Saturday, January 28, 2006

Är jag en person som verkar hopplöst efter? Man måste ju fråga sig ibland. Eller är jag en extremt lättpåverkad person? (Jo, ni som sett mig stå och vagga en smula samt prata med mig själv efter fyra stycken 4,5% cider vet väl att så är fallet). Nu handlade dock inte påverkandet om alkohol, utan om andras åsikter. Läste en krönika på expressen.se av en gammal vecko-revyn-tjej. Eftersom hon jobbat på Veckorevyn har hon ju status. Hon skrev om dessa evinnerliga gåsjackor, eller rättare sagt, hon rackade ner något fruktansvärt på dessa jackor. Att de knallat rundor på Stureplan i flera år nu och de finns fortfarande kvar (Ve och fasa, skam och skuld!!), och varför fattar ingen hur hopplöst fula och pinsamma dessa jackor är? Hon undrar med varför i hela friden man lägger så mycket pengar på en jacka bara för att prinsessan Madeleine har en sådan. Denna julen blev jag ägarinna till just en sådan gåsjacka som krönikan handlade om. Jag har aldrig provat en sån. Jag har aldrig önskat mig en sån eller funderat på att köpa en. Jag vet inte ens var man inhandlar dessa jackor. Men som sagt, jag fick en av min otroligt generösa släkt i julklapp med motiveringen att jag ju fryser jämt och ständigt. Detta tycker jag var en mycket söt gest. Jag har aldrig ägt en jacka värd mer än 600:- och aldrig en dunjacka. Men jag ska vara ärlig: Jag älskar den för den är så otroligt varm och skön, men samtidigt vill jag inte bli dragen över samma kam som Stockholmsbrats med rosa piké och bakåtslickat hår. Jag kan ju ursäkta mig genom att säga att jag fått den, men även det tar emot: Varför i hela friden ska jag ursäkta mig för en jacka jag tycker om?
Det är väl bara att inse att jag är hopplöst otrendig när jag nu går omkring i den jacka som blivit mest nerrackad det här året. Den är uteuteute och jag borde skämmas för att bära den. Skämmas my ass! Jag går i raggsockor, långfillingar och dubbla långärmade tröjor, och ja, jag går i en varm, skön och snobbig gåsjacka!

4 Comments:

Blogger SkäggMike said...

Bra för dig! :)

1:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Du skriver jättebra!! =) Själv har jag platåskor, som ju måste vara ännu mera ute... Men kort som man är så... *ler*

2:05 PM  
Blogger Ica said...

Tack Camilla :)

5:42 PM  
Blogger Lotten Bergman said...

Jag är så fullständigt ute man kan vara, för jag fattar inte vad det är för gås du skriver om.

3:29 PM  

Post a Comment

<< Home