Saturday, June 17, 2006

När man får gå och handla alkohol på Systemet känner man sig vuxen. Jag har fått shoppa där i fyra år nu och är med andra ord nästan Väldigt Vuxen. Nåväl, som Väldigt Vuxen knallade jag in där med bestämda steg idag. I dörren kom jag på att jag inte sminkat mig och det brukar medföra en hel del problem när jag går till bolaget utan att ha smink på mig. Till exempel kan jag bli vägrad att handla eftersom fotot på mitt körkort inte är tillräckligt likt mig för att vara jag. Det var en smula förvånande när det inträffade.

Väl inne på tryckte jag ut en nummerlapp och suckade väldigt demonstrerande och kände att jag minsann numera hör till en storstad där man får plocka åt sig sina alkoholhaltiga varor direkt. Så fungerar det inte här utan man får vackert vänta på sin tur och framföra vad man vill över disk och se på när de gamla tanterna går iväg i sakta mak med sin alkisvagn för att hämta ens varor. Som numera stressad storstadsmänniska som är van vid den stora stadens tempo är detta närmare någon form av tortyr som framkallar magsår av stress. Tack och lov dricker jag ju mest öl och sötsliskiga cider, och inte franska viner med krångliga namn som man får stå och stamma fram på knagglig skolfranska(jag som aldrig ens läst franska i skolan, men det lät bra).

Massa folk hade samma idé om att inhandla alkohol som jag och då får man vackert ställa sig och förbereda sig på eeeevighetslååååång väntan eftersom endast två tanter bemannar kassorna och folk är visst svältfödda på alkohol i värmen och ska ha allt som finns. Fem gånger under tiden jag var där fick tanterna gå och plocka ut skyltexemplaret från montern och sälja. Då är det rejäl åtgång. Kände mig ännu mer vuxen när jag gick runt och studerade nyheterna och bestämde mig för att jag faktiskt hade råd att unna mig en Bacardi Breezer nu när det snart är midsommar.

Mitt nummer hoppar efter evighetsväntan äntligen fram. Snabbt är jag framme, langar upp leget och rabblar min beställning. Då får jag plötsligt en tablettask i gåva för att jag var under 25 och visade leg utan att de frågat om det. Väldigt vad känslan av vuxenhet kan raderas snabbt.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tablettask har ja då aldrig fått, de e ju fusk. De borde ha bjudit dig på en barkardi Brezeer ist!!!!

5:36 PM  
Blogger Ica said...

haha, jag läste snabbt och såg att "de borde bjudit dig på benzo istället" :)

5:44 PM  
Blogger Mia said...

haha benzo...tänkte precis samma som ida...du borde fått en flarra vin eller nåt!

6:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hehe, du ibland läser man det som man vill att det ska stå ;)
Va fasen ha solen tagit vägen fresten? Kan ju ej jämna ut solbrännan utan sol. ILLA!!

Vi ses imån! KRAM :)

10:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ey, jag fick också en sån liten fin tablettask när jag var på Systemet förra veckan. Även i storstäder som dessa får man alltså det :D

9:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag har banne mig aldrig fått nån tablettask och jag hivar då fram leget utan pardon och förfrågan (nästan skuldmedvetet eftersom jag har babyface). Jag ska gå dit och skälla ut dem!

8:43 AM  

Post a Comment

<< Home