Tuesday, February 07, 2006

Jag är inte intresserad av slott. Så är det bara. Jag är inte heller road av att besöka slott, såvida inte någon av kungabarnen bjuder in mig som bästis på middag och pyjamasparty. Gamla, tråkiga och kalla slott där ingen bor intresserar mig dock inte ett dugg. Man fryser därinne och jag samlar alltid ihop till diverse mardrömmar bara av tanken på att man kunde vart född under denna tid då slottet var bebott. Då fick man minsann frysa och gå på toaletten i mörker på natten. Man kunde inte fly från alla stirrande porträtt på väggarna där alla såg barska och onda ut. Dessutom fick man säkert rutten kall mat som gav magknip och kräkkänslor. Nej, usch för att leva i ett gammalt slott. Nu faller det sig så att vi som läser informationsdesign B i fem veckor ska ägna oss åt att locka människor till att besöka, just det, ett gammalt mörkt slott som viner av kyla. Jag får gåshud av att bara skriva om detta slott, och tack och lov fick jag förhinder för att följa med på studiebesöket. Varför är gamla slott så läskiga och hemska? Jag vet inte. Bara tanken på att bo i ett kallt land som Sverige i en stor byggnad som inte är uppvärmd är ju en mardröm. Att man dessutom under den tiden inte hade så bekväma och troligtvis inte heller varma kläder på sig försämrar ju bara bilden av slottsidyllen. Kanske hade jag tänkt annorlunda om jag sett dessa slott i en sommarvy, men nej tyvärr, jag tänker på slott och kalla vintrar med digerdöden lurandes bakom dörren. Så insatt är jag i Sveriges historia.
Till just detta arbete känns det som min grupp har fått in ett rejält stolpskott när mitt namn stod intill deras. Jag är inte särskilt samarbetsvillig, eller arbetsvillig alls när det kommer till ett arbete av detta slag. Helst av allt vill jag att det nu ska vara 25: februari (eller varför inte 8:e juni?) och man glatt kan lämna denna kursen bakom sig med ett leende på läpparna över att man klarat sig igenom även det här trots att det kändes hopplöst vid halvtid.
Nu ska jag avlägsna mig från skolans fantasidödande datasal och ge mig ut i snön och blåsten med den underbara tanken att det åtminstone finns elementvärme i min lägenhet trots att det blåser in kalluft från fönstren och genom brevinkastet.

6 Comments:

Blogger Unknown said...

håller med dig om slott, usch å fy. Stenväggar och smuts. Blä. Känns som att våra program går lite hand i hand; ja läser nu en kurs som heter information design =) snajsigt värre! Nu ska jag dricka te å sen åka å simma.. Puss puss gums!

3:33 PM  
Blogger Unknown said...

Nu ljög jag. Eller rättare sagt, skrev fel. Den heter inte alls information design utan information architecture.Rätt ska va rätt. Verkar hsh handla om samma saker. Någorlunda iaf.. ;P

3:34 PM  
Blogger aequinoxia said...

Gamla slott som är så spännande! Allra bäst med en bra guide som visar en runt och berättar, och gärna där de har rollspel och tidstypiska kläder och så.

6:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Den enda gången det här slottet var varmt nog för att besökarna skulle slippa hacka tänder var nog den där januarinatten 1945 då hela stället stod i lågor.

Vi kanske kan skriva i vår rapport att vi vill göra en stor majbrasa av alltihopa? Nää, det här fixar vi! Bara några veckor kvar nu.. :)

7:45 PM  
Blogger aequinoxia said...

Om ni ska locka besökare till ett kallt och ruggigt slott, så varför inte satsa på de människor som gillar sådana ställen? Och vet ni vad som lockar dem allra mest? Spöken och hemska legender. Mördade jungfrur i källaren. Barn som svalt ihjäl inmurade i väggen.Tjänstefolk som skållades. Ja, du förstår. Och alla går de självklart igen och söker hämnd. Eller förståelse. Eller nåt.:-)

9:11 AM  
Blogger Johanna said...

det här projektet är tusen gånger jobbigare än elekronisk text! kan något BLI mer abstrakt????? längtar också till vi är färdiga. och ingen press av att vi ska redovisa inför RAÄ, kommungubar och lokaltidningar...

5:31 PM  

Post a Comment

<< Home