Thursday, February 23, 2006

Ja, vad ska man säga om dagens ungdom? Jag vet inte om jag ska fnissa eller förfasas över reportaget Aktuellt precis visade. Det handlade om detta numera väldigt trendiga pokerspelet. De berättade hur gymnasieelever spelade upp tredubbla studiebidrag på en timme och hur skulderna växte och växte, och hur omöjligt det var att kontrollera sitt spelande. Därefter visade de reportage från olika skolor. En skola i Lerum hade förbjudit allt kortspel och man fick höra en tanig snowboardgrabb beklaga sig över detta eftersom de nu nästan var vuxna och borde få bestämma själva. I Umeå fanns det spelmissbrukare och på någon annan skola kunde eleverna inte använda skolans datorer för skolarbeten eftersom de hela tiden var ockuperade av pokerspelande elever.
Jag satt bara och väntade på vad som komma skulle, och jajamensan: "På Haganässkolan i Älmhult rånade en elev byns JC-affär för att betala en pokerskuld på 7000:-" Sen dyker det upp en blond tjej från min gamla skola och berättar på bred smålänska med frånvarande r hur spelandet blev bredare och bredare.
Är poker så illa? Och varför blev det helt plötsligt en trend bara sådär? Jag har suttit och haft pokerkvällar med kompisar både här i Norrland och hemma i Småland, och givetvis ska ju alltid småttingarna vara värst. Hur kommer det sig att man påverkas så fruktansvärt mycket ju yngre man blir? Om jag jobbar på dagis i sommar får jag väl stålsätta mig för att mina små kottar kommer ha stora skulder i form av nappar och oanvända blöjor på grund av för många förlorade pokermatcher.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

jag spelade min första pokermatch ever i går. och tro det eller ej, men jag kom trea av åtta. så ja, självklart måste vi fixa en pokerkväll med brudarna. marcus och hans kompis har ju en pokersida. dom kan ha en liten lektion för oss som inte kan kanske... kramkram

10:26 PM  

Post a Comment

<< Home