Thursday, January 26, 2006

Egentligen är det ganska intressant att undersöka vilka personlighetsförändringar två nätters totalt utebliven sömn för med sig. Man upptäcker plötsligt att en smärre paranoid känsla intar ens kropp. Själv får jag förföljelsemani, eftersom de där svarta dansande prickarna i luften vägrar att lämna mig i fred. Moget överväger jag om jag möjligtvis behöver glasögon för att mina blommor skaffat inneboende och det som svävar vid ögonen egentligen är nyinflyttade blomflugor redo att göra livet surt för mig. Förföljelsemanin stör mig dock inte avsevärt eftersom jag inte orkar bry mig om att någon står bakom ryggen på mig i min måttligt städade lägenhet. Vill de kliva i gamla pepparkakssmulor efter husrivningen i förrgår får de skylla sig själva. "Enjoy" liksom. Man kan läsa i de flesta vetenskapliga texter att sömnbrist fördummar. Va?? Vad menar de med det? På nätterna går ju alla högkvalitativa serier på tv. Jag har blivit väldigt bildad av två nätter med tv:n på. Dock kan jag inte minnas vad jag lärde mig, eller ens vad jag såg på. Minns dock att det var ett avsnitt av Animal police som jag redan sett en annan natt. Man får dessutom lära sig mer om sin omgivning vid vakna nätter. I natt har jag hört mina grannar gräla vid halv två. Detta kändes dock föga intressant eftersom de grälar så jag hör resterande timmar på dygnet ändå. Dock märkte jag av två ylande hundar, någon form av mystisk verksamhet i vår källare samt att plogkillen verkar vara arbetsnarkoman eftersom han körde förbi inte mindre än sex gånger under natten då det, såvitt jag vet, inte fallit någon snö.
Lärdomar av sömnlöshet är även att man känner att 90-talets bästa danslåt (ja, det är framröstat flera år i rad och alltså inte bara min personliga åsikt) Insomnia kommer ännu ett steg närmare hjärtat.
För att inte uppmana läsare till att försöka införskaffa sig denna åkomma måste jag samtidigt framföra mindre positiva aspekter: Man får en lättare betongkänsla i huvudet. Detta innebär att den logiska och möjligt sunda tankeverksamhet man en gång haft slås ut totalt, vilket just för egen del innebär att jag inte är så lämplig person bakom disken på ett bibliotek. Jag kommer med andra ord lura kopierande studenter till markiserna. Jag kommer hänvisa till polisstationen vid datatrassel. Jag kommer få spasmer i ansiktet vid frågor om artiklar och jag kommer kasta lånekort i dokumentförstöraren. Med andra ord försöker jag finna en vikarie till mitt pass ikväll. Annars kanske ni kan läsa i lokaltidningen imorgon om en galen studentvakt som löpt amok i biblioteket skrikandes något som uppfattades som "INSOMNIA! UFO-INVASION! HÅRIGA BRINGOR UNDANBEDES FRÅN KYLSKÅPET!"

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Ica. Jag älskar att läsa allt du skriver. Du använder ord på ett så naturligt sätt som andra andas luft. Underbart!! Miss u gums! pusspuss

4:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Fortfarande en plats kvar till Åre, du e inte sugen möjligen?

10:13 PM  

Post a Comment

<< Home