Sunday, August 06, 2006

Sista dagen på semestern. Ångestladdat för många, onödigt tyckte jag när jag vandrade ut till brevlådan efter morgontidningen innan tanken slog att det är söndag och ingen tidning alls. Själv har jag funderat på att jag för första gången är ledig på riktigt på sommaren sen ungefär 10 år tillbaka. Har det varit bättre eller sämre än tidigare somrar? Jag är inte helt säker. Jag trivs för det mesta med att jobba.
Nåväl. Idag är sista dagen innan jag ska spärras in på obestämd tid igen. Därför är det hög tid att göra någon som jag känner att JAG själv VILL. Hittills går det alldeles utmärkt.

Började dagen med en långpromenad med vovven. Metal som jag fått från Åsa högt i hörlurarna och solsken i blick som värsta barnvisan. Ja, om man tar bort att det var metal jag lyssnade på, inte lekte med en björn utan rastade en hund och inte åt blåbär utan tuggade tuggummi.
Resterande förmiddagen och en bit in på eftermiddagen har jag legat i vår slitna och fula, men ack så sköna, badenbadenstol och läst en mycket bra bok som jag måste läsa ut tills imorgon eftersom bibblo då vill ha tillbaka den. Vinden har faktiskt fläktat lite, flugorna surrat och hunden morrat på våra nyss hemkomna grannar vars existens hon hade glömt bort under sommaren. Flugorna kan man slå efter och hunden kan man vänligt bestämt be att vara tyst för att sen låta henne hållas eftersom hon då åtminstone överröstar grannarnas barnskrik.
Vid kvart över två började jag känna mig aningens svettig och vidbränd och hela det köret, men min svenska moral förbjuder mig att gå inomhus då det är sol ute. Vi har ju trots allt kyla 10 månader varje år, och ofta regn resterande tid. Som en blixt från kalr himmel, eller som en chokladbrun grabb i bil dök exet upp och undrade lite försynt om vi skulle åka hoj. Försynt skrev jag endast för det passade så fint in just där. Han är allt annat än försynt och råkade av misstag släppa ut hunden på gatan och jaga efter henne. Hunden kallas för Lillpolar'n efter vår förra hund som han rätt och slätt kallade för Polar'n. Hon får dessutom alltid grisöron, oxhudsben eller något annat smaskigt när han kommer på besök. Alla uppskattar med andra ord hans närvaro utom mamma som visst tycker hemskt mycket om honom som person, men tycker betydligt mindre om hans stora kolsvarta vrålåk till MC som går under namnet Berit. Exet och Berit tar ut hennes enda dotter på alldeles för mycket farligheter. Nu ska med andra ord Jonne, jag och Berit fräsa iväg till Åhus och äta glass. Precis vad som sitter som hand i handske i sommarvärmen. Dagen ska avslutas med kräftätning och den som har invändningar på dagens aktiviterter kan inte kallas livsnjutare inom mina kriterier. För att göra det hela perfekt kommer alla vännerna på kräftkalas(men de får ha egna paket med sig, annars blir det för lite kräftor åt var och en) och vi avslutar det hela med choklad.

Ja, det var söndagen det.

4 Comments:

Blogger majsan said...

tja stumpan!! Tillbaka i Växjö nu alltså? Jobbigt? Okej? Kan tänka mig det. Hmm. Du får faktiskt komma tillbaka hit snart för det är inte lika skoj när inte du är här!

5:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

haha!
jag har sovmorgon imorrn det har inte du

11:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Värst vad ni är flinka med pennan du och ida måste jag säga. Fast jag är lite förgrymmad efter att ha läst en del, hur kan du dissa vin och volleyboll med plastboll! Du missade iofs tidernas dreamteamtrio med bara en vecka men volleyplastboll bör ej dissas, särskilt inte när matcherna påminner om basketbollen i gökboet.

1:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

På glassabåten? Mitt favvoställe i hela världen. Vi var där i somras, men kunde inte sitta där för där var ett gäng getingar som hade nån tafatt-människa-lek. Provade vingummi-kulan. Ej att rekommendera.

2:29 PM  

Post a Comment

<< Home