Sunday, December 31, 2006

BLOGGVÄRLDSBLOGGENS BLOGGENKÄT, 2006


1. Hur länge har du bloggat?
Sedan midsommardagen 2005

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Inte en aning. Jag läste i princip inga bloggar då. Jag hade inte koll på betydelsen och visste inte om termen "att blogga" fanns.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Förälskelse är ett starkt ord. Och i en blogg? Nja. Men jag läste Lottens och Linda Skugges dåvarande.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Det var tider det? Eller, nä. Det var mer av en dagboksblogg nu, men jag roas själv av att titta på dem. Men egentligen har jag ju fört olika sorters dagbok på nätet sedan -98.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Lottens, Kristinas, Åsas, Nellans, Idas, Pyttis, Jonkans, Thereses, Luggens, Mickes, Eriks och säkert någon mer som jag är oartig nog att glömma bort så här på årets sista dag.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Majoriteten är helt klart dagboksbloggar. Och just preciserade ämnesbloggar är få. Kan man inte få något mellanting där en stor del också passar in?

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Oj! Olles blogg roar mig, men är väldigt olik min.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Egentligen låter det som att jag har väldigt höga tankar om mig själv när jag säger Lottens, men jag tycker hennes verkar ha samma baktanke som min.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Det bör man egentligen fråga dem, men de har helt klart startat en hel del konversationer vid middagsbordet, och gör att jag inte lika ofta behöver traggla samma story för hela släkten i telefon. Moster har det visst som en spjut i arslet. Fråga mig inte vad hon menar med det.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det beror väl helt på vilken del av mig de känner. Dock, den delen av mig som tycker om att roa människor känner nog de flesta till, och den tror(hoppas) jag kryper fram någonstans i mitt bloggande.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Ja, helt klart. Eller, om den fungerar vet väl inte jag, men jag har inte fått några bombhot eller stalkers hittills. Hrmf. Men jag är dock klar över att man ska inte vända ut och in på sitt känsloliv, mående och misär för en öppen och samtidigt för dig okänd publik. Behöver folk veta att jag legat xx antal gånger på sjukhus och grät som en stucken gris när jag dumpades av Johan första dagen i sjuan? Nej, men nu vet ni. Och det räcker där eftersom det ändå inte är särskilt känsligt.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Hm, om jag nu nämner den här, i min blogg, betyder det ju att jag bloggar om den. Och då kan jag ju inte säga att jag aldrig gör det. Då ljuger jag ju.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag tror inte bloggandet är för bekräftelsen. Att jag satt in en räknare är det dock helt klart. Det kan också vara en del av dåligt skrivsjälvförtroende då man vill höra att folk tycker om vad man skriver. För på något sätt säger ändå mitt ego mig att folk överallt inte bara läser för jag har ett sååååå himla intressant liv. (Se själva, jag sitter i en gammal munktröja och bloggar kl. 18:00 på nyårsafton.)

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nja, nej, det tror jag inte. Man ser bara den del av människan som man väljer att skriva om, och det är troligtvis den mest smickrande delen.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Nja, har jag? Nej, det har jag inte. Jag var för feg för att gå på bloggöl förra året, men sker det under 2007 ska jag banne mig arsla mig dit.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Eftersom att jag nu för en gång skull är seriös i min blogg fortsätter jag tråkigt nog med det: Ja! Det tror jag helt klart. Om man blottar sig totalt och har behovet av att få reaktioner på ens innersta delar så ja. Tyvärr finns det på tok för många sådana. Även om många gör det enbart för den närmaste kretsen är trots allt bloggen oftast öppen för vem som helst. Dessutom är det troligtvis enklare att bekänna saker via skrift än tal, och det kan vara förödande.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Inte vad jag kan minnas. Så intressant är jag inte. Men säkert. I så fall har jag väl lagt mig under täcket, tyckt synd om mig själv och sedan somnat. Därefter kan jag väl kolla snett och ondskefullt på personen en period och sedan tar jag mitt dåliga minne till användning och glömmer det.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej, inte egentligen. Jag har i svaga perioder inte fyllt mitt syfte i bloggen, men sånt händer.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Att jag blir helt arbetsskadad om det. Händer något börjar jag genast formulera en blogg om det. Dessutom får jag lysande idéer precis när jag ska sova och är för trött att skriva ner dem. Då blir morgonen efter lite misärfylld eftersom jag minns att jag skulle blogga om nåt bra, men har inte en aning om vad det var.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Ja, va katten. Klart att jag gör. Jag kan ju aldrig hålla fingrarna borta. Förhoppningsvis förändras den så att jag inte skriver om skolan längre, för då har jag antingen gått och blivit lärare eller misslyckats med min examen, och det vill jag helst inte.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Klart vi kommer. Nä, krasst sett och i brist på min idéerikedom så kan jag inte se hur. Trångsynt va?

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
På tok för mycket. Eller en hel del. Jag hade nog inte haft en lap top, gjort programblad i basket och fått bättre skrivsjälvförtroende utan bloggen.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jahapp. Jag har skrattat mycket och fått reda på mer än jag kanske ville.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten
Åsa
Jonkan
Luggen
Louise
Micke
... och en hel drös till

0 Comments:

Post a Comment

<< Home