Friday, November 11, 2005

Jag har suttit och funderat på en sak ett par dagar nu. Alla minns säkert de älskade tvillingböckerna som man läste när man gick på mellanstadiet, om underbara Sweet Valley och tvillingarna som råkade i knipor, men alla levde tillslut alltid lyckliga i lila kläder med hembakade chokladkakor och vänskapligt gnabb vid köksbordet. Nåväl, dessa böcker läser jag fortfarande när det känns för tungt för tuggummit i huvudet att läsa nåt mer avancerat. När man ska sova är det jättebra att läsa en tvillingbok. Man läser klart den på en 20 min och sen kan man sova kanske. Nåväl, det var inte det jag tänkt på. I en bok jag läste för ett par dagar sen (då jag började fundera) stod det att Elisabeth blivit erbjuden ett medlemsskap i Enhörningsklubben i början av terminen. Alla som läst böckerna vet att detta inträffade i bok nummer ett. Jag läste om det i bok nummer 69. Ska man räkna att en termin har en sisådär 20 veckor? Då har tvillingarna alltså vart med om 69 problem inom loppet av MAX 20 veckor. Det är beundransvärt. Mer beundransvärt är att Mandy i någon bok runt 30 kanske får cancer och tappar allt sitt hår. I bok nummer 67 har hon återigen långt svallande tjockt hår. Hur går det ihop? Hon är alltså frisk och har fått långt hår på max 10 veckor. Sådana saker funderar jag på när det inte räcker med att läsa en tvillingbok för att somna. Då man ligger i mörkret och ältar problem. För att inte tala om allas utegångsförbud, hur är de redan fria till nästa bok?
Och hur kan det komma sig att ingen utom Louis Waller är tjock trots att det tränas väldigt sparsamt och alla verkar bo på Casseys glassbar och Dari burger och käkar massa snabbmat dagarna i ända. Plus då alla hembakade kakor och glassen syskonen gömmer för varandra. Ja, de har väl hög ämnesomsättning hela bunten. På detta är faktiskt "valrossen" Louis Waller med på ett omslag. Innan hon börjar banta, och hon ser minsann lika smal ut som alla andra.
Ja, Sweet valley har satt många griller i huvudet på mig. Minst sagt sen även den senare serien då tvillingarna är 16, men klär sig, beter sig och ser på omslagen ut att vara 35. Varför?

Nu ska jag sätta mig och fundera ut en bra representation till inlämningen... som ska vara idag ja.

Känner mig ganska vuxen med. Har fått en inbjudan till en personalfest. Det var på tiden. Julfest dessutom. Klart man ska vara med.

1 Comments:

Blogger Unknown said...

häjäääää ica... fantastiskt att nån så smart som du kan vara så fast i böckerna om de dära tvillingarna ;) kan stolt säga att jag aldrig läst en bok om dem, men är faktiskt lite imponerad att du kan boknummer å grejer.. faktiskt.. liite imponerad :P pusspuss

2:46 PM  

Post a Comment

<< Home