Thursday, February 23, 2006

Det finns vissa saker i livet som jag är barnsligt förtjust i. Ta choklad som ett exempel. Hade jag fått välja mellan evigt liv utan choklad, eller enbart en månad kvar att leva med fri tillgång till denna godsak hade jag vart tvungen att fundera på saken både länge och väl. En annan sak som får mina ögon att tindra som ett barns på julafton är bokrean. Julklappspengarna åker nu fram och spenderas. Veckor innan rean börjar går jag runt till stans olika bokhandlar och plockar på mig kataloger (eftersom jag har en "ingen reklam tack"-skylt på min dörr). Sedan knallar jag hem och frossar i dessa i oändlighet och räknar dagarna till rean börjar. Alla katalogerna ligger framför mig på sängen och det jämförs priser, läses korta baksidetexter och bläddras till oigenkänlighet. Sedan skrivs allt ner på en lista i form av "Ska köpas" och "kolla på och kanske köp" samt i vilka affärer jag ska köpa/kolla på vilka böcker. Däremot vet jag inte vad jag tycker om det här med nattöppet. Det får mig att inte känna mig så rea-lysten i alla fall eftersom jag inte var där inatt. Dock känner jag att jag hade starka argument för att låta bli: 1. Snön vräkte verkligen ner, och eftersom jag hade svårt att ta mig hem från träningen utan att vara fullpackad med böcker kände jag att en boktrave nog inte hade förenklat min promenad hemåt. 2. Jag bor i ett farligt getto. Jag ska egentligen inte vara ute och knalla mitt i natten (även om det är svårt att undvika vissa fredagar och lördagar) och särskilt inte med en massa böcker som hindrar chansen till snabb flykt vid behov.
Idag kan dock inget hindra mig från att gå bärsäkargång i stadens bokaffärer med stor väska och de få slantar som finns kvar att spendera. Vem kom egentligen på att rean ska börja den 24:e? Det är ett ganska elakt drag, men jag överlever nog.
Sista dagen med grupparbetet innan dagen D, eller dagen R kanske man ska säga som i redovisning. Trots att vi utsett Nellan som officiell pratare är jag så nervös att magen pratar högt för sig själv i tid och otid samt obehagliga skakningar far genom kroppen. Att överleva morgondagens eftermiddag är helt klart värt en öl eller fem.

6 Comments:

Blogger SkäggMike said...

Mike har ett alldeles ypperligt förslag för att komma ifrån det farliga gettot du bor i: Flytta.

Och du vet ju var det finns en plats. ;)

9:49 AM  
Blogger Unknown said...

JAA! bokrea =) synd att vi inte kan åka till malmö i år igen å spendera massor med pengar! pusspuss

11:20 AM  
Blogger Ica said...

mike: Ja, jag tänker nog göra det med. Frågan är om Ica får plats i ETT rum.

Flåsa: Ja, Malmös rea var väldigt trevlig... här är den mindre, men dock mer befintlig än den hemma i hultet :)

1:48 PM  
Blogger SkäggMike said...

Du kan få ställa lite prylar i mitt rum annars. :P

4:48 PM  
Blogger Pytti said...

Men åh! glömde ju att gå på rean. Detta projektarbete har förändrat mig, negativt då, är faktiskt lite orolig !

6:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ja. när man vill ha choklad är det bra att jobba på ett chocolaterie. Det gör jag!

8:36 PM  

Post a Comment

<< Home