;)

8:46 AM  

Post a Comment

<< Home